Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-532/09/MK
z 16 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-532/09/MK
Data
2009.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
samorządowe kolegium odwoławcze
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy wypłacane wynagrodzenia pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Kiedy płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego wynagrodzeń?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009r. (wpływ do tut. Biura – w dniu 24 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w części:

  • zakwalifikowania wynagrodzeń do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe
  • terminu, od którego płatnik ma obowiązek poboru zaliczek od ww. przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pozaetatowych członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Postanowieniem z dnia 07 października 2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, że interpretacja Kolegium w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń nieetatowych członków Kolegium wypłacanych na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) jest prawidłowa. W świetle stanowiska Kolegium powyższe wynagrodzenie korzysta miesięcznie ze zwolnienia z podatku do kwoty 2.280 zł. Następnie Dyrektor Izby Skarbowej wszczął postępowanie w sprawie zmiany powyższego stanowiska i decyzją ostateczną z dnia 26 marca 2007r. uznał, że stanowisko Kolegium jest nieprawidłowe. Decyzja powyższa została przez Kolegium zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i wyrokiem z dnia 05 grudnia 2007r. sygn. akt została przez sąd uchylona. Decyzją z dnia 12 marca 2008r. Dyrektor Izby Skarbowej umorzył wszczęte w sprawie postępowanie jako bezprzedmiotowe. Obecnie Uchwałą z dnia 30 marca 2009r. Sygn. akt Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że „świadczenie wypłacane pozaetatowym członkom samorządowego kolegium odwoławczego na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) nie korzysta ze zwolnienia o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wobec zaistniałego stanu faktycznego i prawnego płatnik powinien od kwietnia 2009r. pobrać podatek od wynagrodzeń nieetatowych członków Kolegium, czy też dopiero po otrzymaniu stosownego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego...
  2. Czy wynagrodzenia te należy nadal kwalifikować do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich (art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy też jako przychody otrzymywane przez osoby, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności (art. 13 pkt 6 ustawy).

Zdaniem wnioskodawcy, płatnik powinien pobrać podatek od wynagrodzeń nieetatowych członków Kolegium dopiero po otrzymaniu postanowienia organu podatkowego zmieniającego poprzednie z dnia 07 października 2005r. i nadal kwalifikować te wynagrodzenia zgodnie z treścią art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

Z przepisu art. 13 pkt 5 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Przepis art. 13 pkt 6 ww. ustawy stanowi, iż za przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. O pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwa jako obywatel zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, a takimi niewątpliwie są obowiązki pozaetatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży.

Z treści tego przepisu wynika, iż wynagrodzenie jest przyznawane pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego za udział w posiedzeniach, a więc jako ekwiwalent za wykonaną pracę pozaetatowego członka kolegium, a nie jako świadczenie z tytułu pełnionej funkcji. Z tego też względu stwierdzić należy, że diety o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które są wolne od podatku dochodowego nie są tożsame z pojęciem „wynagrodzenie za udział w posiedzeniach” zawartym z art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych. Reasumując wynagrodzenie wypłacone pozaetatowym członkom samorządowego kolegium odwoławczego na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych nie jest dietą i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż pozaetatowi członkowie kolegium wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, w związku z czym uzyskiwane przez nich przychody należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów określonych w art. 13 pkt 6 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie zakwalifikowania wynagrodzeń wypłacanych pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do terminu, od którego należy pobierać zaliczki na podatek z tytułu przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ww. ustawy w przedstawionym stanie faktycznym spawy nie można zgodzić się z wnioskodawcą, że jako płatnik powinien pobierać podatek od wynagrodzeń pozaetatowych członków dopiero po otrzymaniu decyzji (a nie postanowienia, o którym mówi we wniosku wnioskodawca) organu podatkowego zmieniającej postanowienie z dnia 07 października 2005r. Stwierdzić bowiem należy, iż żaden z przepisów Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r. nie nakazywał zastosowania się wnioskodawcy do wydanej na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r. interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. (…). Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 (art. 14b § 2 ww. Ordynacji podatkowej).

Zatem interpretacja indywidualna stanowi jedynie informację zawierającą stanowisko organu podatkowego w kwestii stosowania prawa. Wnioskodawca otrzymuje wyłącznie informację o poglądzie organu w danej spawie, która umożliwia mu suwerenne podjęcie określonych działań na gruncie prawa podatkowego. W ramach interpretacji organ podatkowy dokonuje oceny stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Podjęta przez niego „ocena” nie ma jednakże charakteru władczego czy też rozstrzygającego, gdyż nie zmierza do wywołania bezpośrednich skutków prawnych.

W świetle powyższego pobór zaliczek na podatek dochodowy przez wnioskodawcę od wynagrodzeń wypłacanych obecnie pozaetatowym członkom Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie jest uzależniony od wydania przez organ odwoławczy (Izbę Skarbową) decyzji zmieniającej postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 07 października 2005r.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj