Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-53/09/MZ
z 15 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-53/09/MZ
Data
2009.05.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
dopłata
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółki
umowa spółki
zmiana umowy


Istota interpretacji
Czy wniesienie dopłat do Spółki przez Gminę która jest 100% udziałowcem Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 942 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki…, przedstawione we wniosku z dnia 02 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 02 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Gminę dopłat do kapitału spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 marca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Gminę dopłat do kapitału spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) prowadzi działalność w zakresie organizacji lokalnego transportu zbiorowego. 100% udziałowcem Spółki jest Gmina. Zgodnie z uchwałą z dnia 31 grudnia 2008r. wspólnik – Gmina wnosi do Spółki dopłaty zgodnie z art. 177 ustawy Kodeks spółek handlowych. Odpowiednio zapis o wnoszeniu do Spółki dopłat uwzględniony jest w § 17 umowy Spółki. Zgodnie z przedmiotową uchwałą dopłaty przeznaczane są na realizację zadań z zakresu transportu, a w efekcie służą one pokryciu straty bilansowej powstałej na skutek prowadzenia deficytowej działalności, jaką jest transport miejski.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wnoszone przez wspólnika – Gminę dopłaty do kapitału podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem wnioskodawcy, wnoszone przez wspólnika – Gminę dopłaty do kapitału podlegają obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż uwzględnione są one w definicji zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy. Zdaniem wnioskodawcy, podstawę opodatkowania stanowi kwota dopłat, stawka podatku wynosi 0,5%, a obowiązek podatkowy powstanie z chwilą podjęcia uchwały o wniesieniu dopłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy nadmienić, iż w przedmiotowej sprawie – jako, że czynność cywilnoprawna została dokonana przed 01 stycznia 2009r. - będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 68 poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają co do zasady umowy spółki (akty założycielskie) oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej – wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty. W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy dopłatach stanowi kwota dopłat, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

W związku z powyższym, czynność wniesienia dopłaty do spółki kapitałowej stanowi zmianę umowy spółki i podlega generalnie obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak wyjaśnić, że w świetle art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, od podstawy opodatkowania, odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:

  1. jednostki samorządu terytorialnego
  2. Skarb Państwa.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w art. 164 ust. 1 za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że zgodnie z uchwałą z dnia 31 grudnia 2008r. wspólnik wnioskodawcy – Gmina, będący 100% udziałowcem wnosi do kapitału Spółki dopłaty. Zdaniem wnioskodawcy dopłaty do kapitału wnoszone przez wspólnika – Gminę podlegają obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż uwzględnione są one w definicji zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu.

Ponieważ w omawianym przypadku podwyższenie kapitału Spółki nastąpiło poprzez wniesienie dopłat przez gminę (jednostkę samorządu terytorialnego), dlatego też podstawa opodatkowania wynosi „zero”. Dzieje się tak, gdyż zastosowanie znalazła zasada odliczania od podstawy opodatkowania określona w art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca, którego udziałowcem jest gmina nie jest w tym przypadku zobowiązany do zapłaty podatku, bowiem podatek od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi. Ma jednak obowiązek, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym deklaracji PCC-3 w sprawie tego podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w świetle cyt. przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wniesienie dopłat do kapitału spółki stanowiące zmianę umowy spółki i podlegające generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wobec wniesienia tych dopłat przez gminę (jednostkę samorządu terytorialnego) i zaistnienia w związku z tym możliwości zastosowania ww. zasady odliczenia, nie powoduje po stronie wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych a jedynie obowiązek złożenia deklaracji podatkowej.

Wobec tego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj