Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB/415-36/09-2/MK
z 19 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB/415-36/09-2/MK
Data
2009.03.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
odsetki
stosunek pracy
świadczenie pieniężne
ubezpieczenia społeczne
wynagrodzenia
zaniżenie
zasiłki


Istota interpretacji
Czy przychód z tytułu odsetek od zaniżonej wypłaty zasiłku chorobowego powinien być wykazany w deklaracji PIT 8C, czy też w deklaracjach PIT 11. Innymi słowy czy pracodawca jest w tym konkretnym przypadku płatnikiem, czy też ma wyłącznie obowiązki informacyjne ograniczone do sporządzenia i przesłania do urzędu skarbowego oraz do podatnika deklaracji PIT 8C.



Wniosek ORD-IN 374 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez adwokata Pana , przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o wypłacanych odsetkach od zaniżonych zasiłków chorobowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowana przez adwokata złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o wypłacanych odsetkach od zaniżonych zasiłków chorobowych.

Pismem z dnia 9 stycznia 2009 r. nr IPPB2/071-6/09-1/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa oraz § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632) – przekazał zgodnie z właściwością wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez adwokata Pana do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r., nr 236, poz. 1632) zmieniające rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Powyższa zmiana dotyczy podatników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie województwa łódzkiego, dla których od 1 stycznia 2009 r. interpretacje indywidualne w imieniu Ministra Finansów wydawane będą przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 stycznia 2009 r. jest Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 24 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny w sprawie SK 16/06 stwierdził, że art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. Nr 31, poz. 267 ze zm.), rozumiany w taki sposób, że w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się wypłaconych pracownikowi – w okresie przyjętym do jej ustalenia – składników wynagrodzenia, od których pracownik ten uiścił składkę na ubezpieczenie chorobowe, a które nie są mu wypłacane w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby albo zasiłku chorobowego, jest niezgodny art. 67 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Po ogłoszeniu przedmiotowego wyroku Wnioskodawca wyliczył i wypłacił uprawnionym mocą powołanego wyroku Trybunału Konstytucyjnego pracownikom, odsetki związane z wypłacanymi przez Zainteresowanego zaniżonymi zasiłkami chorobowymi. Zaległości w zapłacie powstały wskutek wadliwego stosowania art. 41 ust. 1 ww. ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Taka wadliwa praktyka była wynikiem powszechnej i – jak się okazało – błędnej praktyki ZUS. Odsetki wypłacane są pracownikom od zaniżonej wartości zasiłku chorobowego i nie korzystają ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowią one przychód z innego źródła w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód z tytułu odsetek od zaniżonej wypłaty zasiłku chorobowego powinien być wykazany w deklaracji PIT 8C, czy też w deklaracjach PIT 11. Innymi słowy, czy pracodawca jest w tym konkretnym przypadku płatnikiem, czy też ma wyłącznie obowiązki informacyjne ograniczone do sporządzenia i przesłania do urzędu skarbowego oraz do podatnika deklaracji PIT 8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasiłki chorobowe zaliczane są do przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wartość wypłaconych pracownikowi odsetek od nieterminowo wypłaconych zasiłków jest przychodem pracownika, który nie korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z treścią art. 21 ust. 1 pkt 95 tej ustawy. Odsetki od wyrównania zasiłków chorobowych nie są przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy; nie są również zasiłkami pieniężnymi z ubezpieczenia społecznego ani świadczeniami wypłacanymi przez zakłady, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. W związku z tym Zainteresowany nie ma obowiązku obliczyć i pobrać zaliczki na podatek dochodowy od przedmiotowych odsetek. Innymi słowy, Wnioskodawca nie jest płatnikiem odnośnie do tych odsetek na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na to, że dokonuje wypłaty na rzecz pracownika ma jednak obowiązek sporządzić deklarację PIT 8C i przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania pracownika urzędowi skarbowemu. Przekazanie powinno nastąpić do dnia 15 marca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym dokonano wypłaty. Obowiązek rozliczenia otrzymanych odsetek ciąży na podatniku, który powinien ująć ich wartość w zeznaniu rocznym i opodatkować wraz z innymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej. Z uwagi na to, że poza dochodami uzyskanymi od Wnioskodawcy (płatnika) pracownik uzyskał inne dochody (odsetki od nieterminowo wypłaconych składek zdrowotnych) pracodawca nie będzie mógł sporządzić za pracownika rocznej deklaracji podatkowej na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić deklarację PIT 8C na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów są „inne źródła”. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przez zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, stosownie do art. 20 ust. 2 ww. ustawy, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych.

Wskazać należy, iż katalog przychodów z innych źródeł zawarty ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności”.

Zatem wyliczenie zawarte w tym przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmować będzie także innego rodzaju przychody, gdzie indziej w ustawie nie wymienione, czyli m.in. odsetki wypłacane przez płatnika od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (zasiłków chorobowych). Tego rodzaju odsetki nie zostały wymienione w katalogu zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym, zawartym w art. 21 ust. 1 powołanej ustawy, zatem podlegają one opodatkowaniu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na płatniku, który dokona wypłaty odsetek od zaniżonych zasiłków chorobowych ciążyć zatem będzie obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wskazać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma podstaw do poboru zaliczki na podatek z tytułu wypłaconych odsetek za zwłokę, w związku z czym powinien wystawić informację PIT – 8C wskazując w niej kwotę wypłaconych odsetek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj