Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-966/09-2/ES
z 24 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-966/09-2/ES
Data
2009.12.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
działalność wykonywana osobiście
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w oparciu o art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacana dieta związkowa dla Prezesa Oddziału pełniącego tą funkcję społecznie będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych wobec zaistniałych okoliczności wydania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu pozytywnej opinii w podobnych sprawach – dotyczy postanowienia z dnia 20 maja 2009 r. nr ILPB1/4160-12/09-2/AP oraz sprawy z dnia 25 czerwca 2009 r. nr ILPB2/4160-22/09-3/AM?



Wniosek ORD-IN 468 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego, otrzymywanej diety z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Oddziału – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego, otrzymywanej diety z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Oddziału.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Obecnie Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Oddziału Związku oraz społecznie Prezesa Oddziału obejmującego swoją działalnością gminy powiatu, w których to nie prowadzi się żadnej działalności gospodarczej.

Zainteresowany jest osobą urlopowaną do pracy związkowej, zwolnionym z obowiązku świadczenia pracy w szkole macierzystej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas oddelegowania do związku. w dniu 10 listopada 2008 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od otrzymywanej diety od 1 stycznia 2009 r. z tytułu pełnienia społecznie funkcji Prezesa Oddziału w wysokości 750 zł miesięcznie wypłacanej z funduszy związkowych pochodzących wyłącznie ze składek związkowych. w odpowiedzi z dnia 26 stycznia 2009 r. nr (...) Zainteresowany otrzymał interpretację dotyczącą wykładni art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że przyznana Mu dieta w wysokości 750 zł miesięcznie nie będzie podlegać zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy.

W dniu 4 lutego 2009 r. Wnioskodawca zwrócił się ponownie do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa dotyczącym interpretacji z dnia 26 stycznia 2009 r. nr (...). w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa pismem z dnia 5 marca 2009 r. nr (...) podtrzymano stanowisko zawarte w interpretacji nr (...) z dnia 26 stycznia 2009 r. – stwierdzając brak podstaw do jej zmiany, od której to Zainteresowany nie wniósł skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. w związku z powyższym od otrzymanych diet wypłacanych ze składek związkowych Wnioskodawca odprowadza podatek w wysokości 18% miesięcznie do Urzędu Skarbowego.

W chwili obecnej składa ponownie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z zaistniałymi okolicznościami pozytywnego rozpatrzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu podobnych przypadków indywidualnej interpretacji prawnej w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych diet związkowych w sprawie z dnia 20 maja 2009 r. nr ILPB1/4160-12/09-2/AP oraz w sprawie z dnia 15 czerwca 2009 r. nr ILPB2/4160-22/09-3/AM.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w oparciu o art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacana dieta związkowa dla Prezesa Oddziału pełniącego tą funkcję społecznie będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych wobec zaistniałych okoliczności wydania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu pozytywnej opinii w podobnych sprawach – dotyczy postanowienia z dnia 20 maja 2009 r. nr ILPB1/4160-12/09-2/AP oraz sprawy z dnia 25 czerwca 2009 r. nr ILPB2/4160-22/09-3/AM...

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznana dieta związkowa powinna być wolna od podatku dochodowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pełniąc funkcję Prezesa Oddziału wypełnia On wiele obowiązków społecznych i obywatelskich w stosunku do wszystkich pracowników oświaty na terenie powiatu poprzez uczestniczenie w tworzeniu lokalnego prawa, jego opiniowaniu, przedstawianiu jednostkom samorządowym wniosków, opinii i stanowisk. Ponadto Zainteresowany w powiecie sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, zajmuje się warunkami życia czynnych i emerytowanych pracowników oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy.

Jeżeli natomiast diety lub zwrot kosztów otrzymuje członek organizacji, niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej - to przychody te w obecnym stanie prawnym - do wysokości określonej w ww. przepisie korzystają ze zwolnienia.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sadów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia również wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zaliczono zatem również prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 Statutu Związku Nauczycielstwa Polskiego, ZNP tworzy następujące ogniwa organizacyjne:

  1. okręgi,
  2. oddziały,
  3. ogniska.


W świetle art. 16 ust. 4 ww. Statutu poszczególne ogniwa organizacyjne ZNP nie posiadają osobowości prawnej, z zastrzeżeniem art. 66.

Zgodnie z art. 66 ww. Statutu, działające w pionie szkolnictwa wyższego i nauki zakładowe organizacje posiadają osobowość prawną. z powyższego wynika, iż poszczególne ogniwa organizacyjne, tj. okręgi, oddziały i ogniska nie posiadają osobowości prawnej, z wyjątkiem działających w pionie szkolnictwa wyższego i nauki zakładowych organizacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Powiatowego obejmującego swoją działalnością gminy powiatu, w których to nie prowadzi się żadnej działalności gospodarczej. Ponadto, Zainteresowany jest osobą urlopowaną do pracy związkowej, zwolnionym z obowiązku świadczenia pracy w szkole macierzystej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas oddelegowania do związku. Za swoja funkcję otrzymuje od 1 stycznia 2009 r. dietę w wysokości 750 zł.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem uznać, iż diety przyznawane osobom pełniącym funkcje w Oddziale Związku nie będą należały do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie, należy stwierdzić, iż wypłacana dieta związkowa dla Prezesa Oddziału, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem dieta ta nie jest otrzymywana w związku z pełnieniem funkcji przez Wnioskodawcę w organie osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 powołanej ustawy.

W odniesieniu do powołanych rozstrzygnięć przez Zainteresowanego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj