Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-56c/10/DK
z 25 marca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-56c/10/DK
Data
2010.03.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
aport
koszty uzyskania przychodów
podatek
podatek od czynności cywilnoprawnych
przedsiębiorstwa
spółka komandytowa
spółka osobowa
wspólnik
Istota interpretacji
Czy wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przez SPK w związku z uzyskaniem przez SPK wkładu w postaci ZCP Działu TO aportu, będzie stanowić koszt pośrednio związany z przychodami podatkowymi Spółki jako komandytariusza wnoszącego „wkład”, proporcjonalnie do udziału Spółki w zysku SPK?
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od czynności cywilnoprawnych zapłaconego w związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki podatku od czynności cywilnoprawnych zapłaconego w związku z aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca posiada dwie główne linie biznesowe: zakrętki P (dalej: „Dział PP”) oraz zakrętki T. (dalej: „Dział TO”). Każda z linii biznesowych jest wyodrębniona w strukturze Spółki na płaszczyźnie organizacyjnej, funkcjonalnej oraz finansowej. Dział TO stanowi zorganizowaną masę składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do wypełnienia określonych zadań (produkcji zakrętek, dalej: „Produkty”). Spółka planuje wnieść: Dział TO jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) tytułem wkładu do spółki celowej, będącej spółką komandytową (dalej: „SPK”). Spółka będzie uczestniczyć: w SPK jako komandytariusz, natomiast komplementariuszem będzie inna osoba prawna. W ramach wniesienia tytułem wkładu Działu TO, na SPK przeniesione zostaną następujące składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład Działu TO:
Ponadto Spółka przeniesie na SPK:
Dodatkowo Spółka:
Zorganizowana część przedsiębiorstwa Działu TO jest wyodrębniona w obecnej strukturze Spółki na płaszczyźnie:
Zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci Działu TO jako wkład do SPK zostanie wyceniona według jego wartości rynkowej. Spółka po wniesieniu ZCP Działu TO do SPK zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie dotyczącym działalności Działu TO. SPK będzie kontynuować działalność gospodarczą Działu TO jako swoją zasadniczą działalność. Z uwagi na fakt, iż w niedalekiej perspektywie czasowej, tj. w okresie krótszym niż rok kalendarzowy, SPK zamierza sprzedać Dział TO potencjalnemu inwestorowi, po wniesieniu Działu TO do SPK, SPK nie będzie traktować otrzymanych składników majątkowych jako środki trwałe bądź wartości niematerialne i prawne, a w konsekwencji nie będzie dokonywać ich amortyzacji dla celów podatkowych. W związku z powyższym, zadano następujące pytania.
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie trzecie w zakresie pozostałych pytań sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnymi pismami. W odniesieniu do pytania trzeciego Wnioskodawca wskazał, iż wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przez spółkę komandytową w związku z uzyskaniem przez nią wkładu w postaci ZCP Działu TO aportu, będzie stanowić koszt pośrednio związany z przychodami podatkowymi Spółki jako komandytariusza wnoszącego aport, proporcjonalnie do udziału Spółki w zysku spółki komandytowej. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychody z udziału w spółce niebędacej osobą prawną ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w art. 5 ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących koszty uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. W związku z powyższym Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych należnego z tytułu wyników działalności gospodarczej spółki komandytowej, ale tylko w proporcji odpowiadającej wielkości posiadanego udziału w zyskach spółki komandytowej. Spółka jest zdania, że proporcjonalna część przychodów i kosztów spółki komandytowej na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinna być traktowana jako koszty i przychody podatkowe Spółki, pod warunkiem możliwości zaliczenia ich na gruncie tej ustawy do kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie art. 15 ust. 1 omawianej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy. W opinii Spółki, podatek od czynności cywilnoprawnych poniesiony przez spółkę komandytową, będzie stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki proporcjonalnie do udziału Spółki w zyskach tejże spółki osobowej. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka dokonuje reorganizacji m.in. poprzez wniesienie ZCP Działu TO wkładem do spółki komandytowej na mocy obowiązujących przepisów prawa - ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wniesienie wkładu do spółki osobowej jako zmiana umowy spółki jest obciążona podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Spółka komandytowa będzie kontynuować działalność gospodarczą ZCP Działu TO i generować wynikające z niej przychody podatkowe. Zatem podatek od czynności cywilnoprawnych jako danina publicznoprawna, którą spółka komandytowa jest zobligowana ponieść, będzie wydatkiem służącym zabezpieczeniu źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie ma przy tym znaczenia, że wydatek ten ponoszony jest przez spółkę komandytową, z uwagi na treść art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dający Spółce prawo do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w proporcji do udziału w zysku spółki komandytowej. W konsekwencji, Spółka uważa, że wydatek na podatek od czynności cywilnoprawnych zapłacony przez spółkę komandytową w związku z uzyskaniem wkładu w postaci ZPC Działu TO, będzie stanowić koszt pośrednio związany z przychodami podatkowymi Spółki proporcjonalnie do udziału Spółki w zysku spółki komandytowej. Wynika to z faktu, iż nie jest to bowiem koszt związany z konkretnym strumieniem przychodów, ale wydatek niezbędny w celu umożliwienia spółce komandytowej generowania przychodów opodatkowanych na poziomie Spółki. Słuszność powyższego wniosku potwierdza m.in. treść interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2009 r. (sygn. IPPB3/423-674/09-2/MS) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2008 r. (sygn. ILPB3/423-644/08-3/MM). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.