Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-758/08/MK
z 2 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-758/08/MK
Data
2009.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akt notarialny
budynek
budynek mieszkalny
cena
grunt niezabudowany
grunty
spółdzielnie mieszkaniowe
sprzedaż
sprzedaż nieruchomości
użytkowanie wieczyste
zasoby mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy w momencie sprzedaży Spółdzielnia powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości sprzedaży czy tylko od różnicy między wartością sprzedaży a poniesionymi kosztami?



Wniosek ORD-IN 859 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad opodatkowania uzyskanych dochodów w związku z planowaną sprzedażą prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części budynku wielorodzinnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu. 29 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismami z dnia 10 lutego 2009 r. oraz 17 lutego 2009 r., wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad opodatkowania dochodów Spółdzielni w związku z planowaną sprzedażą prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części budynku wielorodzinnego (nieruchomości budynkowej).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina M. rozpoczęła budowę budynku wielorodzinnego. W 1995 r. sprzedała rozpoczętą i niedokończoną inwestycję (budowę podciągnięto tylko do parteru) Spółdzielni Mieszkaniowej w C. Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada swoje zasoby w miejscowości M.

Budynek wielorodzinny nigdy nie został jednak zasiedlony, ponieważ Spółdzielnia nie kontynuowała budowy. Niedokończona budowa została zabezpieczona i stoi do dnia dzisiejszego. Grunt pod budynkiem jest w wieczystym użytkowaniu Spółdzielni Mieszkaniowej. Wartość księgowa zaniechanej inwestycji wynosi 209 419 zł 22 gr.

Ponieważ występują trudności ze zbyciem całej nieruchomości, w 2007 r. Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcy podzielenie zaniechanej inwestycji na trzy działki celem sprzedaży.

Ponadto Jednostka poinformowała, że obiekty budownictwa mieszkaniowego, jak również budynku wielorodzinnego w M. objęte są symbolem PKOB 11.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części budynku wielorodzinnego znajdującego się na tym gruncie korzysta ze zwolnienia z VAT...
  2. Czy w momencie sprzedaży Spółdzielnia powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od wartości sprzedaży czy tylko od różnicy między wartością sprzedaży a poniesionymi kosztami...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie.

Wniosek Spółdzielni w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


W odniesieniu do sformułowanych pytań Wnioskodawca wskazał na treść rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków, a ponadto na treść art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług, na podstawie którego zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych. Spółdzielnia wskazała, że nie poniosła żadnych wydatków na dokończenie budowy i ulepszenie. Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast na płaszczyźnie dotyczącej rozliczenia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 7 ust. 2 Spółdzielnia w momencie sprzedaży powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych od różnicy między przychodami uzyskanymi ze sprzedaży a kosztami ich uzyskania.

Ponadto Jednostka w uzupełnieniu swojego stanowiska, stwierdziła, że nie powinna zapłacić podatku dochodowego od osób prawnych - dochód uzyskany z ww. sprzedaży powinien być zwolniony z tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują: ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) oraz ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z § 11 ust. 1 ustawy Prawo spółdzielcze z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego spółdzielnia nabywa osobowość prawną, co oznacza że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jest podatnikiem tego podatku.

Celem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu (art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach). Zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych oraz postanowieniami statutów, oprócz działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, Spółdzielnie mieszkaniowe wykonują również inną działalność gospodarczą (art. 1 ust. 6 powołanej ustawy).

Jak wskazano powyżej, Spółdzielnie, jako osoby prawne, podlegają opodatkowaniu w zakresie przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez nie działalności, według zasad określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca - Spółdzielnia planuję dokonać sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części budynku wielorodzinnego, tj. tzw. nieruchomości budynkowej.

Należy więc wskazać, że w granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać (art. 233 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Ma on zatem prawo rozporządzania gruntem jak właściciel.

Jednakże w myśl art. 235 § 2 Kodeksu cywilnego, przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym. Dlatego też sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów obejmuje również zbycie znajdujących się na nim budynków, bez względu na datę ich wzniesienia. W konsekwencji nie może być ono przedmiotem obrotu prawnego odrębnym od prawa własności budynków wzniesionych na tym gruncie i odwrotnie.

Zatem prawo własności budynku wybudowanego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste jest ściśle związane z tym prawem, jednakże oba prawa stanowią oddzielny przedmiot władania. Zawierając zaś umowę zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu strony tej umowy faktycznie zmierzają do przeniesienia władztwa wynikającego z prawa wieczystego użytkowania nad gruntem oraz położonymi na nim budynkami.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Tym samym wszystkie środki, jakie wpływają na rachunek podatnika stanowią, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jego przychód.

Na podstawie art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 3a powołanej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Z kolei w myśl art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Do istotnych postanowień umowy sprzedaży należy więc wskazanie ceny sprzedaży. Stąd też, stosownie do uregulowań art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

W niniejszej sprawie przychód należy określić w oparciu o art. 14 ust. 1 ustawy. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega do wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten może określić organ podatkowy w wysokości rynkowej.


Powyższy przepis dotyczy więc ustalania przychodów z odpłatnego zbycia:


  • rzeczy (którymi są zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości),
  • praw majątkowych (którymi są prawa podmiotowe, uwarunkowane interesem ekonomicznym podatnika; mogą to być: prawa rzeczowe, wierzytelności, prawa na dobrach niematerialnych, do praw rzeczowych należy m.in. użytkowanie wieczyste).


W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości, zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Niezachowanie formy przewidzianej w art. 158 k.c. powoduje nieważność umowy. W myśl bowiem art. 73 § 2 zdanie pierwsze k.c., jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, iż zasadniczym kryterium mającym decydujące znaczenie dla określenia momentu uzyskania przychodu jest moment przeniesienia własności nieruchomości.

W przypadku umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej, umowę tę zgodnie z art. 155 § 1 i art. 158 Kodeksu cywilnego uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy notarialnej, tj. przeniesienia własności nieruchomości i, co do zasady, pod tą datą powstaje też przychód zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przychodem jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego.

Zatem przychodem ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz własności budynków znajdujących się na tym gruncie będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (w akcie notarialnym), z zastrzeżeniem postanowień art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podstawę do ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz własności budynków znajdujących się na tym gruncie stanowić będą przepisy art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


W myśl natomiast art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:


  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych


  • wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.


Ponadto zgodnie z przepisem art. 16c pkt 1 omawianej ustawy prawo wieczystego użytkowania gruntu nie podlega amortyzacji. To oznacza, że faktyczna możliwość rozliczenia w koszty podatkowe wydatków na nabycie tego prawa pojawia się w przypadku jego sprzedaży.

Odnosząc się natomiast to poruszonej we wniosku kwestii rozliczenia tzw. zaniechanej inwestycji wskazać należy, że zgodnie z art. 4a pkt 1 tej ustawy, inwestycje to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości.

Z kolei, „środki trwałe w budowie” to – w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości – zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Zatem z zaniechaniem inwestycji mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik nie podejmuje kolejnych czynności związanych z prowadzonym procesem inwestycyjnym, pomimo że nie został on zakończony. Innymi słowy jest to brak działania, zaprzestanie dokonywania następnych czynności, a w konsekwencji rezygnacja z podjętych wcześniej zamierzeń i odstąpienie od inwestycji.

Należy podkreślić, że z dniem 1 stycznia 2009 r. uchylony został przepis art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych kosztów zaniechanych inwestycji.

W nowym przepisie art. 15 ust. 4f cyt. ustawy natomiast wprost wskazano, że koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.

Konkludując, kosztem uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży nieruchomości budowlanej będzie więc dla Spółdzielni tzw. wartość podatkowa netto nieruchomości, tj. suma wydatków poniesionych na jej nabycie.

Momentem rozliczenia tego kosztu będzie dzień rozpoznania podatkowego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie przeniesienia prawa własności podlega dochód stanowiący różnicę kosztami uzyskania przychodów związanymi w sposób bezpośredni lub pośredni z tym przychodem.

Stosownie do art. 18 ust. 1 omawianej ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1 (…). W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Ust. 2 cytowanego przepisu definiuje pojęcie dochodu - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z powyższym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega, co do zasady dochód, tj. nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, z wyjątkiem sytuacji wymienionych w art. 21 i 22 ustawy.

Należy mieć również na uwadze postanowienia art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 cytowanej ustawy. Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Zgodnie z pkt 3 przepisu przy ustalaniu dochodu, o którym mowa powyżej, nie uwzględnia się również kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1. Również przy ustalaniu straty nie uwzględnia się ww. przychodów i kosztów (art. 7 ust. 4).

W konsekwencji przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów.

Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku – zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

W konsekwencji, przedmiotowe zwolnienie ograniczono tylko i wyłącznie do określonych dochodów (z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) w ramach jednego źródła przychodów (działalność gospodarcza), z dodatkowym warunkiem (przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych).


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Oceniając zatem przedstawiony przez Spółdzielnie stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że dochody uzyskane z tytułu realizacji umowy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności części nieukończonego budynku wielorodzinnego nie będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Ze względu na charakter działań Jednostki nie można uznać dochodów uzyskanych ze sprzedaży składnika majątkowego, który nie zalicza się do zasobów mieszkaniowych za prowadzenie działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi (mieszkalnymi).

Innymi słowy w tym przypadku Spółdzielnia nie będzie gospodarować zasobami – przedmiotem sprzedaży nie będą zasoby mieszkaniowe, tym samym dochód uzyskany z ww. sprzedaży należy zaliczyć do dochodów, które bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany, podlegać będzie opodatkowaniu.

Reasumując należy wskazać, że – wbrew stanowisku Wnioskodawcy - w związku z niespełnieniem jednego z warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, dochody uzyskane z ww. tytułu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach wyżej przedstawionych. W konsekwencji przychody i koszty kształtujące wysokość tego dochodu należy uwzględnić przy określeniu wysokości przychodów i kosztów uzyskania przychodu, dotyczącego działalności opodatkowanej i w ten sposób ustalić dochód stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj