Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-668/09-4/AK
z 22 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-668/09-4/AK
Data
2010.01.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
diety
limit
obowiązek społeczny
podatek dochodowy od osób fizycznych
przepisy
ryczałty
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania diet wypłacanych członkom Związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy



Wniosek ORD-IN 304 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2009 r. (data wpływu 30.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członkowie związku (nie pozostający w stosunku pracy ze Związkiem), z tytułu pełnionych funkcji poza miejscem zamieszkania, otrzymują dietę, nieopodatkowaną, na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownicy zatrudnieni w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownicy samorządowi.

Ponadto Ogólnopolski Związek Zawodowy..., w drodze uchwały Zarządu Krajowego z dnia 29 czerwca 2005 r., wprowadził zryczałtowany zwrot kosztów i dodatkowych wydatków związanych z pełnieniem przez członków organów Związku; Zarządu Krajowego, Prezydium Zarządu Krajowego oraz Krajowej Komisji Rewizyjnej obowiązków związkowych, tj. ich udziałem w posiedzeniach tych organów.

Zwrot tan, zwany ryczałtem, w kwocie 50 zł za udział w każdym posiedzeniu, ma na celu rzeczywiste zrekompensowanie członkom organów poniesionych przez nich kosztów, związanych z uczestnictwem w posiedzeniach organów Związku w zakresie kosztów transportu oraz podwyższonych kosztów utrzymania członków organów w trakcie ich pobytu w miejscu posiedzeń organów - najczęściej w Warszawie oraz ewentualnych utraconych zarobków). Kwoty diet ustawowych niestety nie są w tym zakresie wystarczające.

Uczestnictwo w posiedzeniach wynika z pełnienia przez nich społecznych funkcji z wyboru w organach związku. W ramach swych czynności podejmują oni działania w obranie szeroko rozumianych interesów i praw pracowników, ze szczególnym uwzględnianiem grupy pielęgniarek i położnych oraz członków związku. Uczestnictwo w pracach związku ma charakter działalności społecznej, niejednokrotnie publicznej. W tym zakresie m.in. kierują działalnością organizacji związkowej, która niewątpliwie ma charakter szczególnej organizacji społecznej. Uczestniczą także w procesie prawodawczym, opiniując projekty aktów normatywnych, uczestniczą w przygotowaniu i pracach komisja sejmowych. Działalność ta jest podejmowane w interesie szeroko rozumianej grupy pracowników, ma na celu ochronę ich interesów oraz obejmuje także udział w trójstronnym dialogu partnerów społecznych. Nie jest to działalność partykularne, mająca na celu interesy jednostkowe.

Z powyższych powodów, zdaniem Zarządu Krajowego, działalność ta niewątpliwie ma charakter działalności społecznej. W związku z tym kwota dodatkowego ryczałtu, mające charakter diety uzupełniającej, powinna być zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy diety wypłacane członkom związku nie pozostającym ze Związkiem w stosunku pracy, wypłacane na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej oraz pracownikom samorządowym są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b updof...
  2. Czy dodatkowe dieta, zwana ryczałtem, jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 17 updof...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2. Odpowiedź na pytanie Nr 1 została rozpatrzona w interpretacji Nr IPPB2/415-668/09-3/AK z dnia 22.01.2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwoty dodatkowych diet (ryczałtu) są zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu określonego we wskazanym przepisie prawnym, albowiem są osiągana przez osoby wykonujące czynności związana z pełnieniem obowiązków społecznych. Działalność związkowa, zgodnie z ustawą o związkach zawodowych ma charakter społeczny, zmierzający do poprawy sytuacji pracowników w ogólności, nie zaś partykularny czy indywidualny.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, a także, zgodnie z art. 13 pkt 6, przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej).

Natomiast faktu pełnienia funkcji w Związku oraz udziału członków Związku w posiedzeniach tych organów statutowych, nie należy utożsamiać z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Działacze Związku nie reprezentują całej społeczności, reprezentują natomiast określoną grupę zawodową i działają w jej interesie, nie sprawują również funkcji publicznych – nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej.

Przede wszystkim należy podkreślić, że Związek jest związkiem zawodowym, a nie samorządem zawodowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.), związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji.

Przepis art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że prawo tworzenia i wstępowania do związków zawodowych mają pracownicy bez względu na podstawę stosunku pracy, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, jeżeli nie są pracodawcami. W przeciwieństwie do związku zawodowego, samorząd zawodowy jest zgromadzeniem osób określonej profesji, a przynależność do samorządu jest niekiedy obowiązkowa – w wyraźnie określonych przez ustawę przypadkach.

Jak wynika z powyższego przepisu ustawy o związkach zawodowych, przynależność do związku zawodowego jakim jest Związek oraz sprawowanie funkcji w jego organach statutowych jest dobrowolna i nie wiąże się z realizacją obowiązków czy zadań publicznych lub państwowych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Ogólnopolski Związek Zawodowy, w drodze uchwały Zarządu Krajowego z dnia 29 czerwca 2005 r., wprowadził zryczałtowany zwrot kosztów i dodatkowych wydatków związanych z pełnieniem przez członków organów Związku; Zarządu Krajowego, Prezydium Zarządu Krajowego oraz Krajowej Komisji Rewizyjnej obowiązków związkowych, tj. ich udziałem w posiedzeniach tych organów.

Zwrot tan, zwany ryczałtem, w kwocie 50 zł za udział w każdym posiedzeniu, ma na celu rzeczywiste zrekompensowanie członkom organów poniesionych przez nich kosztów, związanych z uczestnictwem w posiedzeniach organów Związku.

Jednakże dodatkowa dieta nie może być utożsamiana z wynagrodzeniem za czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich odnosi się do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z działalnością Wnioskodawcy, choćby miały charakter „społeczny”.

Ponadto, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 13 pkt 5, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyklucza jego stosowanie w odniesieniu do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy tj. do świadczeń otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Nie ma zatem wątpliwości, iż diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, dodatkowe diety otrzymywane przez osoby w związku z ich udziałem w posiedzeniach ww. organów związku podlegają opodatkowaniu a tym samym nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj