Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-65/09-2/CS
z 10 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-65/09-2/CS
Data
2009.04.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
import (przywóz)
podatek
samochód osobowy
sprzedaż


Istota interpretacji
POJAZDY TYPU PICK-UP ZAKWALIFIKOWANE DO KODU CN 8704 I PKWiU 34.10.4 PRZEZNACZONE DO PRZEWOZU TOWARÓW NIE PODLEGAJĄ OPODATKOWANIU PODATKEM AKCYZOWYM.



Wniosek ORD-IN 870 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.01.2009 r. (data wpływu 26.01.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu oraz sprzedaży w kraju pojazdów ciężarowych o kodzie CN 8704 21– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.01.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu oraz sprzedaży w kraju pojazdów ciężarowych o kodzie CN 8704 21.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej S.Y. Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako „Spółka”):

  • dokonywała w okresie od 3 marca 2007 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku (zaistniały stan faktyczny), oraz
  • będzie dokonywać od dnia następującego po dniu złożenia niniejszego wniosku (zdarzenie przyszłe) - importu do Polski z krajów spoza UE, a następnie sprzedaży na terytorium kraju pojazdów typu pick-up marki S.Y., typ QJ, oznaczenie handlowe A. S. (dalej w treści wniosku jako „A. S.” lub „Pojazd”) występujący w trzech wersjach Q…., Q…. i Q…. - różniących się rodzajem skrzyni biegów oraz w konsekwencji masą i rozkładem masy na oś tylną i osi przednią. Pojazd ten jest przeznaczony do przewozu towarów i osób.

Pojazd A. S., będący przedmiotem niniejszego wniosku występuje w wersji czterodrzwiowej i ma następujące cechy:

  • w obrębie nadwozia tworzą go dwie główne przestrzenie: (1) zamknięta kabina kierowcy z pięcioma miejscami siedzącymi (tj. dwa jednoosobowe fotele przednie i trzyosobowa kanapa tylna) i (2) oddzielna od kabiny otwarta powierzchnia ładunkowa do transportu towarów;
  • 2 osie (przednia i tylna) i 4 koła,
  • napęd na oś tylną z możliwością włączenia napędu na osi przedniej;
  • rozstaw osi pojazdu, gdy jest on w pełni obciążony wynosi 3060 mm, zaś rozstaw kół osi kierowanych i niekierowanych - 1570 mm,
  • długość przestrzeni ładunkowej 1294 mm, co oznacza, że maksymalna długość podłogi powierzchni do transportu towarów nie jest większa niż 50% długości rozstawu osi;
  • szerokość: 1900 mm, wysokość: 1755 mm,
  • masa własna wynosi, w zależności od wersji:

* 1934 kg dla wersji Q….,

* 1912 kg dla wersji Q….,

* 1964 kg dla wersji Q….,

  • maksymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2740 kg,
  • dopuszczalna ładowność wynosi w zależności od wersji:

* 806 kg dla wersji Q,…

* 828 kg dla wersji Q,…

* 776 kg dla wersji Q…,

  • maksymalna masa całkowita przyczepy ciągniętej przez pojazd: przyczepa bez hamulca - 750 kg przyczepa z hamulcem 2300 kg,
  • tłokowy silnik spalinowy z samozapłonem o pojemności skokowej 1998 cm#179;, na olej napędowy,
  • skrzynia biegów manualna dla wersji Q…. i automatyczna czterobiegowa dla wersji Q…, natomiast automatyczna sześciobiegowa dla wersji Q…..

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy czynność importu do Polski z krajów spoza UE pojazdów A. S. podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym ...
  2. Czy czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów A. S. podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym ...
  3. Czy czynność importu do Polski z krajów spoza UE pojazdów A. S. podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego...
  4. Czy czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów A. S. podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Czynność importu do Polski z krajów spoza UE pojazdów typu A. S. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym.
  2. Czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów typu A. S. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym.
  3. Czynność importu do Polski z krajów spoza UE pojazdów typu A. S. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego.
  4. Czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów typu A. S. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 i 4 Ustawy akcyzowej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega:

  • sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  • eksport i import wyrobów akcyzowych.

Na podstawie powyższego jest - zdaniem Spółki – bezdyskusyjne, że przedmiotem opodatkowania podatkiem w ramach importu i sprzedaży na terytorium kraju są wyłącznie te towary, które stanowią „wyroby akcyzowe”.

Definicję wyrobów akcyzowych zawiera art. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej który stwierdza, że są to:

  • „wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy”. Zatem biorąc pod uwagę, że załącznik nr 1 do ustawy akcyzowej jest zamkniętym katalogiem towarów, należy stwierdzić, że jeśli jakiś towar nie mieści się w żadnej z pozycji tego załącznika, obrót tym towarem nie podlega opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Biorąc pod uwagę przedstawioną w treści stanu faktycznego charakterystykę A. S. należy dojść do wniosku, że nie jest on objęty zakresem załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej (w szczególności nie jest objęty poz. 59 tego załącznika). Z kolei to stwierdzenie jest podstawą do sformułowanych powyżej w pkt 1 odpowiedzi Spółki na pytania zadane w polu 51 formularza. Poniżej Spółka wyjaśnia szczegółowo, dlaczego, jej zdaniem, A. S. nie można zaliczyć do towarów wymienionych w poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej.

Zakres przedmiotowy poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej.

Poz. 59 załącznika nr 1 do Ustawy akcyzowej obejmuje:

Poz. Symbol PKWiU Nazwa wyrobu Kod CN Nazwa wyrobu

59 34.10.2 Samochody osobowe 8703Pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi

W kontekście powyższego należy zauważyć, że stosownie do art. 3 ustawy akcyzowej:

  1. Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
  2. Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zatem o opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z tytułu importu A. S. decyduje to, czy jest on klasyfikowany w ramach kodu CN 8703, natomiast o tym, czy jego sprzedaż na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym decyduje to, czy jest on klasyfikowany w pozycji 34. 10. 2 „samochody osobowe”

Zdaniem Spółki, poprawna klasyfikacja A. S. opisanego w stanie faktycznym oznacza zaliczenie do:

  • pozycji CN 8704 21 „Pojazdy samochodowe do transportu towarowego, o masie całkowitej pojazdu nieprzekraczającej 5 ton„ oraz
  • kategorii PKWiU 34.10.4 a zatem do kodów niewymienionych w poz. 59 bądź jakiejkolwiek innej załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej.

Stanowisko takie wynika z zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych. Zaklasyfikowanie do wskazanej pozycji na gruncie CN zostało dokonane na podstawie właściwości i cech wyrobu. Istotnym kryterium klasyfikacyjnym nierozerwalnie związanym z towarem jest bowiem zasadnicze przeznaczenie pojazdu, który w przedmiotowym wypadku służy przede wszystkim do transportu towarów. Do tych właśnie celów, jest on wyposażony w otwartą, oddzielną kabinę znacznych rozmiarów (tj. tzw. skrzynię ładunkową, cechę charakterystyczną dla wszystkich pojazdów typu pickup).

W powyższym zakresie należy wskazać, że:

  • maksymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2740 kg,
  • natomiast nawet w najcięższym wariancie (wersja Q…) masa własna wynosi jedynie 1964 kg.

Oznacza to, że w każdym przypadku część dopuszczalnej ładowności przypadająca na kierowcę i pasażerów (5 × 70kg = 350 kg) jest mniejsza od części dopuszczalnej ładowności przypadającej na towary (wynoszącej w każdym przypadku powyżej 350 kg - od 426 kg dla wersji Q…. do 478 kg dla Q….).

Takie cechy i przeznaczanie pojazdu sprawiają w szczególności, że nie ma podstaw do zaliczenia na gruncie CN tego pojazdu do CN 8703 „Pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi”. W świetle powyższego jest bowiem oczywiste, że pojazd przeznaczony jest zasadniczo do przewozu towarów.

Powyższy tok rozumowania potwierdzają również Wiążące Informacje Taryfowe wydane w 2004 r. np. :

  • W nr ….. z 16 lipca 2004 r. w którym uznano za poprawną klasyfikację do pozycji CN 87043131 samochodu charakteryzowanego jako: „Nowy pojazd typu pick-up marki … 3500, z przedłużoną czterodrzwiową przeszkloną dookoła kabiną, w której znajduje się 6 miejsc do siedzenia (włącznie z kierowca). Pojazd wyposażony jest w silnik V8 o zapłonie iskrowym (benzynowy) o pojemności skokowej 5700 cm#179; i posiada napęd na 2 lub 4 koła. Za kabiną pasażerską znajduje się otwarta skrzynia ładunkowa o długości 244 cm z uchylną tylną burtą. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu - 5000 kg, dopuszczalna ładowność (towar plus pasażerowie) - 2200 kg kalkulacyjnie masa pasażerów stanowi 420 kg, natomiast pozostała część ładowności przypadająca na towar wynosi 1780 kg. Wymiary pojazdu (długość × szerokość × wysokość): 635 × 240 × 195 cm.”

Warto wspomnieć, że w powyższym przypadku jako kryterium rozstrzygające uznano proporcję ładowności przypadająca na część pasażerską i towarową, co daje podstawy do zastosowania pełnej analogii do pojazdu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku.

W nr …… z 16 lipca 2004 r., w którym uznano za poprawną klasyfikację do pozycji CN 8704 3139 samochodu charakteryzowanego jako „Używany pojazd typu pick-up marki …. 1500, z przedłużoną, czterodrzwiową przeszkloną dookoła kabiną, w której znajduje się 5 miejsc do siedzenia (włącznie z kierowca). Pojazd wyposażony jest w silnik V6 o zapłonie iskrowym (benzynowy) o pojemności skokowej 4000 cm3 i posiada napęd na 4 koła. Za kabiną pasażerską znajduje się otwarta skrzynia ładunkowa o długości 183 cm z uchylną tylną burtą. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu - 2325 kg, dopuszczalna ładowność (towar plus pasażerowie) - 825 kg. Kalkulacyjnie masa pasażerów stanowi 350 kg, natomiast pozostała część ładowności przypadająca na towar wynosi 475 kg. Wymiary pojazdu (długość × szerokość × wysokość): 515 × 177 × 178 cm”.

Również w powyższym przypadku jako kryterium rozstrzygające uznano proporcję ładowności przypadająca na część pasażerską i towarową, co daje podstawy do zastosowania pełnej analogii do samochodu, będącego przedmiotem niniejszego wniosku.

Przeznaczenie pojazdu potwierdza również świadectwo homologacji wydane przez Ministra Infrastruktury, zgodnie z którym Pojazd ten został zaklasyfikowany w kategorii samochodów ciężarowych.

Zatem, mając na uwadze charakterystykę wyrobu, a przede wszystkim jego zasadnicze przeznaczenie do transportu towarów, zaklasyfikowanie wyrobu do pozycji 8704 na gruncie CN, wydaje się być oczywiste.

Z kolei biorąc pod uwagę powyższą klasyfikację CN i opierając się na zasadach metodycznych wskazujących na powiązania pomiędzy grupowaniami Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego a grupowaniami PKWiU, wobec faktu zaliczenia Pojazdu na gruncie CN do pozycji CN 8704 21, przedmiotowy Pojazd należy sklasyfikować w ramach PKWiU w kategorii 34.10.4 „Pojazdy mechaniczne przeznaczone do przewozu towarów”.

Przedstawiona wyżej, dokonana przez Spółkę ocena prawidłowej klasyfikacji statystycznej znalazła swoje odzwierciedlenie w interpretacji Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Spółka wystąpiła 23 września 2008 r. do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o klasyfikację statystyczną Pojazdu wg CN i PKWiU. Opis Pojazdów przedstawiony w części „stan faktyczny” niniejszego wniosku, jest tożsamy z opisem zawartym we wspomnianym wniosku o klasyfikację. W interpretacji powołanego urzędu z 6 listopada 2008 r. (sygn. OK-5672/KW-3737/2008), urząd ten stwierdził, co następuje:

„W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 23.09.2008 r. zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U Nr 89 poz. 844, z późniejszymi zmianami), w oparciu o przedstawiony opis Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi uprzejmie informuje, iż wymienione w piśmie samochody marki S. Y. dla których dołączono w piśmie wyciągi świadectw homologacji (brak uwierzytelnienia), na które powołuje się podmiot - określające kategorie samochodu jako ciężarowy:

  1. wersja Q.... na podstawie wydanego świadectwa homologacji Nr PL *....*00 z dnia 16 marca 2007 r.
  2. wersja Q... na podstawie wydanego świadectwa homologacji Nr PL *....*00 z dnia16 marca 2007 r.
  3. wersja ....na podstawie wydanego świadectwa homologacji Nr PL ....*01 z dnia 7 kwietnia 2008 r.
  • mieszczą się w grupowaniu PKWiU 34.10.4 „Pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu towarów”. (CN 8704 „Pojazdy mechaniczne do transportu towarów”). Jednocześnie w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późniejszymi zmianami), Ośrodek informuje, iż opisane wyroby mieściły się w grupowaniu PKWiU 34.10.4 „Pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu towarów”.

Biorąc powyższe pod uwagę, za uzasadnione należy uznać stanowisko Spółki, zgodnie z którym A. S. nie jest wyrobem akcyzowym i w konsekwencji:

  • czynność importu do Polski z krajów spoza UE pojazdów typu A. S. nie podlegała i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
  • czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów typu A. S nie podlegała i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Przez wyroby akcyzowe, zgodnie z art. 2 pkt 1 cyt. ustawy rozumie się wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym samochody osobowe to pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, oznaczone kodem CN 8703.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych.
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy, stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Przez import należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy – przywóz wyrobów akcyzowych z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikami akcyzy od samochodów są:

  1. podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
  2. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z opisu stanu faktycznego oraz stanowiska Spółki wynika, że Wnioskodawca od marca 2007 roku do chwili złożenia wniosku dokonywał importu oraz sprzedaży w kraju pojazdów typu pick-up marki S. Y. w trzech wersjach, różniących się rodzajem skrzyni biegów. Spółka nadmienia, iż są one przeznaczone do przewozu towarów i osób. Przeznaczenie pojazdu potwierdza również świadectwo homologacji, zgodnie z którym pojazd ten został zaklasyfikowany w kategorii samochodów ciężarowych. Przedmiotowe samochody zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 21 – (Pojazdy samochodowe do transportu towarowego) oraz do PKWiU 34.10.4 – (Pojazdy samochodowe przeznaczone do transportu towarów), na podstawie opinii Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z treści wniosku wynika również, że Spółka będzie nadal dokonywać importu i sprzedaży w kraju powyższych pojazdów.

Dokonując analizy zaistniałego stanu faktycznego z którego wynika, że przedmiotowe pojazdy są sklasyfikowane do pozycji CN 8704 21 oraz PKWiU 34.10.4, posiadają świadectwo homologacji wydane przez Ministra Infrastruktury, zgodnie z którym zostały zakwalifikowane jako samochody ciężarowe i są przeznaczone do transportu towarów, na podstawie przepisów ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) należy stwierdzić, że:

Ad. 1 - czynność importu do Polski pojazdów A. S. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym,

Ad. 2 - czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów A. S. nie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zaistniałym stanie faktycznym.

Na podstawie nowej ustawy z dnia 06.12. 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3 poz. 11), zgodnie z art. 100 ust. 1 – w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Na podstawie ust. 4 w/w przepisu, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

W związku z powyższym, mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 06.12. 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3 poz. 11) oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, pojazd będący przedmiotem zapytania zaliczony przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 21 oraz PKWiU 34.10.4 - nie jest wyrobem akcyzowym podlegającym przepisom ustawy o podatku akcyzowym. A zatem:

Ad. 3 – czynność importu do Polski pojazdów A. S. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego,

Ad. 4 – czynność sprzedaży na terytorium Polski pojazdów A. S. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji kodu CN oraz PKWiU przedstawionego we wniosku pojazdu o nazwie A. S.

Obowiązek dokonania prawidłowej klasyfikacji ciąży na producencie wyrobów akcyzowych, na dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych jak i na ich importerze.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj