Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: alimenty
alimenty 195 / 481753 │ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w z
2021.08.20 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.252.2021.2.MD
∟W zakresie dokonywania odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej przez jednego rodzica wykonującego władzę rodzicielską.
2021.08.17 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDWL.4011.53.2021.2.TW
∟Skutki podatkowe otrzymania alimentów.
2021.06.24 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-2.4011.380.2021.2.DA
∟Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci.
2021.04.06 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.24.2021.2.MD
∟Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, w szczególności fakt, że Wnioskodawczyni wykonuje władzę rodzicielską w 100% i wyłącznie zajmuje się zaspokajaniem fizycznych, zdrowotnych, intelektualnych, duchowych, kulturalno-rozrywkowych, towarzyskich i innych – stosownie do wieku i okoliczności – potrzeb dzieci, natomiast ojciec dzieci mieszka gdzie indziej i praktycznie w ogóle w 2020 r. nie kontaktował się z dziećmi, uznać należy, że Wnioskodawczyni przysługuje ulga prorodzinna na małoletnie dzieci, wynikająca z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości za 12 miesięcy w rozliczeniu za rok 2020.
2021.02.15 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.816.2020.1.MD
∟Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, w szczególności fakt, że wyłącznie Wnioskodawczyni osobiście sprawuje faktyczną władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich dzieci, samodzielnie bez udziału byłego męża uczestniczy w ich wychowaniu, zabezpiecza ich potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne oraz emocjonalne, całościowo i samodzielnie dba o rozwój psychofizyczny, duchowy i intelektualny małoletnich dzieci, wszelkie inne sprawy odnoszące się do wychowania dzieci (Pierwsza Komunia, wywiadówki, wizyty lekarskie) podejmuje wyłącznie sama, natomiast ojciec dzieci – jak twierdzi Wnioskodawczyni – w tym zakresie nie podejmuje żadnych działań, nie uczestniczy w życiu szkolnym i pozaszkolnym dzieci, nie wykazuje więzi emocjonalnej z dziećmi, nie angażuje się w opiekę nad dziećmi, ogranicza się do spotkań nielubianych przez dzieci i do płatności alimentów, uznać należy, że Wnioskodawczyni przysługuje ulga prorodzinna na małoletnie dzieci, wynikająca z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości za 12 miesięcy w rozliczeniu za rok 2020.
Prawo do odliczenia ulgi na małoletnie dzieci będzie przysługiwało Wnioskodawczyni również w latach przyszłych pod warunkiem, że nie ulegną zmianie przepisy prawa będące podstawą niniejszego rozstrzygnięcia oraz stan faktyczny sprawy, w szczególności Wnioskodawczyni będzie nadal wyłącznie wykonywała władzę rodzicielską.
2021.02.05 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-2.4011.871.2020.2.EC
∟Możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej
2020.12.16 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-2.4011.764.2020.1.MP
∟podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia otrzymanego tytułem zaległych alimentów
2020.11.20 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.607.2020.3.ES
∟Dotyczy możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko (nieprawomocny wyrok rozwodowy).
2020.09.01 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDWT.4011.31.2020.3.BK
∟Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. a ustawy o PIT.
2020.08.05 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.450.2020.2.ES
∟Wnioskodawca w 2019 r. nie spełniał warunków preferencyjnego rozliczenia określonych w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Małżeństwo Wnioskodawcy nie było rozwiązane prawomocnym orzeczeniem Sądu a ponadto samotnie nie wychowywał dziecka bowiem opiekę nad nim sprawował wraz z matką dziecka.
Mimo uzyskania w 2020 r. prawomocnego orzeczenia o rozwodzie prawo do skorzystania
z preferencyjnego rozliczenia przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy również w rozliczeniu za 2020 r. i lata następne (jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie), ponieważ Wnioskodawca wychowuje dziecko wraz z byłą żoną.
2020.07.16 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-2.4011.279.2020.2.MJ
∟ulga prorodzinna
2020.06.22 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDIL2-1.4011.240.2020.2.MKA
∟Odliczenie ulgi prorodzinnej na dzieci małoletnie.
2020.06.05 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-3.4011.306.2020.2.SJ
∟opodatkowanie alimentów oraz odsetek od alimentów otrzymanych w wyniku ugody
2020.06.02 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-2.4011.85.2020.4.AK
∟ulga prorodzinna za 2019 rok – syn małoletni i syn pełnoletni
2020.05.21 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.94.2020.2.MD
∟Ulga prorodzinna.
2020.04.22 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2.4011.92.2020.1.MD
∟Ulga prorodzinna.
2020.01.25 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDIL2-1.4011.898.2020.1.MKA
∟Odliczenie ulgi prorodzinnej.
2019.12.09 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2-2.4011.403.2019.1.MD
∟W sytuacji gdy Wnioskodawca przez cały 2019 r. wykonywał i przez lata następne będzie wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do dwójki małoletnich córek i nie wyraża zgody na inny podział proporcji kwoty odliczeń, należy przyjąć że jest uprawniony do ulgi w wysokości połowy kwoty przysługującej na dwójkę tych małoletnich dzieci.
W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe – przy spełnieniu przesłanek wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca wobec braku porozumienia z mamą dzieci będzie miał prawo składając w 2020 r. zeznanie za 2019 r. skorzystać z ulgi prorodzinnej w wysokości 50% kwoty ulgi na każde dziecko, ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy.
Powyższe będzie miało zastosowanie również do lat następnych pod warunkiem, że nie ulegną zmianie przepisy prawa będące podstawą niniejszego rozstrzygnięcia oraz stan faktyczny sprawy, w szczególności Wnioskodawca będzie wspólnie z byłą małżonką nadal wykonywał władzę rodzicielską.
2019.12.06 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2-2.4011.398.2019.2.MD
∟Biorąc zatem pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, w szczególności fakt, że Wnioskodawczyni sama opiekuje się dzieckiem, troszczy się o wszelkie jego potrzeby i sama je wyposaża, co wpływa na jego zdrowie i rozwój, natomiast ojciec dziecka – jak twierdzi Wnioskodawczyni – nie zabezpiecza żadnych potrzeb dziecka począwszy od bytowych, edukacyjnych, rozwojowych, zdrowotnych, emocjonalnych uznać należy, że Wnioskodawczyni przysługuje w pełnym wymiarze prawo do dokonania za 2015, 2016, 2017 i 2018 r. odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na małoletnie dziecko.
Prawo do odliczenia w pełnym wymiarze ulgi na małoletnie dziecko będzie przysługiwało Wnioskodawczyni również w latach przyszłych pod warunkiem, że nie ulegną zmianie przepisy prawa będące podstawą niniejszego rozstrzygnięcia oraz stan faktyczny sprawy, w szczególności Wnioskodawczyni będzie nadal wyłącznie wykonywała władzę rodzicielską.
2019.11.27 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDIL3-2.4011.433.2019.2.MKA
∟Odliczenie ulgi prorodzinnej.
2019.11.08 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2-2.4011.347.2019.2.MD
∟Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro jednym z wymogów warunkujących dokonywanie odliczeń wynikających z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach omawianej ulgi jest utrzymywanie pełnoletnich dzieci w związku z wykonywaniem, nawet przymusowo obowiązku alimentacyjnego to w sytuacji gdy były mąż uiszczał alimenty na pełnoletnie, studiujące, niepracujące dzieci wykonując wobec nich obowiązek alimentacyjny, Wnioskodawczyni nie przysługuje wyłączne prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dzieci. W przypadku braku porozumienia rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia, każdy z rodziców ma możliwość odliczenia połowy przysługującej kwoty ulgi.
Jednocześnie wskazać przy tym należy, że rozstrzyganie ewentualnych sporów między byłymi małżonkami odnoszących się do kwestii wykorzystania ulgi nie należy do kompetencji organu wydającego interpretacje.
2019.10.30 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-2.4011.470.2019.2.DA
∟Opodatkowanie uzyskiwanego w latach 2014 r. – 2015 r. świadczenia pieniężnego na zaspokojenie potrzeb rodziny, przyznanego na podstawie ugody sądowej.
2019.06.14 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0115-KDIT2-2.4011.154.2019.1
∟Skoro alimenty do kwoty 700 zł korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 127 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to składki zdrowotne od alimentów - naliczone zgodnie z art. 81 ust. 8 pkt 11 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w związku z art. 16a ust. 6 ustawy o świadczeniach rodzinnych, od podstawy wymiaru składek, która nie przekracza kwoty objętej ww. zwolnieniem przedmiotowym, gdyż stanowi ją kwota odpowiadająca kwocie faktycznie otrzymanych alimentów, nie wyższa jednak od wysokości specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych (który obecnie wynosi 620 zł) - opłacane bezpośrednio przez Wnioskodawczynię nie podlegają odliczeniu od podatku.
2019.05.09 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-2.4011.177.2019.2.MG
∟Opodatkowanie alimentów zasądzonych wyrokiem sądu, otrzymanych w wyniku postępowania egzekucyjnego oraz odsetek od zaległych alimentów.
2019.05.07 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDIL3-2.4011.94.2019.2.MKA
∟Zwolnienie z opodatkowania alimentów ustanowionych w ugodzie zawartej w formie aktu notarialnego.
2019.02.26 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0113-KDIPT2-2.4011.627.2018.3.MP
∟podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej
2019.01.24 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-2.4011.574.2018.2.LS
∟Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że planowane zbycie prawa własności lokalu mieszkalnego, będzie stanowiło źródło przychodu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezależnie od tego czy Wnioskodawczyni nabędzie je w wyniku realizacji prawa do przeniesienia własności lokalu czy też w formie umowy sprzedaży. Zatem, przychód uzyskany ze zbycia przedmiotowego prawa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
2018.12.27 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0112-KDIL3-2.4011.420.2018.2.MK
∟Ulga prorodzinna.
2018.12.05 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-3.4011.480.2018.2.MS
∟Ulga prorodzinna – brak porozumienia.
2018.10.23 - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - 0114-KDIP3-3.4011.462.2018.1.JK2
∟Możliwość odliczenia alimentów wypłaconych byłej żonie od dochodu z tytułu emerytury francuskiej w zeznaniu podatkowym za 2015 r.
Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.
epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.
Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.