Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1492/09/CzP
z 5 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1492/09/CzP
Data
2010.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
moment
potrącalność kosztów
promocja


Istota interpretacji
1.Czy wydatki wynikające z faktur, które w całości będą obciążały Spółkę, jako jednostkę realizującą projekt, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów oraz czy są potrącalne w momencie poniesienia? /pytanie wymienione jako drugie/
2.Czy poniesiony przez Spółkę koszt zakupu studium wykonalności stanowi dla niej koszt uzyskania przychodów? /pytanie wymienione jako trzecie/”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 02 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 23 i 26 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • - zaliczenia wydatków z tytułu realizacji projektu „...” przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów,
  • - zaliczenia zakupu Studium Wykonalności przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów
    - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 grudnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zaliczenia wydatków z tytułu realizacji projektu „...” przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów,
  • zaliczenia zakupu Studium Wykonalności przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 lutego 2010r. znak: IBPP2/443-989/09/JJ, IBPBI/2/423-1492/09/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 23 i 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka została utworzona w dniu 05 sierpnia 2009r. na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 31 maja 2007r. oraz na podstawie zmian tej uchwały z dnia 30 października 2008r. i 27 sierpnia 2009r.

Główną intencją utworzenia przez gminę Spółki jest podniesienie efektywności działań podmiotów miejskich na rzecz rozwoju gospodarczego miasta oraz stwarzania przyjaznych warunków do życia mieszkańcom miasta.

Zakres działalności Spółki, obejmuje m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi w tym:

  • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,
  • zarządzanie nieruchomościami na zlecenie,
  • działalność wesołych miasteczek l parków rozrywki,
  • pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pt. „...” finansowanego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 ze środków europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego Poddziałanie 1.1.2. Beneficjentem projektu będzie gmina miejska, natomiast jednostką odpowiedzialną za realizację projektu (podmiotem realizującym projekt) będzie Spółka, której właścicielem 100% udziałów jest gmina miejska.

Przedmiotem projektu jest promocja unikatowej oferty inwestycyjnej w regionalny produkt turystyczny „miasteczko westernowe” powstający na atrakcyjnych terenach rekreacyjno-wypoczynkowych przez przeprowadzenie profesjonalnej kampanii promocyjnej i udział w targach ofert inwestycyjnych. Miasteczko westernowe będzie oryginalnym i unikalnym miejscem w skali regionu, w którym wolny czas będą spędzać nie tylko mieszkańcy województwa, ale także goście krajowi i zagraniczni. Koncepcja miasteczka westernowego zakłada wybudowanie przez Spółkę ze środków własnych, całorocznych obiektów kubaturowych w stylu architektury dzikiego zachodu, w miasteczku funkcjonować będą: hotel, restauracje sklepy, stadnina koni. Spółka po zakończeniu realizacji inwestycji będzie zarządzać całą infrastrukturą, poszczególne obiekty inwestycyjne zostaną wydane inwestorom w najem. Stworzenie „miasteczka westernowego” jest projektem wpisanym na listę podstawową programu rozwoju subregionu zachodniego pn. „stworzenie regionalnego produktu turystycznego - budowa miasteczka westernowego”, na realizacje którego zagwarantowano środki z europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.2 RPO na lata 2007-2013. W projekcie tym beneficjentem jest Gmina miejska, natomiast podmiotem realizującym projekt Spółka.

Planowana kampania promocyjna w ramach projektu pt. „...” skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących na terenie kraju działalność gospodarczą w szeroko rozumianej branży handlowo-usługowej. Dotyczy to w szczególności firm z branży hotelarsko-restauratorskiej, turystycznej, handlowej (sklepy z określonym asortymentem utrzymanym w klimacie powstającego produktu turystycznego), hodowców koni i innych zainteresowanych zaadoptowaniem powstałej infrastruktury (miasteczka westernowego) zgodnie przyjętą specyfikacją określonych lokali i pozostałych terenów.

Realizacja przedsięwzięcia, osiągnięcie celu bezpośredniego, spowoduje oddziaływanie projektu w dłuższej perspektywie czasowej w postaci następujących celów pośrednich:

  1. zwiększenie świadomości inwestorów dotyczącej posiadanej oferty inwestycyjnej na terenie miasta,
  2. pełnego wykorzystania terenów inwestycyjnych,
  3. wzrost wartości bezpośrednich inwestycji w regionie,
  4. podniesienie atrakcyjności miasta jako miejsca zamieszkania,

Jako realizator, Spółka będzie odpowiedzialna m.in. za postępowania przetargowe i podpisanie umów na wykonanie prac, monitorowanie postępu zakontraktowanych prac, końcowy odbiór. Gmina miejska, jako beneficjent, będzie stroną umowy o dofinansowanie, będzie prowadziła korespondencję z RPO na lata 2007-2013 w sprawie realizacji projektu, raportowanie, składanie wniosków o płatność, rozliczenie projektu. Spółka, jako jednostka realizująca projekt, nie otrzyma dofinansowania do poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektów, wszystkie wydatki będą ponoszone ze środków własnych Spółki (kapitału podstawowego wniesionego przez Gminę). Refundację poniesionych przez Spółkę wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektów otrzyma Gmina miejska, jako beneficjent projektu.

Spółka poniosła koszt przygotowania Studium, który to dokument jest wymagany podczas składania przez Gminę, wniosku o dofinansowania projektu.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, stosowne formularze identyfikacyjne złożyła w urzędzie skarbowym.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lutego 2010r. Spółka poinformowała o zmianie stanu faktycznego w następującym fragmencie: „Spółka jako jednostka realizująca projekt nie otrzyma dofinansowania do poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektów, wszystkie wydatki będą ponoszone ze środków własnych Spółki (kapitału podstawowego wniesionego przez Gminę). Refundację poniesionych przez Spółkę wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektów otrzyma Gmina Miejska jako beneficjent projektu”.

Spółka skreśla ten fragment, zastępując go następującym: „Spółka jako jednostka realizująca projekt otrzyma dofinansowania do poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu, wszystkie wydatki będą ponoszone ze środków własnych Spółki (kapitału podstawowego wniesionego przez Gminę). Refundację poniesionych przez Spółkę wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu otrzyma Spółka jako jednostka realizująca projekt.”

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy wydatki wynikające z faktur, które w całości będą obciążały Spółkę, jako jednostkę realizującą projekt, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów oraz czy są potrącalne w momencie poniesienia... /pytanie wymienione jako drugie/

Czy poniesiony przez Spółkę koszt zakupu studium wykonalności stanowi dla niej koszt uzyskania przychodów... /pytanie wymienione jako trzecie/

Zdaniem Spółki, odnośnie pytania wymienionego jako drugie, stosownie do art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki ponoszone przez Spółkę, jako realizatora projektu, mają bezpośredni związek z przyszłym źródłem przychodu jakim będą przychody z tytułu czynszów związanych z udostępnieniem infrastruktury powstałego miasteczka westernowego. Koszty promocji, jakie poniesie Spółka jako realizator projektu, są kosztami pośrednimi i jako takie są potrącane w dacie poniesienia.

Zdaniem Spółki, odnośnie pytania wymienionego jako trzecie pomimo, że Studium Wykonalności zostało wykorzystane podczas tworzenia przez Gminę wniosku o dofinansowanie, wydatek ten stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów. Informacje zawarte w studium wykonalności pozwolą Spółce w sposób precyzyjny przeprowadzić profesjonalną kampanię reklamową Spółki i regionu. Działania promocyjne niewątpliwie wpływają na osiągane przychody i jako takie spełniają definicję zawartą w art. 15 ust. 1 updop i są potrącalne w dacie poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 updop. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Konieczne jest również odniesienie się do wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka zaplanowała profesjonalną kampanię promocyjną i udział w targach ofert inwestycyjnych w ramach projektu „...”, która skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących na terenie kraju działalność gospodarczą w szeroko rozumianej branży handlowo-usługowej. Wszystkie wydatki będą ponoszone ze środków własnych Spółki. Spółka po zakończeniu realizacji inwestycji będzie zarządzać całą infrastrukturą, poszczególne obiekty inwestycyjne zostaną wydane inwestorom w najem.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż podejmowane przez Wnioskodawcę działania i związane z nimi wydatki dot. kampanii promocyjnej spełniają przesłanki wskazane w cytowanym powyżej art. 15 ust. 1 updop, albowiem są one ponoszone w celu uzyskania przychodu, pod warunkiem, że nie noszą cech reprezentacji. Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami podmiotu gospodarczego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż są to koszty pośrednio związane z przychodami, są zatem potrącane w dacie poniesienia.

W myśl art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o pdop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W zakresie odpowiedzi na pytanie wymienione jako drugie stanowisko Wnioskodawcy uznano więc za prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wskazała, iż poniosła koszt przygotowania Studium, który to dokument jest wymagany podczas składania wniosku o dofinansowania projektu. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na sporządzenie Studium wykonalności, jako niezbędne dla przeprowadzenia wskazanej inwestycji, będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością.

W zakresie odpowiedzi na pytanie wymienione jako trzecie stanowisko Wnioskodawcy uznano więc za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj