Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-762/09-4/SM
z 4 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-762/09-4/SM
Data
2009.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Napoje alkoholowe --> Napoje etylowe

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
alkohol
alkohol etylowy
artykuł
brak obowiązku opodatkowania
nabycie wewnątrzwspólnotowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
nabycie wewnątrzwspólnotowe art. spożywczych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2009 r. (data wpływu 07.09.2009 r.), uzupełnionego w dniu 05.10.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-762/09-2/SM z dnia 25.09.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia podatkiem akcyzowym wyrobów z zawartością alkoholu etylowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.09.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia podatkiem akcyzowym wyrobów z zawartością alkoholu etylowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 05.10.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-762/09-2/SM z dnia 25.09.2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca chce wprowadzić do obrotu na terytorium Polski dwa produkty z kraju Unii Europejskiej. Są to gotowe zapakowane oryginalnie artykuły (150/300 ml) do detalicznej sprzedaży:

  • ocet słodowy z zawartością alkoholu 4,8%; składniki octu: ocet ze słodowanego jęczmienia (86%), whisky szkocka (12%), przyprawy; kwasowość produktu - 5%;
  • sos (marynata) na bazie octu słodowego z udziałem whisky szkockiej słodowej z zawartością alkoholu 4%; składniki sosu: ocet słodowy, sos sojowy (woda, soja, pszenica, sól), whisky szkocka (10%), cukier, cytryna, czosnek, melasa, liść laurowy, przyprawy.

Z odpowiedzi z dnia 05.10.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-762/09-2/SM z dnia 25.09.2009 r. wynika, iż:

  1. Ocet słodowy z zawartością alkoholu 4,8% butelka szklana 300 ml.W occie na 100 kilogramów produktu końcowego jest 4,70 vol. litrów alkoholu etylowego 100%.
  2. Sos (marynata) na bazie octu słodowego z udziałem whisky szkockiej alkoholu 4,0% butelka szklana 150 ml.W sosie na 100 kilogramów produktu końcowego jest 3,69 vol. litrów alkoholu etylowego 100%.

Oba produkty nie będą konfekcjonowane w Polsce. Będą sprowadzone z Wielkiej Brytanii jako produkt końcowy konfekcjonowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkty wymienione w polu 54 objęte są podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że produkty opisane w polu 54 nie są objęte podatkiem akcyzowym. Produkty nie są napojami alkoholowymi. Ze względu na ich charakter (duża kwasowość i intensywność smaku) w ogóle nie nadają się do bezpośredniego spożycia. Przeznaczeniem ich jest przyprawianie potraw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy – użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energia elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem wniosku są następujące wyroby:

  • ocet słodowy z zawartością alkoholu 4,8%; składniki octu: ocet ze słodowanego jęczmienia (86%), whisky szkocka (12%), przyprawy; kwasowość produktu - 5%;
  • sos (marynata) na bazie octu słodowego z udziałem whisky szkockiej słodowej z zawartością alkoholu 4%; składniki sosu: ocet słodowy, sos sojowy (woda, soja, pszenica, sól), whisky szkocka (10%), cukier, cytryna, czosnek, melasa, liść laurowy, przyprawy.

Ww. wyroby nie zostały wymienione w przedmiotowym załączniku nr 1 do ustawy, nie są zatem wyrobami akcyzowymi.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę fakt, że przedmiotowe wyroby zawierają w swoim składzie alkohol etylowy (o zawartości powyżej 1,2%).

Zauważyć należy, że w poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 do ustawy, tj. wykazu wyrobów akcyzowych mieści się (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W świetle powyższej definicji /w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U. UE L z 1992 r. Nr 316, str. 21 ze zm.)/, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, artykułach spożywczych, lekach, itp).

Podkreślić jednocześnie należy, że w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać wyrobów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które zostały zaklasyfikowane do innych kodów niż kody CN 2208 i 2207.

Uwzględniając powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobach artykułach spożywczych będzie wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowych produktach podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy – zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d).

Natomiast w myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) – zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów (...).

Z odpowiedzi z dnia 05.10.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-762/09-2/SM z dnia 25.09.2009 r. wynika, że w occie na 100 kilogramów produktu końcowego jest 4,70 vol. litrów alkoholu etylowego 100%, natomiast w sosie na 100 kilogramów produktu końcowego jest 3,69 vol. litrów alkoholu etylowego 100%.

Zatem w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wymienionych we wniosku wyrobów, alkohol etylowy w nich zawarty będzie zwolniony od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy (jego zawartość nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu).

Ponadto należy zauważyć, że ani w ustawie, ani w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy, nie określono dodatkowych warunków do zastosowania ww. zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 6.

Zatem za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Spółki, że produkty opisane we wniosku nie są objęte podatkiem akcyzowym. Zawarty w tych produktach alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym. Korzysta on jednak ze zwolnienia od tego podatku (w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia), bez obowiązku spełnienia żadnych dodatkowych warunków w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj