Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1546/08-2/IK
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1546/08-2/IK
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Definicja nadpłaty


Słowa kluczowe
nadpłata
odsetki
termin
zaległości podatkowe


Istota interpretacji
W jaki sposób (do którego momentu) powinny być naliczone odsetki od przedmiotowej zaległości podatkowej?



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie wskazania prawidłowego terminu naliczenia odsetek od zaległości podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wskazania prawidłowego terminu naliczenia odsetek od zaległości podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka dokonuje korekt związanych z błędnie rozpoznanym obowiązkiem podatkowym na podstawie faktur VAT. W związku z powyższym niejednokrotnie obowiązek podatkowy rozpoznany pierwotnie w miesiącu późniejszym, prawidłowo winien być wykazany we wcześniejszym okresie rozliczeniowym. Fakt ten powoduje powstanie zaległości podatkowej która skutkuje obowiązkiem (wskazanym w art. 53 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa) naliczenia odsetek zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Ujawnienie okoliczności, które skutkują koniecznością dokonania korekty, może mieć miejsce nawet kilka miesięcy od okresu którego korekta ta dotyczy. Zatem złożenie deklaracji korygującej VAT-7 za przedmiotowy okres oraz zapłata odsetek ma miejsce dopiero po zakończeniu weryfikacji dokumentów. Również w dniu złożenia korekt deklaracji VAT-7 Spółka składa wnioski o stwierdzenie nadpłaty za odpowiednie okresy, w których będą one w wyniku tychże korekt deklaracji VAT-7 powstawać. Nadpłaty te są zgodnie z wnioskiem spółki kompensowane z powstałymi w wyniku korekt zaległościami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób (do którego momentu) powinny być naliczone odsetki od przedmiotowej zaległości podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy bieg naliczania (zgodnie z art. 53 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa) odsetek przerywany jest zapłata podatku ( § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r.). Przykładowo wskazać można, iż jeśli pierwotnie transakcje wykazano w miesiącu późniejszym (od której zgodnie z przepisami odprowadzony został podatek należny), po weryfikacji obowiązku podatkowego umieści się w miesiącu poprzedzającym pierwotnie rozpoznany obowiązek podatkowy to bieg naliczania odsetek zakończy się w dniu pierwotnej zapłaty podatku należnego. Sam fakt złożonej deklaracji korygującej VAT-7 nie będzie miał wpływu na bieg odsetek, gdyż odsetki naliczane są od momentu ich wymagalności, do momentu faktycznej zapłaty podatku należnego, a więc do mementu zapłaty pierwotnie wykazanego podatku. Zatem zaległość podatkowa będzie istnieć od momentu kiedy zobowiązanie stało się wymagalne na podstawie przytoczonego już art. 53 § 1 O.p. do momentu jego pierwotnego wykazania w deklaracji) /AT-7 (i zapłaty wykazanego w niej podatku) i tak też będzie kształtował się bieg naliczania odsetek.

Ponadto, jak sama nazwa wskazuje, odsetki za zwłokę pobiera się w przypadku zwłoki w zapłacie. W przedstawionym stanie faktycznym zapłata miała miejsce w okresie następującym bezpośrednio po okresie, w którym zobowiązanie podatkowe stało się wymagalne, zatem odsetki także winny być naliczane do momentu tejże zapłaty, gdyż wspomniana zwłoka ma miejsce tylko w tym stosunkowo krótkim okresie

Dla lepszego zobrazowania problematycznej materii wskazujemy przykładową, hipotetyczną sytuację:

Pierwotnie wykazano fakturę z obowiązkiem podatkowym przypadającym na 15 maja 2006.r. Zapłata podatku nastąpiła 25 czerwca 2006r. Po weryfikacji dokumentów, dokonanej w lutym 2007r. złożono 25 lutego 2007r. deklaracje korygujące. W deklaracjach tych wykazano prawidłowo rozpoznany obowiązek podatkowy (rozpoznany na 15 kwiecień) do w/w faktury. Skutkowało to przeniesieniem przedmiotowej faktury do miesiąca kwietnia 2006r. W związku z taką sytuacją złożono wniosek o stwierdzenie nadpłaty za maj 2006r. i wniosek o kompensatę tejże z zaległością za kwiecień 2006r.

Zatem zdaniem Spółki w takim stanie faktycznym odsetki za zwłokę winny być naliczane od momentu wymagalności zobowiązania, tj. przypadającego (po korekcie) na kwiecień 2006r. do momentu faktycznej zapłaty podatku, która pierwotnie nastąpiła 25 czerwca 2006r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.Uz 2005r. Nr 165, poz. 1371), odsetki za zwłokę są naliczane do dnia, włącznie z tym dniem: zapłaty podatku.

Na podstawie art. 53 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.

Przepis § 1 stosuje się również do należności, o których mowa w art. 52 § 1, oraz do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy (art. 53 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa)

W myśl art. 53 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1.

Stosownie art. 53 § 4, odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Zgodnie z art. 53 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 1, odsetki za zwłokę naliczane są odpowiednio od dnia:

  1. zwrotu nadpłaty, zwrotu podatku, zwrotu oprocentowania lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych lub na poczet bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych;
  2. pobrania wynagrodzenia.

Stosownie do art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lu w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 72 § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, jeżeli wpłata dotyczyła zaległości podatkowej, na równi z nadpłatą traktuje się także część wpłaty, która została zaliczona na poczet odsetek za zwłokę.

Na podstawie art. 73 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

  1. zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
  2. pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
  3. zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;
  5. (97) zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  6. złożenia korekty deklaracji w podatku od towarów i usług obniżającej wysokość zobowiązania podatkowego, w związku ze zwiększeniem kwoty podatku naliczonego lub obniżeniem kwoty podatku należnego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 76a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. W przypadku zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych przepisy art. 55 § 2 i art. 62 § 1 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 76a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych następuje z dniem:

  1. powstania nadpłaty - w przypadkach, o których mowa w art. 73 § 1 pkt 1-3 i 5 oraz § 2;
  2. złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że odsetki za zwłokę winny być naliczane od momentu wymagalności zobowiązania tj. dnia upływu terminu płatności, do którego winna być uregulowana należność podatkowa z tyt. złożenia korekty VAT-7 zwiększającej podatek należny - do momentu powstania nadpłaty składanych korekt deklaracji VAT-7 zmniejszających podatek należny. W przedmiotowej sprawie obok składanych korekt deklaracji VAT-7 zmniejszających podatek należny Spółka składa wnioski o stwierdzenie nadpłaty za odpowiednie okresy, w których powstaje nadpłata. Nadpłaty te zgodnie z wnioskiem mają rekompensować powstałą zaległość podatkową z tyt. złożonych korekt zwiększających podatek należny. W związku z powyższym należy uznać, że momentem powstania nadpłaty będzie dzień złożenia wniosku. Zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych podatnika następuje z dniem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty zgodnie z art. 76a § 2 pkt 2 ustawy.

Opierając się na przykładowej sytuacji hipotetycznej (zdarzenia przyszłego) przedstawionej we wniosku tut. organ podatkowy informuje, że odsetki za zwłokę winny być naliczane od dnia upływu terminu płatności, do którego winna być uregulowana należność podatkowa z tyt. złożenia korekty VAT-7 za m-c kwiecień 2006r. (zwiększającej podatek należny) tj. od 26 maja 2006r. Ze względu na fakt, że za m-c kwiecień 2006r. powstała zaległość podatkowa odsetki za zwłokę winny być naliczane do dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i wniosku o zaliczeniu tej nadpłaty powstałej z tyt. złożenia korekty deklaracji VAT-7 za maj 2006r. (zmniejszającej podatek należny) na poczet zaległości za kwiecień 2006r.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. odsetki za zwłokę są naliczane do dnia, włącznie z tym dniem: zapłaty podatku. W przedmiotowej sprawie dniem zapłaty podatku będzie dzień złożenia wniosku stwierdzającego powstanie nadpłaty.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że w art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008r. nr 209, poz. 1318) od 1 stycznia 2009r. w art. 73 w § 1 w pkt 5 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 6.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj