Nie bądź naiwny!

Skoro administracja skarbowa dąży do 94,1% skuteczności typowania do kontroli, to w chwili rozpoczęcia kontroli niemal wiadomo, że zakończy się ona przypisem. Poszukaj doradcy podatkowego!

Wsparcie

Lista doradców podatkowych

2024-12-04

Oficjalna i na bieżąco aktualizowana lista doradców podatkowych udostępniona przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych.

Znajdź doradcę
Design

Niesamowite narzędzia

2024-08-30

Zestawienia stawek VAT z PKWiU czy wyszukiwanie interpretacji wg przepisów po raz pierwszy pojawiły się właśnie tutaj. Przygotowujemy nowe!

Napisz do redakcji

Od wydawcy

W ślad za publikacją epodatnik.pl z 24 lipca 2024 r. "Wadliwy wzór ZAW-K(4)" autor skierował do Ministra Finansów wniosek o wydanie nowego, zgodnego z prawem, wzoru zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej ZAW-K, gdyż obecnie stosowany wzór został przygotowany niezgodnie z delegacją ustawową.


Przypomnijmy, że minimalną treść zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli określa art. 282 §4 Ordynacji podatkowej. Przekazanie zawiadomienia nie zawierającego elementu, o którym mowa w art.282 §4 pkt 5 Ordynacji podatkowej, nie stanowi prawnie skutecznego zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. 

Minimalną treść zawiadomienia określa art.282b §4 Ordynacji podatkowej. Przepis art.282b §4 pkt 5 wymaga, aby znalazło się w nim „pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji”.

Organy podatkowej przesyłają takie zawiadomienie w formie druku ZAW-K(4) określonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 lipca 2019 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej na podstawie delegacji ustawowej z art.282b §5 Ordynacji podatkowej. Ten ostatni przepis wymaga, aby wzór zawiadomienia zawierał elementy wskazane w art.282b §4 Ordynacji podatkowej, tym niemniej wzór nie zawiera elementu, o którym mowa w §4 pkt 5, tj. pouczenia o prawie do złożenia korekty deklaracji.

Obecne pouczenie brzmi:

C. POUCZENIE O PRAWIE ZŁOŻENIA KOREKTY DEKLARACJI 

Zgodnie z art. 81b § 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a ustawy – Ordynacja podatkowa uprawnienie do skorygowania deklaracji: 
1) ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej – w zakresie objętym kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej.
Korekta złożona w czasie trwania kontroli podatkowej nie wywołuje skutków prawnych. 
Organ podatkowy zawiadamia pisemnie składającego korektę o jej bezskuteczności (art. 81b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

To w ocenie autora zbyt mało, albowiem brak tu jasnej i wyraźnej informacji o tym, że podatnik ma prawo do złożenia korekty aż do chwili rozpoczęcia kontroli podatkowej.

W odpowiedzi Minister Finansów przekazał dwa pisma.

W pierwszym piśmie DTS3.051.3.2024 z 14 sierpnia 2024 r. Minister Finansów wskazał, że:

W ocenie Ministra Finansów brak uszczegółowienia wymienionego pouczenia o informację o prawie do złożenia korekty w okresie od otrzymania zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej do wszczęcia tej kontroli nie narusza przepisów prawa, a w szczególności nie narusza przepisu art. 282b § 4 pkt 5 Ordynacji podatkowej.

Minister Finansów wskazał jednak, że rozważy zmianę treści pouczenia zgodnie z przekazaną sugestią.

W drugim piśmie DTS3.051.6.2024 z 20 sierpnia 2024 r. Minister Finansów wyjaśnił powody takiej odpowiedzi:

W formularzu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (ZAW-K) nie ma informacji o prawie strony do złożenia korekty w okresie od otrzymania zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej do wszczęcia kontroli podatkowej.
Niemniej jednak z pouczenia jasno wynika, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu tylko na czas trwania kontroli podatkowej – w zakresie objętym kontrolą. Wyłączenie prawa do złożenia korekty nie obejmuje innych okresów niż czas trwania kontroli, a więc nie obejmuje także okresu od otrzymania zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej do wszczęcia kontroli podatkowej. (...)
Nie jest wystarczające, aby kontrolowany domyślał się treści pouczenia.

Oba stwierdzenia wydają się sprzeczne - zarazem informacji jasnej (pouczenia jasnego) nie ma, ale pośrednio wszystko rzekomo wynika z zawartej w druku innej informacji, ale też zarazem podatnik nie powinien być skazany na domyślanie się treści informacji (pouczenia).

Podsumowując powyższe, obecny wzór ZAW-K(4) daje kontrolowanym podatnikom drogę ucieczki przed zgromadzonymi w kontroli dowodami, a przynajmniej jest prawdopodobne, że taka droga istnieje. Może więc warto ją wykorzystać?

Nie jesteś zadowolony z protokołu kontroli podatkowej? Twoje zawiadomienie o zamiarze jej wszczęcia było nieskuteczne prawnie! To moja rada dla wielu skontrolowanych podatników.

więcej

W przypadku płatności na rzecz wynajmującego prywatnie nie ma obowiązku dokonywania płatności split-paymentem.

więcej

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.