Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-274/09-2/DG
z 17 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-274/09-2/DG
Data
2009.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ustalanie dochodu (straty)


Słowa kluczowe
alkohol
logo
nocleg
ochrona
organizacje
poczęstunki
posiłki
przewóz
reklama
targi
wydatek


Istota interpretacji
Czy ponoszone przez Spółkę na organizację Targów wydatki związane z transportem części uczestników targów, kosztami noclegu, wynajmem powierzchni targowej, sceny, nagłośnienia, gadżetami z logo Spółki, ulotkami, folderów, katalogów, wystroju stoisk targowych, wynajęciem ochrony Targów, posiłków w czasie trwania targów oraz kosztu występu artystycznego oraz poczęstunku alkoholem stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 610 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2009r. (data wpływu 27.05.2009r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją targów, tj.:

  • koszt wynajęcia powierzchni targowej, sceny, nagłośnienia, gadżety z logo Spółki, ulotki, foldery, katalogi, wystrój stoisk targowych, ochrona, posiłki, noclegu i transportu gości - jest prawidłowe,
  • koszty występu artystycznego oraz poczęstunku alkoholem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydatków na organizację targów za koszt uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie hurtowego obrotu środkami farmaceutycznymi. Spółka organizuje cykliczne Targi Farmaceutyczne, odbywające się 3 —4 razy w roku. Za każdym razem w targach bierze udział ponad tysiąc osób — są to firmy farmaceutyczne (producenci) współpracujące ze Spółką, przedstawiciele Aptek oraz zainteresowane osoby: Targi rozpoczynają się ok. godziny 8:00 i trwają cały dzień do godzin wieczornych. Z uwagi na fakt, iż Spółka posiada swoje oddziały w N S, B P, W, P oraz w P, na targi przyjeżdżają kontrahenci (producenci oraz farmaceuci) z całej Polski. Część farmaceutów, zgłaszających takie zapotrzebowanie, dowożonych jest z oddziałów Spółki na Targi środkami transportu wynajętymi przez Spółkę. Na hali ustawione są przygotowane przez Spółkę, stoiska targowe, na których firmy farmaceutyczne oraz Spółka reklamują swoją działalność, prezentują oferty. Stoiska opatrzone logo Spółki oraz firm farmaceutycznych. Spółka posiada swoje stoiska:

  • stoisko z reklamą programu, na którym udzielane są informacje na temat zasad współpracy z farmaceutami w ramach tego programu,
  • stoiska Spółki, na których można uzyskać informacje na temat działalności Spółki, udzielane są informacje na temat oferty Spółki, zasad współpracy, aktualnych promocji, rozdawane są foldery reklamowe, katalogi targowe, zawierane są transakcje sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę,
  • stoisko informatyczne, na którym przedstawiane są rozwiązania spółki w zakresie zamówień elektronicznych produktów,
  • stoiska specjalistów w zakresie marketingu aptecznego, finansów i prawa farmaceutycznego, przy których można uzyskać wszelkie informacje w tym przedmiocie.

W trakcie Targów, w porozumieniu z Akademią M organizowane są obowiązkowe szkolenia dydaktyczne dla farmaceutów, tzw. szkolenia punktowe dla farmaceutów. Koszt udziału w szkoleniu pokrywany jest przez farmaceutów.

Przez cały czas trwania targów rozprowadzane są ulotki i foldery reklamowe z ofertą Spółki. Osoby biorące udział w Targach (farmaceuci) mają możliwość zawierania transakcji sprzedaży ze Spółką Uczestnictwo w targach daje możliwość negocjacji warunków handlowych na stoiskach firm farmaceutycznych, z których apteki korzystają zawierając transakcje ze pośrednictwem Spółki. Dla uczestników targów przygotowywana jest specjalna oferta, z której można korzystać wyłącznie w dniu targów zawierająca wykaz produktów, które mogą zostać nabyte po cenach promocyjnych. Na wynajętej przez Spółkę nagłośnionej scenie przez czas trwania targów przedstawiciel Spółki prezentuje ofertę Spółki, istniejące w Spółce promocje, warunki współpracy ze Spółką oraz program Zyskaj Z, rozdawane są foldery reklamowe. Odbywają się również prezentacje firm farmaceutycznych współpracujących ze Spółką dotyczące produktów, które w trakcie targów można nabyć za pośrednictwem Spółki.

W trakcie odbywania Targów, od ich rozpoczęcia do zakończenia, dostępne są dla uczestników targów (firm farmaceutycznych oraz przedstawicieli aptek), przygotowane przez firmę cateringowej posiłki ciepłe i zimne, tj. kawa, herbata, napoje, ciastka, wędlina, pieczywo, sałatki oraz ciepłe posiłki (w porze lunchu i popołudniowego obiadu). Posiłki przygotowane są na zasadzie stołu szwedzkiego — w trakcie trwania targów uczestnicy korzystają z przygotowanego posiłku. Uczestnicy targów (firmy farmaceutyczne, przedstawiciele aptek) przyjeżdżają na targi z odległych stron Polski. Targi trwają bez przerwy przez cały dzień. Prezentowane są na nich programy, promocje, oferty, prezentacje, szkolenie. Oferowane przez Spółkę posiłki dla Uczestników targów stanowią wyżywanie uczestników związane z faktem, iż Targi trwają w sposób ciągły, bez żadnych przerw. Z uwagi na program Targów nie ma możliwości ich opuszczenia celem spożycia posiłku poza miejscem Targów, gdyż powoduje to automatycznie nieuczestniczenie w którymkolwiek z punktów programu Targów. Na zakończenie targów Spółka dokonuje podsumowania przebiegu targów, przedstawia raz jeszcze w formie skierowanej do wszystkich Spółkę, zasady jej funkcjonowania, ofertę, zasady współpracy, przedstawia współpracujące z nią firmy farmaceutyczne i rodzaje oferowanych produktów. Odbywa się podsumowanie dokonanych transakcji, ze wskazaniem podmiotu najbardziej aktywnego na Targach. Targi kończą się wspólnym symbolistycznym poczęstunkiem alkoholem oraz występem artystycznym.

Z uwagi na charakter targów i ich miejsce oraz ilość osób biorących udział w Targach Spółka zapewnia ochronę obiektu oraz obecność ambulansu. Dla części uczestników Targów, z odległych części Polski, Spółka zapewnia noclegi pokrywając ponoszone z tego tytułu koszty. Spółka wystawia firmom farmaceutycznym biorącym udział w Targach i wystawiających swoje produkty fakturę za świadczenie usług marketingowych, m.in. zapewnienie stoisk wystawienniczych, umieszczenie firmy w folderach reklamowych i katalogu targowym. W związku z organizacją targów Spółka ponosi następujące koszty: koszty transportu części uczestników targów, koszty noclegu, wynajmu; powierzchni targowej, sceny, nagłośnienia, gadżetów z logo Spółki, ulotek, folderów, katalogów, wystroju stoisk targowych, wynajęcia ochrony, posiłków w czasie trwania targów, koszty występu artystycznego oraz poczęstunku alkoholem. Organizowane przez Spółkę Targi mają podobny przebieg, różnią się składem osobowym uczestników — Spółka dociera do nowych odbiorców oraz dostawców, przez co zwiększa się systematycznie liczba osób biorących w nich udział. Spółka zorganizowała targi we IX 2008 roku, III 2009 roku oraz będzie organizowała w VI 2009 roku. Targi takie będą organizowane również w okresie jesiennym oraz w kolejnych latach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ponoszone przez Spółkę na organizację Targów wydatki związane z transportem części uczestników targów, kosztami noclegu, wynajmem powierzchni targowej, sceny, nagłośnienia, gadżetami z logo Spółki, ulotkami, folderów, katalogów, wystroju stoisk targowych, wynajęciem ochrony Targów, posiłków w czasie trwania targów oraz kosztu występu artystycznego oraz poczęstunku alkoholem stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. Zdaniem Spółki wydatki ponoszone w związku z organizacją Targów stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Organizacja Targów jest jednym z działań marketingowych podejmowanych przez Spółkę zmierzających do reklamy Spółki, oferowanych przez Spółkę produktów, zachęcania do rozpoczęcia współpracy ze Spółką, a przez to pozyskanie nowych kontrahentów Spółki, zacieśnienie współpracy z firmami farmaceutycznymi oraz farmaceutami, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży, a więc i przychodu Spółki. Prezentacja firm farmaceutycznych współpracujących ze Spółką na Targach, przedstawiających dostępne w ofercie Spółki produkty, przekłada się na wzrost sprzedaży Spółki (nabywanie produktów bezpośrednio na Targach za pośrednictwem Spółki). Wydatki ponoszone na wynajem hali targowej, sprzętu do nagłośnienia Targów, wynajmu sceny, na której odbywają się prezentacje firm farmaceutycznych i Spółki, programu Spółki Zyskaj Zdrowie oraz innych istniejących w Spółce, ulotki, foldery reklamowe, katalog targowy z logo firmy, ofertami, wystrój stanowisk targowych są wydatkami uzasadnionymi i stanowią zdaniem Spółki koszt uzyskania przychodu. Wskazuję, iż Targi są imprezą masową podczas których bierze udział zawsze ponad 1000 osób. Ze względów bezpieczeństwa oraz z konieczności zachowania porządku Spółka ponosi koszty związane z ochroną obiektu hali podczas trwania Targów. Wydatek ten jest niezbędny. Bez zapewnienia ochrony targi nie mogłyby się odbyć. Powszechną praktyką jest oferowanie poczęstunku w trakcie trwających cały dzień Targów. Poczęstunek dla uczestników targu, na który składają się napoje, kawa, herbata, ciastka, kanapki, sałatki oraz ciepły posiłek w porze lunchu, obiadu, są zdaniem Spółki niezbędnym wydatkiem z uwagi na charakter Targów, czas trwania Targów, ich przebieg oraz cel. Wydatki ponoszone na usługę cateringową nie stanowią wydatku służącego konsumpcji, lecz służą realizacji celu organizacji Targów, a mianowicie reklamie Spółki, jej produktów, pozyskania nowych klientów, zwiększaniu sprzedaży Spółki. Konsumpcja towarzysząca Targom nie stanowi głównego celu Targów, występuje niejako przy okazji Targów, jest jedynie związana z głównym celem spotkania. Poczęstunek przygotowany dla Uczestników Targów nie ma charakteru reprezentacji, nie jest ani okazały, ani wystawny. Ponoszone przez Spółkę koszty usług cateringowych nie służą wykreowaniu pozytywnego wizerunku Spółki czy uwypukleniu jej zasobności. Uczestnicy Targów przyjeżdżają na Targi z najbardziej odległych stron kraju. Na Targach spędzają cały dzień, prezentując swoje oferty, farmaceuci biorą udział w szkoleniu, przeprowadzane są prezentacje, promocje. Oferowany poczęstunek wynika z potrzeby zapewnienia Uczestnikom Targów elementarnej potrzeby, jaką jest pożywienie.

Targi służą promocji oferty spółki, zasad współpracy ze Spółką, prezentacji nowych produktów, rozwiązań marketingowych, podsumowują dotychczasową współpracę, osiągnięte wyniki, mają zachęcać do nawiązania współpracy ze Spółką przez nowe podmioty i w rezultacie wpływać na zwiększenie przychodów Spółki. Zdaniem Spółki wpływ poczęstunku na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy nie ma żadnego znaczenia. Przepis art. 16 ust. I pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyklucza z kosztów uzyskania przychodów wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych jedynie wówczas, gdy są to wydatki na reprezentację, czyli wydatki noszące znamiona okazałości i wystawności. Wydatki ponoszone przez Spółkę na usługi cateringowe, z powodów wskazanych powyżej, nie mieszczą się w zakresie powołanego przepisu.

Na zakończenie Targów następuje ich podsumowanie, prowadzone jest min. zestawienie zawartych na Targach transakcji sprzedaży, wskazywany jest podmiot najaktywniejszy na Targach. Całość wieńczy symboliczny poczęstunek alkoholem oraz występ artystyczny. Wydatki z tym związane mają charakter zwyczajowy, są standardowym zachowaniem, jakie spotyka się na tego typu Targach. Z uwagi na fakt, iż część Uczestników Targów, w tym niejednokrotnie przedstawiciele kluczowych partnerów Spółki, przyjeżdżają z odległych części kraju, Spółka zapewnia dowóz na Targi oraz noclegi dla tych uczestników. Zdaniem Spółki jest to koszt niezbędny i powinien stanowić koszt uzyskania przychodu Spółki. W sytuacji gdyby Spółka nie oferowała dla tych Uczestników noclegu i dojazdu, wielu z nich zmuszonych byłoby opuścić Targi dużo wcześniej lub nie mogłoby przybyć na Targi ze szkodą dla Spółki (mniejsza liczna osób uczestniczących w Targach jest równoznaczna z mniejszą ilością zawieranych na Targach transakcjach, mniejszą ilością zawieranych przez Spółkę umów o współpracy, dotarciem do mniejszego grona podmiotów, co przekłada się na przychód Spółki).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu.

Do katalogu kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje cykliczne targi farmaceutyczne. Organizacja Targów jest jednym z działań marketingowych podejmowanych przez Spółkę zmierzających do reklamy Spółki, oferowanych przez Spółkę produktów, zachęcania do rozpoczęcia współpracy ze Spółką, a przez to pozyskania nowych kontrahentów Spółki, zacieśnienie współpracy z firmami farmaceutycznymi oraz farmaceutami, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży, a więc i przychodu Spółki. Przychylając się do stanowiska Spółki, należy uznać iż ponoszone wydatki mogą przyczynić się do wzrostu przychodów. Jednakże okoliczność ta nie może w tym konkretnym przypadku być wyłączną przesłanką decydującą o zaliczeniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Należy bowiem rozstrzygnąć czy poniesione wydatki nie podlegają wyłączeniu z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy. Tym samym zasadne będzie skupienie się na organizacji i charakterze opisanych targów bez uwzględniania związku wydatków z przychodem, gdyż okoliczność ta jak wspomniano powyżej nie budzi wątpliwości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007).

Wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Uwzględniając znaczenie pojęć ,,reklama" jako działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług oraz ,,reprezentacja" - ,,reprezentowanie" jako reprezentację czy ,,występować, działać w czyimś imieniu, reprezentować kogoś, okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycja społeczną (Słownik języka polskiego PWN), należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na występ artystyczny oraz poczęstunek alkoholem nie sposób uznać za wydatki związane z reklamą. Celem reklamy jest bowiem podawanie informacji o towarach i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona gównie na prezentowaniu danego towaru (usługi) jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, nowoczesnych rozwiązań, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu. Wydatki poniesione na występ artystyczny czy poczęstunek alkoholem ma charakter promocji spółki poprzez stworzenie jej pozytywnego wizerunku. Takie zaś działania, mają charakter reprezentacji tj. kreowania pozytywnego wizerunku firmy. O ile bowiem reklama zmierza do przedstawienia walorów atrakcyjności oferowanych towarów, zachęcania do ich nabywania, o tyle wydatki związane z promowaniem wizerunku firmy należy zaliczyć do kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki związane z występem artystycznym i poczęstunkiem alkoholem nawet gdyby przyjąć, iż zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami a wzrostem przychodów, o których mowa w art. 15 ust 1 omawianej ustawy to wydatek ten właśnie z uwagi na brzmienie art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z przedstawioną regulacją prawną wydatki na reprezentację jeżeli nawet wpływają na zwiększenie przychodu wolą ustawodawcy nie zostały uznane za wydatek o charakterze kosztów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pozostałe natomiast wydatki tj. koszt wynajęcia powierzchni targowej, sceny, nagłośnienia, gadżety z logo Spółki, ulotki, foldery, katalogi, wystrój stoisk targowych, ochrona, można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy. Koszty te z uwagi na to, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, mają wpływ na osiągany przez Spółkę przychód. Koszty te jeżeli nie mają charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Koszty posiłku, noclegu i transportu gości jeżeli nie stanowią wydatku służącego konsumpcji, lecz realizacji celu organizacji targów a poza tym są zapewnione na zwyczajowo przyjętym poziomie mogą również stanowić koszty uzyskania przychodów. Wydatki te należy zaklasyfikować do wydatków Spółki przeznaczonych na reklamę swojej działalności. Zatem powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Stosownie bowiem do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Przepis ten, w powiązaniu z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za bezpośredni dowód m.in. poniesienia wydatków zaliczonych w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj