Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-94/10-2/MM
z 14 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-94/10-2/MM
Data
2010.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od gier --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
automat do gier
deklaracja podatkowa
gry
podatek od gier
zakłady wzajemne


Istota interpretacji
1. Czy Spółka w pozycji 14 POG - 4/R ma wykazywać automaty zawieszone tylko w danym okresie rozliczeniowym tj. w deklaracji za grudzień automaty zawieszone w grudniu?2. Czy spółka ma wykazywać w poz. 14 załącznika POG - 4/R w danym okresie rozliczeniowym również automaty zawieszone bezterminowo w poprzednich okresach rozliczeniowych i czy taki sposób wykazywania ma być kontynuowany przez cały czas zawieszenia automatów w poszczególnych deklaracjach POG 4, do czasu odwieszenia lub wycofania automatów z eksploatacji?3. W której pozycji załącznika POG - 4/R mają być wykazywane automaty najpierw zawieszone, a następnie wycofane w danym okresie rozliczeniowym?



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.02.2010r. (data wpływu 22.02.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie poprawności w wypełnieniu deklaracji dla podatku od gier jest:

  • nieprawidłowe w zakresie podania łącznej liczby automatów zawieszonych w miesiącu grudniu 2009r. oraz zawieszonych w poprzednich okresach rozliczeniowych w jednej deklaracji POG-4 (załącznika POG-4/R) za miesiąc grudzień 2009r;
  • prawidłowe – w zakresie wykazania w odpowiedniej pozycji załącznika POG-4/R liczby automatów wycofanych z eksploatacji w danym okresie rozliczeniowym.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie poprawności w wypełnieniu deklaracji dla podatku od gier.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej składa comiesięczne deklaracje dla podatku od gier POG-4 oraz załącznik do tej deklaracji POG-4/R.

W załączniku POG-4/R w pozycji 14 – liczba automatów czasowo zawieszonych w danym okresie rozliczeniowym Spółka wykazuje automaty zawieszone w danym miesiącu w następujący sposób:

Przykładowo:

Deklaracja składana za miesiąc grudzień 2009r. W poz. 14 załącznika wykazywane są automaty zawieszone w miesiącu grudniu, które w poprzednich miesiącach jeszcze grały oraz automaty, które były już zawieszone w miesiącu październiku i listopadzie, które nadal są zawieszone w miesiącu grudniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka w pozycji 14 POG - 4/R ma wykazywać automaty zawieszone tylko w danym okresie rozliczeniowym tj. w deklaracji za grudzień automaty zawieszone w grudniu...
  2. Czy spółka ma wykazywać w poz. 14 załącznika POG - 4/R w danym okresie rozliczeniowym również automaty zawieszone bezterminowo w poprzednich okresach rozliczeniowych i czy taki sposób wykazywania ma być kontynuowany przez cały czas zawieszenia automatów w poszczególnych deklaracjach POG 4, do czasu odwieszenia lub wycofania automatów z eksploatacji...
  3. W której pozycji załącznika POG - 4/R mają być wykazywane automaty najpierw zawieszone, a następnie wycofane w danym okresie rozliczeniowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na brak instrukcji do deklaracji POG - 4 i załącznika POG - 4/R Spółka w pozycji 14 załącznika wykazuje automaty zawieszone w danym okresie rozliczeniowym tj. w deklaracji za grudzień automaty zawieszone w grudniu oraz zawieszone bezterminowo w poprzednich okresach rozliczeniowych do czasu odwieszenia lub wycofania automatów z eksploatacji.

Sposób wykazywania informacji o zawieszonych automatach wynika z utartej praktyki z Urzędami skarbowymi, do których w czasie obowiązywania wcześniejszej ustawy o grach i zakładach wzajemnych obowiązani byliśmy składać deklaracje dla podatku od gier.

Spółka automaty najpierw zawieszone a następnie wycofane w danym okresie rozliczeniowym wykazuje w poz. 13 załącznika POG - 4/R - liczba automatów wycofanych z eksploatacji w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie podania łącznej liczby automatów zawieszonych w miesiącu grudniu 2009r. oraz zawieszonych w poprzednich okresach rozliczeniowych w jednej deklaracji POG-4 (załącznika POG-4/R) za miesiąc grudzień 2009r;
  • prawidłowe – w zakresie wykazania w odpowiedniej pozycji załącznika POG-4/R liczby automatów wycofanych z eksploatacji w danym okresie rozliczeniowym.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r., oraz do dnia 31.01.2010r. gdyż we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. Wnioskodawca zaznaczył, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego.

W świetle art. 42a ust. 2 i 4 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009r. (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy są obowiązani bez wezwania do składania we właściwym urzędzie celnym deklaracji podatkowych dla podatku od gier, z wyłączeniem gry bingo pieniężne, według ustalonego wzoru, za okresy miesięczne w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 42a ust. 3 ustawy podatnicy urządzający gry liczbowe wpłacają podatek od gier na rachunek właściwej izby celnej w terminie 10 dni od dnia losowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji podatkowej dla podatku od gier.

Na podstawie w/w przepisu wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 października 2009r. w sprawie wzoru deklaracji podatkowej dla podatku od gier (Dz. U 2009, Nr 181, poz. 1411), obowiązującego od 31 października 2009r. do 31 stycznia 2010r, zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 1 pkt 1 i 5 rozporządzenia określa się wzór deklaracji podatkowej dla podatku od gier:

  1. POG-4 - deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników prowadzących salony gry bingo pieniężne, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
  2. POG-4/R - załącznik do deklaracji POG-4 dla podatku od gier przeznaczony dla podatników urządzających gry na automatach o niskich wygranych i opłacających podatek od gier w formie zryczałtowanej, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W załączniku do deklaracji POG-4 – POG-4/R w pozycji 13 jest mowa o liczbie automatów wycofanych z eksploatacji w danym okresie rozliczeniowym, a w pozycji 14 o liczbie automatów czasowo zawieszonym w danym okresie rozliczeniowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej składa comiesięczne deklaracje dla podatku od gier POG-4 oraz załącznik do tej deklaracji POG-4/R. W pozycji 14 tego załącznika Wnioskodawca wykazuje automaty zawieszone w miesiącu grudniu 2009r., które w poprzednich okresach jeszcze grały oraz automaty już zawieszone w poprzednich miesiącach. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy postępuje prawidłowo wpisując w pozycję 14 załącznika POG-4/R łączną liczbę automatów zawieszonych w miesiącu grudniu 2009r. oraz zawieszonych bezterminowo w poprzednich okresach rozliczeniowych, a także w której pozycji załącznika POG-4/R mają być wykazane automaty najpierw zawieszone, a następnie wycofane w danym okresie rozliczeniowym.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące podania łącznej liczby automatów zawieszonych w miesiącu grudniu 2009r. oraz zawieszonych w poprzednich okresach rozliczeniowych w jednej deklaracji POG-4 (załącznika POG-4/R) za miesiąc grudzień 2009r. jest nieprawidłowe. Wskazać należy, iż Minister Finansów objaśnienie (instrukcję) co do sposobu wypełnienia deklaracji zawarł w treści deklaracji POG-4 i POG-4/R. Poz. od 13. do 15. rubryki C odnoszą się, poprzez zwrot „w tym:”, do treści wyjaśnień zawartych w poz. 12. Stąd podmiot zobowiązany do złożenia przedmiotowej deklaracji wskazuje w poz. od 13. do 15. liczbę automatów wycofanych, czasowo zawieszonych lub nowo wprowadzonych do eksploatacji z ogólnej liczby automatów podlegających opodatkowaniu w okresie, za który składana jest deklaracja.

Zatem podawanie w wymienionych pozycjach załącznika do deklaracji POG-4 – POG-4/R zbiorczej informacji o wszystkich zawieszonych kiedykolwiek (w poprzednich okresach rozliczeniowych) automatach jest działaniem nieprawidłowym. Celem podawanej informacji w poz. od 13. do 15 jest wskazanie stanu automatów, które podlegały opodatkowaniu za grudzień 2009r. Zatem ile, z ogólnej liczby opodatkowanych automatów w danym okresie rozliczeniowym, zostało wycofanych, czasowo zawieszonych lub nowo wprowadzonych do eksploatacji.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 przedmiotowego wniosku jest prawidłowe. Automaty najpierw zawieszone, a następnie wycofane w danym okresie rozliczeniowym należy wykazać w pozycji 13 załącznika do deklaracji od gier POG-4/R – liczba automatów wycofanych z eksploatacji w danym okresie rozliczeniowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj