Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-868/12-5/BW
z 27 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-868/12-5/BW
Data
2012.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dotacja
działalność
mleko
szkoły
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego (będącej agencją wykonawczą) pomoc stanowi przychód z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15.08.2012 r. (data wpływu 18.09.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 29.11.2012 r. (data nadania 29.11.2012 r., data wpływu 30.11.2012 r.) na wezwanie z dnia 16.11.2012 r. Nr IPPB4/415-868/12-2/BW (data nadania 19.11.2012 r., data odbioru 23.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do pomocy wspólnotowej i krajowej programu „Owoce w szkole”, wynikającej z:

  • art. 21 ust. 1 pkt 46a - jest nieprawidłowe,
  • art. 21 ust. 1 pkt 47c - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do pomocy wspólnotowej i krajowej programu „Owoce w szkole”, wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 46a i art. 21 ust. 1 pkt 47c.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 16.11.2012 r. Nr IPPB4/415-868/12-2/BW, tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w związku z przeformułowanym pytaniem. Pismem z dnia 29.11.2012 r. (data nadania 29.11.2012 r., data wpływu 30.11.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako firma, prowadzi działalność gospodarczą, która opodatkowana jest podatkiem liniowym, w zakresie realizacji programu „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole”. Pierwszy program obejmuje dostarczenie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych. Założeniem programu jest obniżenie cen mleka i jego przetworów dostarczanych dzieciom młodzieży szkolnej. W tym celu firma jest uczestnikiem programu „dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych” wypłacanych za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego. Dopłaty realizowane są ze środków Unii Europejskiej, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. W praktyce oznacza to, że za dostarczane do szkół mleko smakowe w części płacą same placówki szkolne i dodatkowo firma otrzymuje dotacje z Agencji Rynku Rolnego.

W przypadku mleka białego szkoły podstawowe otrzymują je bezpłatnie, a za dostarczenie go firma Wnioskodawcy otrzymuje dotacje pochodzące ze środków unijnych i budżetu państwa. Dopłaty dokonywane przez Agencje Rynku Rolnego pochodziły ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych. Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mleczarskich(Dz. U. z 2005 r. Nr 244 poz. 2081 ze zm.). Rada Ministrów określa corocznie, do dnia 15 czerwca na kolejny rok szkolny w drodze rozporządzenia, maksymalne ceny mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do przedszkoli i szkół, z wyłączeniem szkół wyższych, w ramach dopłat, o których mowa w art. 42 pkt 2 lit. g, mając na uwadze krajowe ceny mleka i przetworów mlecznych oraz wysokość dopłat określonych przez Komisję Europejską. Za wykonaną sprzedaż mleka placówce oświatowej Wnioskodawca wystawił fakturę VAT po cenach nie przekraczających kwoty maksymalnej ustalonej ww. ustawie.

Agencja Rynku Rolnego udzielała dopłat zatwierdzonych przez oddziały terenowe wnioskodawcom w ramach przyjętej procedury, zawartej w dokumencie „Warunki udzielania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych.”

Agencja Rynku Rolnego nie podpisuje z podmiotami realizującymi program „Dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych” umów dotyczących realizacji programu. Firmę Wnioskodawca założył w dniu 30 października 2006 r., wniosek o zatwierdzenie uczestnictwa w mechanizmie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych i otrzymał zatwierdzenie do uczestnictwa w tym programie. Na tej podstawie Wnioskodawca realizuje dostawy mleka do szkół i występuje z wnioskami o dopłaty do mleka i przetworów mlecznych. Dopłaty do mleka i przetworów mlecznych Wnioskodawca otrzymuje od momentu rozpoczęcia dostaw aż do chwili obecnej. Będzie je również otrzymywać do końca 2012 r

Zakup mleka był i jest finansowany dotacjami z ARR oraz dochodami z innych źródeł. Przykład: mleko kupowane w miesiącach wrzesień-październik finansowane jest ze źródeł własnych. Agencja Rynku Rolnego wypłaca dopłatę krajową w ciągu trzech miesięcy, a dopłatę z UE w ciągu czterech miesięcy od złożenia wniosku o dopłatę za wskazany okres rozliczeniowy, czyli w praktyce w styczniu-lutym kolejnego roku. Zakup mleka w styczniu i lutym częściowo są finansowane z dopłat ARR.

Pozostałe koszty, o których mowa w pytaniu oznaczonym nr 3 złożonego wniosku są i będą w części finansowane dopłatami z ARR. W gimnazjach i przedszkolach w dopłatach znajdują się również środki pochodzące z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Dopłaty traktowane są jako przychód podatkowy w chwili wpływu na rachunek bankowy. Całość dopłat za dostarczone mleko bez względu na źródło ich pochodzenia pomniejszana jest o kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Drugim programem, w którego realizacji firma Wnioskodawcy bierze udział jest program „Owoce w szkole”. Od roku szkolnego 2009/2010 Komisja Europejska uruchomiła nowy program Wspólnej Polityki Rolnej „Owoce w szkole”. Do programu tego przystąpiła również Polska. Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE (75%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (25%). W Polsce program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Głównym celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.

Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. Za jakość owoców i warzyw dostarczanych do szkół podstawowych odpowiedzialny jest zatwierdzony dostawca w tym przypadku firma Wnioskodawcy. Firma otrzymała pierwsze zatwierdzenie jako dostawca w tym programie w dniu 30 września 2009. Owoce i warzywa dostarczane są bezpłatnie do uczniów szkół podstawowych. Po upływie semestru roku szkolnego Dostawca składa wniosek do Agencji Rynku Rolnego o wypłatę pomocy wspólnotowej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw. Możliwa do uzyskania wysokość pomocy wspólnotowej stanowi iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy na jedną porcję owoców i warzyw oraz liczby dostarczonych porcji.

Wnioskodawca podkreśla, że dotacja i pomoc ze środków Unii Europejskiej, w przeciwieństwie do dotacji krajowej do cen mleka, nie jest dotacją celową związaną z dofinansowaniem konkretnego wydatku ponoszonego przez podmiot oraz że nie można w sposób bezpośredni powiązać dopłat unijnych otrzymywanych przez Podatnika z konkretnymi wydatkami (kosztami). Dopłaty unijne nie są dopłatami celowymi, tak jak np.: dopłaty krajowe. Dopłata unijna nie służyła pokryciu ceny sprzedaży mleka.

W ramach obydwu opisanych powyżej programów firma Wnioskodawcy samodzielnie zawiera umowy dostaw z wieloma placówkami szkolnymi, zakupuje od dostawców mleko, przetwory mleczne oraz warzywa i owoce określone w rozporządzeniach Agencji Rynku Rolnego, odpowiada za organizację magazynu i przechowania zakupionych towarów, organizuje dostawy i logistykę, zatrudnia pracowników w celu zapewnienia poprawnej obsługi dostaw. Wszystkie te czynności są wykonywane dla zapewnienia ciągłości i dochodowości działalności gospodarczej bez względu na źródło pochodzenia przychodów oraz formę ich opodatkowania.

Aby spełnić warunki do uzyskania dopłaty Wnioskodawca musi: znaleźć odpowiedniego dostawcę mleka lub owoców i warzyw, wizytować placówki, do których będzie dostarczał produkty, przejść odpowiednie szkolenie w celu prawidłowego działania w ramach programu; zapewnić stałą dostawę produktów do placówek-w przypadku np.: awarii u producenta mleka należy zakupić je w innej mleczarni bez względu na koszty. Także w przypadku awarii w procesie logistycznym bez względu na koszty Wnioskodawca musi dostarczyć produkty do placówek. Agencja Rynku Rolnego nie podpisuje umów z placówkami, to dostawca ma obowiązek zapewnić uczniom i przedszkolom codzienny dostęp do mleka, owoców i warzyw o ściśle określonych w ustawie parametrach i dopiero wówczas Wnioskodawca może wystąpić o dopłatę. Oznacza to, że dopłaty nie są bezwarunkowo obligatoryjne.

Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania jakiejkolwiek rekompensaty w przypadkach awaryjnych, cały ciężar ryzyka ponosi prowadzona przez Dostawcę działalność gospodarcza. Zakres działalności Wnioskodawcy nie jest działalnością o wyjątkowym charakterze, która jest obligatoryjnie dotowana. W przypadku poniesienia większych niż Wnioskodawca przewidywał kosztów, nie może podnieść ceny sprzedawanego mleka, jak to mogą zrobić inne podmioty takie jak np. przedszkola (które ponosząc większe nakłady na działalność mogą podnieść czynsz rodzicom przedszkolaków). Jako przedsiębiorca uczestniczący w obu opisanych programach Wnioskodawca nie mam pewności czy uzyska dopłaty na każdy złożony wniosek, a mleko lub owoce zostało dostarczone już do szkoły-czyli działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jako Podatnika jest działalnością handlową niosącą za sobą ryzyko jak każda inna działalność handlowa.

Nie jest również możliwe ustalenie wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dopłat unijnych zwolnionych z opodatkowania. Wnioskodawca nadmienia, że jego firma posiada również dochody ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a środki finansowe pochodzące z dopłaty ze środków wypłacanych przez Agencje Rynku Rolnego wpływają na rachunek bankowy, na którym gromadzone były także inne środki pieniężne pochodzące z działalności opodatkowanej, jak i z działalności zwolnionej od podatku.

W praktyce oznacza to, że środki z danej dotacji, które zostały wykorzystane na konkretny transport mleka oraz owoców i warzyw do szkół podstawowych i innych (jeden wyjazd do kilku placówek) dotyczył będzie zarówno przychodów zwolnionych (dopłat do mleka białego jak i np. przychodu opodatkowanego ze sprzedaży mleka do szkół.). Obejmuje również poniesione koszty bezpośrednie- z zakupem mleka dotowanego jak i mleka, do którego nie ma dopłat. I odwrotnie np.; zakup drukarki dokonany ze środków własnych (nie z dopłat zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych) wykorzystywany będzie zarówno do drukowania np.: wniosków o dopłaty, jak i do drukowania zestawień księgowych czy ulotek promocyjnych całej działalności gospodarczej Podatnika. Mają miejsce również przypadki kiedy, dany koszt np.; zakup mleka lub owoców finansowany jest z dotacji jak i ze środków własnych równocześnie. Rozbieżność czasowa pomiędzy złożonym wnioskiem, a uzyskaniem środków to okres około 4 miesięcy czynnej działalności Podatnika, w czasie którym, dokonuje zakupów i opłaca wydatki bez względu czy otrzyma dopłatę i kiedy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ww. dopłaty krajowa i unijna do programu „Szklanka Mleka” oraz pomoc wspólnotowa i krajowa programu „ Owoce w szkole” mogą zostać uznane jako przychód wolny od podatku dochodowego na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: - dopłata unijna- art. 21 pkt 46a, - dopłata krajowa- art. 21 pkt 47c...
  2. Czy - przy założeniu, że dopłata unijna i krajowa oraz pomoc unijna i krajowa jest zwolniona z podatku dochodowego - w przypadku mleka, owoców i warzyw przekazywanych do szkół bezpłatnie koszty zakupu tych towarów stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodu...
  3. Czy - przy założeniu, że dopłata unijna i krajowa oraz pomoc unijna i krajowa jest zwolniona z podatku dochodowego - ma to wpływ na możliwość uznania pozostałych kosztów prowadzenia działalności jako kosztów podatkowych... Czy można zastosować w odniesieniu do tych kosztów zapisy art. 22 ust 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zastosować przepis stanowiący o możliwości proporcjonalnego sposobu rozliczania kosztów....

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest stan faktyczny i zdarzenie przyszłe dotyczące zastosowania zwolnienia przedmiotowego do pomocy wspólnotowej i krajowej programu „Owoce w szkole”. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy dochód osiągnięty z prowadzonej działalności gospodarczej do tej pory opodatkowany był podatkiem dochodowym, ale w chwili obecnej na podstawie art. 21 pkt 46a i art. 21 pkt 47c Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca uważa, że powinien to być dochód zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do pomocy wspólnotowej i krajowej programu „Owoce w szkole” wynikającego z:

  • art. 21 ust. 1 pkt 46a - za nieprawidłowe,
  • art. 21 ust. 1 pkt 47c - za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz 1702) Agencja jest państwową osobą prawną.

W myśl art. 19a ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 145, po. 868), w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Agencja realizuje zadania i obowiązki państwa członkowskiego lub właściwej władzy państwa członkowskiego związane z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „...” ustanowionego zgodnie z art. 103ga ust. 1 rozporządzenia Nr 1234/2007. Przy czym, stosownie do treści art. 103ga ust. 1 lit. a) ww. rozporządzenia z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (Dz. Urz. UE. L Nr 299 str. 1), od roku szkolnego 2009-2010 na warunkach określonych przez Komisję przyznaje się pomoc wspólnotową na dostarczanie dzieciom w instytucjach oświatowych, w tym w żłobkach, innych instytucjach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych i średnich, produktów pochodzących z sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów. Pomoc wspólnotowa, o której mowa w ust. 1 nie przekracza 50% kosztów dostaw i związanych z nimi kosztów, o których mowa w ust. 1, lub 75% takich kosztów w regionach kwalifikujących się na podstawie celu konwergencji zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz w regionach najbardziej oddalonych, o których mowa w art. 299 ust. 2 Traktatu WE (art. 103ga ust. 4 lit. b) ww. rozporządzenie UE).

W myśl § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Agencję Rynku Rolnego związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „...” (Dz. U. Nr 168, poz. 1012), program obejmuje udostępnianie dzieciom uczęszczającym w roku szkolnym 2011/2012 do klas I-III szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, zwanych dalej „szkołami podstawowymi” jabłek gruszek, truskawek, marchwi, rzodkiewek, papryki słodkiej, soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, zwanych dalej „owocami i warzywami (…). Stosownie do treści § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia, dostawcy, którzy uzyskali zatwierdzenie, zawierają ze szkołami podstawowymi umieszczonymi na liście szkół podstawowych, o których mowa w § 6 ust. 1, umowę nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu udostępnienia ich dzieciom w jednym z okresów, o których mowa w § 2. Wniosek o pomoc składa się po upływie pięciu tygodni udostępniania owoców i warzyw lub po zakończeniu dziewięciotygodniowego okresu udostępniania owoców i warzyw w danym semestrze (§ 10 ust. 1 ww. rozporządzenia). Przy czym w myśl § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc przyznaje się i wypłaca w wysokości stanowiącej iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy na jedną porcję owoców i warzyw wynoszącej 1,09 zł oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnionych dzieciom na podstawie umowy określonej w § 8 ust. 1 albo oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 2.

Z powyższych przepisów wynika, że środki otrzymywane przez zatwierdzonych dostawców owoców i warzyw od Agencji Rynku Rolnego pochodzą zarówno z budżetu państwa, jak również z Unii Europejskiej. Kwota dopłaty jest zryczałtowana, a wysokość pomocy zależy, od ilości dostarczonych do placówki oświatowej owoców i warzyw.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego (będącej agencją wykonawczą) pomoc stanowi przychód z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r.) stanowił, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umów - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z ww. przepisami dopłaty pochodzące z pomocy Unii Europejskiej, wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego (będącej agencją wykonawczą) pomoc stanowi przychód z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo zauważyć należy, iż powołany przez Wnioskodawcę we wniosku przepis art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego oraz będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj