Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-675/12/MK
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacania należności z tytułu kontraktu menedżerskiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacania należności z tytułu kontraktu menedżerskiego.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 01 października 2012 r. znak: IBPB II/1/415-675/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 11 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Organem uprawnionym do reprezentowania Spółki jest dwuosobowy zarząd. Powołanie w skład zarządu należy do kompetencji rady nadzorczej (zgodnie z umową spółki). W skład zarządu wchodzą: prezes zarządu oraz wiceprezes zarządu. W czerwcu 2012 r. został zawarty kontrakt menedżerski z osobą pełniącą funkcję wiceprezesa zarządu.

Na mocy kontraktu menedżerskiego Spółka powierzyła wiceprezesowi zarządu (nazwanemu w kontrakcie zarządzającym) zarządzanie Spółką, to jest prowadzenie jej spraw (reprezentowanie jej - zgodnie z zakresem wskazanym w tym kontrakcie, przepisami Kodeksu spółek handlowych, statutem Spółki, uchwałami jej organów, regulaminem zarządu oraz celami i planami działalności Spółki.

Zarządzający (czyli wiceprezes zarządu) uprawniony jest do podejmowania decyzji wynikających ze sprawowanej funkcji.

Strony kontraktu menedżerskiego ustaliły, że usługi będące przedmiotem tego kontraktu zarządzający będzie wykonywał osobiście, w czasie i miejscu przez siebie wyznaczonym, z uwzględnieniem bieżących potrzeb i interesów Spółki.

Zarządzający uprawniony jest, przy wykonywaniu kontraktu menedżerskiego, do korzystania z pomocy osób trzecich, pod warunkiem uzyskania uprzedniej pisemnej zgody Spółki.

Do obowiązków zarządzającego należy również:

  • współpraca ze Spółką, jej władzami i osobami przez nią wskazanymi - w zakresie niezbędnym dla uzyskania właściwej realizacji kontraktu menedżerskiego,
  • realizowanie ustalonej przez Spółkę strategii działania,
  • wykonywanie kontraktu menedżerskiego zgodnie z obowiązującym prawem, z najwyższą starannością, uwzględniającą profesjonalny charakter prowadzonej przez siebie działalności, z zachowaniem całkowitej lojalności wobec Spółki oraz troska o interesy materialne i niematerialne Spółki i jej udziałowców,
  • wykonywanie kontraktu w oparciu o posiadane doświadczenie zawodowe,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki w kontaktach z klientami i inwestorami,
  • dbanie o powierzone wyposażenie i dokumenty Spółki, jak również o wszelkie przedmioty przekazane zarządzającemu w związku ze świadczeniem usług, których dotyczy kontrakt menedżerski.

Strony kontraktu ustaliły, że zarządzający (bez względu na obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne) ponosi odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Spółce w czasie trwania umowy, a będące następstwem jego działania lub zaniechania.

Z tytułu wykonywania kontraktu zarządzający będzie otrzymywał od Spółki miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości określonej w kontrakcie jako wynagrodzenie ryczałtowe netto - każdorazowo powiększone o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług VAT (wynagrodzenie to jest wyższe niż 200,00 zł miesięcznie). Wynagrodzenie wypłacane będzie na rachunek bankowy zarządzającego, na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT.

Faktury będą wystawiane przez zarządzającego w terminie do dnia 30 każdego miesiąca kalendarzowego.

Niezależnie od powyższego osoba pełniąca funkcję wiceprezesa zarządu spółki - od 01 czerwca 2012 r. prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, co potwierdza wypis z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz wypis z rejestru REGON.

Przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej to według PKD 2007 – 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Wykonywana działalność gospodarcza obejmuje:

  • 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • 41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
  • 42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

  • 42.22.Z Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,

  • 46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,

  • 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,

  • 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem,

  • 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

  • 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

  • 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

  • 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

  • 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej.


Osoba ta - prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą - jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dokonała ona zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychody z kontraktu menedżerskiego, zawartego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych (PDOF) kwalifikować należy do przychodów z działalności gospodarczej, czy bez względu na podstawę zawartego kontraktu menedżerskiego - do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF)?
  2. Co należy uznać za przychód, gdy wynagrodzenie z kontraktu menedżerskiego jest powiększone o podatek od towarów i usług?
  3. W jakiej wysokości (procentowej) należy zastosować stawkę podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z kontraktu menedżerskiego, zawartego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych (PDOF) kwalifikować należy bez względu na podstawę zawartego kontraktu menedżerskiego - do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF).

Skutkiem takiego zakwalifikowania - na podmiocie dokonującym wypłaty należności z tytułu kontraktu menedżerskiego ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego. Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie to jest wyższe niż 200,00 zł miesięcznie - nie ma możliwości zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego. Wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu według zasad wskazanych w art. 41 ust. 1-1a ustawy o PDOF.

Podstawę naliczenia podatku stanowi, zdaniem Wnioskodawcy, kwota netto kontraktu menedżerskiego (czyli bez podatku od towarów i usług), gdyż zgodnie z brzmieniem zawartym w zdaniu drugim art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług”.

Zaliczka na podatek powinna być naliczana od przychodu pomniejszonego w pierwszej kolejności o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o PDOF, czyli 111,25 zł miesięcznie (od tej zasady nie ma wyjątków, co oznacza, że płatnik nie może zastosować podwyższonych kosztów uzyskania przychodów). Poza kosztami przychód zmniejsza się o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne. Do podstawy opodatkowania ustalonej w powyższy sposób należy zastosować w 2012 r. stawkę podatku w wysokości 18%. Obliczoną w ten sposób zaliczkę pomniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobraną przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (przy czym kwota składki, o którą zmniejsza się zaliczkę na podatek nie może przekroczyć 7,75% podstawy jej wymiaru).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 2 i 3 tego przepisu:

  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika, iż jeżeli przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wyłączenie powyższe obejmuje m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 cyt. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Przy czym z przepisu art. 13 pkt 7 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej; przy czym bez znaczenia jest czy ta działalność prowadzona jest jednoosobowo czy też w formie spółki, przy zatrudnianiu pracowników lub samodzielnie.

Z powyższych uregulowań wynika, iż do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy zalicza się wynagrodzenia otrzymane w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach organów spółki. Natomiast, do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji członka zarządu lecz z tytułu tej umowy.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w czerwcu 2012 r. zawarł kontrakt menedżerski z osobą pełniącą w Spółce funkcję wiceprezesa zarządu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ww. osoba niezależnie od uzyskiwania przychodu z tytułu wykonywania funkcji wiceprezesa zarządu będzie uzyskiwał przychód również z tytułu kontraktu menedżerskiego. Jeżeli zatem czynności związane z wykonywaniem kontraktu menedżerskiego nie będą obejmowały czynności przypisanych członkowi zarządu (z tytułu pełnienia w nim określonych funkcji) – a na to wskazuje przedstawiony we wniosku stan faktyczny, z którego wynika, że ww. osoba, która już wchodzi w skład zarządu, wykonuje również zadania na podstawie kontraktu menedżerskiego – to przychód z tytułu kontraktu menedżerskiego należy zakwalifikować do źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Przy czym należy zaznaczyć, iż możliwa jest również sytuacja, że funkcja członka zarządu pełniona jest w ramach kontraktu menedżerskiego – wówczas przychód należy kwalifikować w oparciu o art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2012 r. najniższa stawka określona w skali to 18%).

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 – art. 41 ust. 1a cyt. ustawy.

Przy czym kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki – art. 27b ust. 2 powołanej ustawy.

Wysokość kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy określa art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, z tytułu osiągania tych przychodów, koszty uzyskania przychodów ustala się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 (tj. w 2012 r. wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (tj. nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy).

Wskazać przy tym należy, iż stosownie do treści art. 155 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w przypadkach nieuregulowanych w odrębnych przepisach, do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług.

Zatem podstawą poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek jest przychód pomniejszony o podatek od towarów i usług.

Zaliczkę na podatek należy obliczyć wg stawki 18%, po potrąceniu kosztów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a następnie pomniejszyć o składki na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z art. 27b ust. 2 powołanej ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj