Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-121/09/IK
z 17 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-121/09/IK
Data
2009.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
automat do gier
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od zmodernizowanych przez Wnioskodawcę automatów do gier zużywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 4 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od zmodernizowanych przez Wnioskodawcę automatów do gier zużywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od zmodernizowanych przez Wnioskodawcę automatów do gier zużywanych do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na urządzaniu gier na automatach losowych o niskich wygranych. Automaty do gry, będące wyrobami niezharmonizowanymi, w momencie sprzedaży opodatkowane są podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca zakupił kilkadziesiąt automatów, transakcja została opodatkowana poprawnie, w tym podatkiem akcyzowym wg obowiązującej stawki.

Po zakupie Wnioskodawca zmodernizował/naprawił nabyte automaty wyposażając je m.in. w nowe oprogramowanie. Wnioskodawca będzie używać ww. wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od kwoty stanowiącej różnicę między ceną zakupu a wartością rzeczywistą po modernizacji należy zapłacić podatek akcyzowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, od kwoty stanowiącej różnicę między ceną zakupu a wartością rzeczywistą po modernizacji nie należy płacić podatku akcyzowego, gdyż nie wynika to z obowiązujących przepisów prawnych. Automaty do gier o niskich wygranych są wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju – zatem nabyte i opodatkowane podatkiem akcyzowym automaty nie mogą zostać opodatkowane tym samym podatkiem ponownie. Podatek akcyzowy ma charakter jednofazowy. Co więcej opodatkowanie posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych może mieć miejsce jedynie, gdy od tych wyrobów nie została zapłacona w należnej wysokości , dotyczy to sytuacji:

  1. Nieodprowadzenia podatku w sytuacjach wymienionych w art. 4 ust. 1 i ust. 2 tj. w sytuacji gdy posiadane wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, chociaż powinny być obciążone, albo
  2. Gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy nie został uiszczony w należytej wysokości.

W przedmiotowym stanie faktycznym automaty zostały opodatkowane w momencie zakupu (sprzedaży) prawidłowo, więc ich remont, naprawa i modernizacja po zakupie a przed użyciem na potrzeby prowadzonej działalności, powodująca wzrost wartości, nie stanowi podstawy do ponownego opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych podlegających akcyzie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych.
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych (ust. 2 ww. artykułu) na terytorium kraju uważa się również:

  1. przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  2. przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników;
  3. zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;
  4. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;
  5. wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;
  6. darowiznę wyrobów akcyzowych;
  7. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;
  8. świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;
  9. zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;
  10. zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku VAT, jest jednofazowy charakter opodatkowania (z wyjątkiem samochodów osobowych). Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub też w ramach pierwszej transakcji sprzedaży w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zmodernizował automaty do gier, od których wcześniej został uiszczony podatek akcyzowy. Modernizacja automatów polegała m.in. na wymianie oprogramowania.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przebudowane automaty do gier, wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, bowiem podatek akcyzowy został już uiszczony na pierwszym szczeblu obrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj