Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-396/09-4/KOM
z 7 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-396/09-4/KOM
Data
2009.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Zgłoszenia za pośrednictwem płatnika

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Aktualizacja danych

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Terminy zgłoszeń


Słowa kluczowe
aktualizacja
ewidencja
ewidencja podatku od towarów i usług
Numer Identyfikacji Podatkowej


Istota interpretacji
czy każda jednostka organizacyjna posługująca się indywidualnym numerem NIP musi zgłaszać do swojego Urzędu Skarbowego informacje o planowanej reorganizacji na formularzu NIP-2



Wniosek ORD-IN 317 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 lutego 2009 roku (data wpływu 06 luty 2009 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników w zakresie złożenia aktualizacji formularza NIP-2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 lutego 2009 roku wpłynął ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników w zakresie złożenia aktualizacji formularza NIP-2.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Departament Kadr Wnioskodawcy w związku z prowadzonymi działaniami zmierzającymi do zmiany statusu prawnego jednostki jako pracodawcy — obecnie w strukturze N… pracodawcą, w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy, jest Centrala, Zakład Usług Gospodarczych i każdy oddział okręgowy, a po wprowadzeniu zmian będzie jeden pracodawca: N….

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy każda jednostka organizacyjna N… posługująca się w tej chwili indywidualnym numerem NIP powinna w swoim Urzędzie Skarbowym złożyć pisemną informację na formularzu NIP 2 o planowanej reorganizacji oraz wycofaniu się z rozliczania w nich podatku dochodowego od osób fizycznych (wszelkie obowiązki opłacania podatku z dniem 3 czerwca 2009r. przejmuje Centrala N…).

Wnioskodawca pismem z dnia 15 kwietnia 2009 roku został wezwany do doprecyzowania przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych poprzez wyjaśnienie:

  1. czy deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR dotyczy pracowników, którzy mają być przejęci z dniem 01.06.2009 r. przez Wnioskodawcę...,
  2. czy w związku z reorganizacją stosunek pracy z pracownikami jednostek zostanie rozwiązany...
  3. czy nastąpi przejęcie pracowników na mocy art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)...
  4. czy w związku z reorganizacją nastąpi likwidacja podległych Wnioskodawcy jednostek...
  5. uszczegółowienie, czy podstawą do złożenia zgłoszenia NIP-2 przez Oddziały N… będą obowiązki oddziału Banku jako podatnika i płatnika, czy tylko obowiązki płatnika...,
  6. jakie obowiązki podatkowe (bądź jako płatnika) po reorganizacji będą dotyczyły Oddziałów Banku....


W odpowiedzi na wezwanie (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) Departament Kadr N….wyjaśnił dodatkowo, iż:

Ad. 1. Deklaracja roczna o zryczałtowanym. podatku dochodowym PIT-8AR dotyczy byłych pracowników oddziałów okręgowych N… (emerytów i rencistów), których obsługa ma być przeniesiona do Centrali N…. Powyższa deklaracja obejmuje podatek zryczałtowany od dopłat do wczasów.

Ad. 2. W związku z reorganizacją nie zostanie rozwiązany stosunek pracy z pracownikami.

Ad. 3. Przejęcie pracowników nastąpi na mocy art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr. 21, poz. 94 ze zm.),

Ad. 4. W związku z reorganizacją nie nastąpi likwidacja podległych Wnioskodawcy jednostek.

Ad. 5 i 6 W ramach wewnętrznych zmian organizacyjnych N… związanych z centralizacją zadań kadrowo-płacowych oddziały N… w dalszym ciągu będą pełnić obowiązki podatnika jak i płatnika tj. będą rozliczać i płacić podatek VAT, naliczać podatki (od nieruchomości, opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, etc.) i opłaty lokalne. Oddziały okręgowe po centralizacji nie będą zawierać umów o pracę oraz umów cywilno-prawnych (o dzieło i zlecenia). W związku z tym nie będą odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawiać deklaracji podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Departament Kadr uważa, że:

Każda jednostka organizacyjna N…. posługująca się w tej chwili indywidualnym numerem NIP powinna w swoim Urzędzie Skarbowym złożyć pisemną informację na formularzu NIP-2 o planowanej reorganizacji oraz wycofaniu się z rozliczania w nich podatku dochodowego od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja odnosi się do oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w aspekcie pytania drugiego.

Wniosek w zakresie pytania pierwszego jest przedmiotem odrębnej interpretacji, która zostanie wydana w ustawowym terminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2. ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r., nr 269, poz. 2681 z późn.zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP". Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. W powstałej sytuacji faktycznej oddziały banku objęte są obowiązkiem ewidencyjnym.

Zgodnie z art. 9. ust. 1. ww. ustawy podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4 ww. ustawy.

Zgłoszenie oraz aktualizacja odbywają się z zastosowaniem druku NIP-2 oraz NIP-2/A. Informacja o wyodrębnionych jednostkach wewnętrznych podmiotu, podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu – stanowi załącznik do zgłoszenia NIP-2.Obowiązek złożenia druków aktualizacyjnych następuje wyłącznie w przypadku zaistnienia zmian w zgłoszeniu dotychczasowym.

Terminy dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w przypadku poszczególnych kategorii podatników (płatników) określa art. 6 ustawy o NIP. W przypadku, gdy dany podmiot jest podatnikiem więcej niż jednego podatku, to zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje tylko jeden raz, w najwcześniej przewidzianym terminie.

Zgodnie z treścią art. 8 ust.1 ustawy o NIP, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych :

  • pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub
  • dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub
  • pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.


Jak wynika z powyższego, płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych spełniający przynajmniej jedno ze wskazanych wyżej kryteriów, mają obowiązek pośredniczenia w dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego. Ustępy 3-6 cytowanego art. 8 szczegółowo określają terminy i sposób dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem płatnika.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego oddziały Banku nadal pozostaną podatnikami podatku od towarów i usług. Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego obowiązki oddziałów Banku w zakresie podatku od nieruchomości i opłat lokalnych nie należą do właściwości Ministra Finansów – mimo, iż zgodnie z art. 14 j § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa, wymagają również zgłoszeń rejestracyjnych.

Jeśli więc w wyniku podjętych planów reorganizacyjnych, jak podano w uzupełnieniu, nie nastąpi likwidacja oddziałów i nie nastąpią zmiany, co do dotychczas zgłoszonych obowiązków oddziałów jako podatnika i płatnika nie wystąpi również obowiązek aktualizacji danych w zakresie NIP- 2 zgłoszonych do organów podatkowych w momencie ich powstawania.

Oddziały N… w dalszym ciągu będą pełnić obowiązki podatnika jak i płatnika tj. będą rozliczać i płacić podatek VAT, naliczać podatki (od nieruchomości, opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, etc.) i opłaty lokalne. Oddziały okręgowe po centralizacji nie będą zawierać umów o pracę oraz umów cywilno-prawnych (o dzieło i zlecenia). Centralizacja zadań kadrowo -płacowych nie powodująca zmian w zakresie obowiązków podatkowych oddziałów nie oznacza w powstałej sytuacji dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, 00-013 Warszawa, ul. Jasna 2/4 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj