Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-734/09-4/JB
z 7 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-734/09-4/JB
Data
2010.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
agent
banki
beneficjent
emisja
obligacje
odsetki
papier wartościowy
transfery
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy Bank pełniąc rolę agenta emisji transferującego pomiędzy emitentem a beneficjentem odsetki od dłużnych papierów wartościowych (obligacji) emitowanych przez inne podmioty zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w myśl przepisów art. 26 ust. 1 updop?



Wniosek ORD-IN 349 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 02.10.2009r. (data wpływu 08.10.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 26 ust.1 ustawy, uzupełnione w dniu 11.12.2009r. (data wpływu 14.12.2009r.), na podstawie wezwania organu podatkowego z dnia 02.12.2009r., o dodatkowe informacje z zakresu stanu faktycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.10.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 26 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawiera umowy, na podstawie których zobowiązuje się do obsługiwania dokonywanej przez kontrahenta emisji dłużnych papierów wartościowych, np. obligacji. Na podstawie umowy zawartej z emitentem Bank wykonuje na jego rzecz czynności w zakresie formalnej i technicznej obsługi procesu emisji, w szczególności prowadzi ewidencję osób uprawnionych, ustala wartość należnych im pożytków oraz transferuje na rachunek poszczególnych obligatariuszy należne im środki odsetkowe.

Z uzupełnienia do ww. wniosku wynika, że obligatariuszami są osoby prawne, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 1 updop dochody podatników z tytułu odsetek, którzy nie mają siedziby lub zarządu na terytorium RP, opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych, w wysokości 20% przychodów. Bank zwraca uwagę, że ustawodawca wskazał jednocześnie w art. 26 ust. 1 updop, iż płatnikiem z powyższego tytułu jest podmiot dokonujący wypłaty przedmiotowych należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank pełniąc rolę agenta emisji transferującego pomiędzy emitentem a beneficjentem odsetki od dłużnych papierów wartościowych (obligacji) emitowanych przez inne podmioty zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w myśl przepisów art. 26 ust. 1 updop...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Banku stoi na stanowisku, iż obowiązki wynikające z przywołanych wyżej przepisów prawa podatkowego nałożone są na emitenta papierów wartościowych, a Bank będąc agentem emisji nie stanie się płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek z dłużnych papierów wartościowych, gdyż będzie on jedynie podmiotem pośredniczącym w procesie udostępniania przychodu objętego obowiązkiem poboru przedmiotowego podatku.

Zdaniem Banku obowiązek pobrania podatku spoczywa na podmiocie prawnie obowiązanym do wypłaty należności, czyli spółce wypłacającej w ciężar swoich aktywów należności odsetkowe, a nie na podmiocie wyłącznie udostępniającym (transferującym) środki na rachunek inwestora. Przepis art. 26 ust. 1 updop skierowany jest bowiem do podmiotów wypłacających świadczenia, a nie do banków pośredniczących w wypłacie tych należności.

Zdaniem Banku płatnikiem przedmiotowego podatku jest podmiot wypłacający odsetki, czyli strona stosunku zobowiązaniowego, która z określonych tytułów jako dłużnik zobowiązana jest do wypłaty wynagrodzenia za pożyczony kapitał, a nie Bank który dokonuje wyłącznie technicznego udostępnienia środków finansowych wskazanym podmiotom. Należy zwrócić ponadto uwagę na fakt, iż konsekwencją nabycia dłużnego papieru wartościowego przez inwestora jest przeniesienie własności określonej kwoty środków pieniężnych na emitenta papieru, który jednocześnie zobowiązuje się do ich zwrotu oraz zapłaty ustalonego wynagrodzenia. Zwrot następuje w drodze wykupu papieru w określonym wcześniej terminie, zaś wynagrodzenie przybiera postać płatności odsetkowych obliczonych w odniesieniu do wartości nominalnej obligacji, które mogą być płatnościami okresowymi lub przybrać postać jednorazowej realizacji dyskonta. Dłużne papiery wartościowe stanowią więc formę pożyczki udzielonej emitentowi przez poszczególnych inwestorów, a więc konsekwentnie podstawą wypłaty pożytków jest pożyczka zaciągnięta przez emitenta. Bank w tym procesie występuje wyłącznie jako pośrednik wykonujący funkcje pomocnicze względem emitenta i nie jest ekonomicznym ani prawnym źródłem wynagrodzenia.

Bank wskazuje, że przedstawione powyżej stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe, m. in. w postanowieniu wydanym w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2006r. (znak: 1471/DPZ/423/36/06/IK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj