Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-741/08/MO
z 12 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-741/08/MO
Data
2008.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
nabycie
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
używany środek trwały
wydatki inwestycyjne


Istota interpretacji
Czy wydatki na zakup używanych środków trwałych (maszyn i urządzeń) poniesione w związku z realizację przez Spółkę inwestycji na terenie Strefy będą stanowiły koszt inwestycji kwalifikujący się do objęcia pomocą na terenie strefy w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej strefy ekonomicznej (Dz. U Nr 222 poz. 2251 z 2004 r., dalej: „Rozporządzenie z 2004 r.") i w konsekwencji będą skutkowały zwiększeniem wartości dopuszczalnej dla Spółki pomocy regionalnej (limitu pomocy publicznej)?



Wniosek ORD-IN 618 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt inwestycji kwalifikujący się do objęcia pomocą wydatków na zakup używanych środków trwałych związanych z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za koszt inwestycji kwalifikujący się do objęcia pomocą wydatków na zakup używanych środków trwałych związanych z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenia przyszłego):

Spółka jest podmiotem działającym w branży motoryzacyjnej i prowadzi działalność na obszarze K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „K. SSE”, „Strefa”) na podstawie Zezwolenia z dnia 1 października 2004 r.
Zgodnie z treścią Zezwolenia, Spółka zobligowana jest m.in. do poniesienia nakładów inwestycyjnych na terenie strefy (w rozumieniu § 6 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie K. Strefy Ekonomicznej, Dz. U Nr 222 poz. 2251, dalej: „Rozporządzenie z 2004 r.") o wartości minimum 237.232.000 zł w terminie do 31 grudnia 2010 r.
W związku z realizacją niniejszego projektu inwestycyjnego realizowanego na terenie Strefy, Spółka dokonuje i zamierza dokonywać w terminie wskazanym w Zezwoleniu, zakupów środków trwałych (m.in. maszyn i urządzeń) od podmiotów z grupy (tak krajowych, jak i zagranicznych) oraz od podmiotów nienależących do grupy E., przy czym część nabywanych środków trwałych stanowią używane środki trwałe.
Spółka dokonuje adaptacji poszczególnych zakupionych środków trwałych do posiadanych już linii produkcyjnych lub też uzupełnia zakupione środki trwałe nowymi urządzeniami, tworząc tym samym zupełnie nowe linie technologiczne.Zakupywane środki trwałe nie zostały uprzednio nabyte z wykorzystaniem pomocy publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na zakup używanych środków trwałych (maszyn i urządzeń) poniesione w związku z realizację przez Spółkę inwestycji na terenie Strefy będą stanowiły koszt inwestycji kwalifikujący się do objęcia pomocą na terenie strefy w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie k. strefy ekonomicznej (Dz. U Nr 222 poz. 2251 z 2004 r., dalej: „Rozporządzenie z 2004 r.") i w konsekwencji będą skutkowały zwiększeniem wartości dopuszczalnej dla Spółki pomocy regionalnej (limitu pomocy publicznej)...

Zdaniem Spółki zakup maszyn i urządzeń od podmiotu trzeciego, które jednocześnie mają status używanych, pod warunkiem zaliczenia ich do składników majątku Spółki, może stanowić koszt kwalifikowany w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia z 2004 r. Zgodnie z tym przepisem za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy m.in. na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze pod warunkiem zaliczenia ich do składników majątku podatnika.
Stanowisko Spółki odnośnie uznawania wydatków poniesionych na zakup środków trwałych wykorzystywanych wcześniej w prowadzonej działalności przez inny podmiot gospodarczy (czyli używanych środków trwałych) za koszty kwalifikowane znajduje również potwierdzenie w treści interpretacji prawa podatkowego, wydawanych przez organy podatkowe. Spółka pragnie w szczególności wskazać na interpretacje wydane przez Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego z dnia 15 kwietnia 2005 r. (sygn. US.PD/423-7/JG/05, w odniesieniu do rozporządzenia regulującego działanie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) oraz Naczelnika US w Bartoszycach z dnia 3 marca 2006 r. (w odniesieniu do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września w sprawie Warmińsko-Mazurskiej Strefy Ekonomicznej, sygn. USI/415-26/05).
Z kolei, zgodnie z § 2 Rozporządzenia z dnia 2 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 25, poz. 171 z 2007 r.) „do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej". Tym samym w opinii Spółki mają do niej zastosowanie przepisy Rozporządzenia z 2004 r., w tym ówczesna definicja kosztów kwalifikowanych, z uwagi na fakt, iż Spółka otrzymała zezwolenie przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia z 2 lutego 2007 r.
W konsekwencji nie dotyczy Spółki zastrzeżenie umieszczone w § 6 ust. 8 Rozporządzenia z 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202 poz. 1485 z 2006 r. ze zm.), w brzmieniu obowiązującym po noweli z 2 lutego 2007 r., zgodnie z którym firmy inne niż małe i średnie nie mogą zaliczać do kosztów kwalifikowanych wydatków na nabycie środków trwałych innych niż nowe środki trwałe. Opisany w stanie faktycznym zakup maszyn i urządzeń, mających charakter używanych środków trwałych może tym samym stanowić koszt kwalifikowany dla Spółki.
Spółka pragnie wskazać, iż takie stanowisko potwierdza m.in. Ministerstwo Gospodarki w treści oficjalnego dokumentu pt. „Informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych - stan na 31 grudnia 2007r., Warszawa, maj 2008 r.” gdzie wyraźnie stwierdzono (s.7), iż „zmiany warunków udzielania pomocy regionalnej dotyczą wyłącznie przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia po wejściu w życie znowelizowanych rozporządzeń (w tym również ówczesną definicję kosztów kwalifikowanych - przyp. Spółki). Na dotychczasowych zasadach działają natomiast przedsiębiorcy posiadający już wcześniej zezwolenia" (treść raportu udostępniona na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki, adres:
http://www.mg.gov.pl/Przedsiebiorcy/Specjalne+strefy+ekonomiczne/Raporty+o+Specjalnych+Strefach+Ekonomicznych.htm).
W rezultacie zaliczenie do kosztów kwalifikowanych wydatków Spółki na nabycie używanych środków trwałych jest zgodne z przepisami strefowymi oraz zasadami dotyczącymi przyznawania przez państwo pomocy publicznej przedsiębiorcom.
Dodatkowo Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2007 r. przepisy Rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z pdop (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej (sygn. Wyrok WSA w Rzeszowie z 8 maja 2007 r. sygn. I SA/Rz 254/07).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenie przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 Nr 42, poz. 274), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku osób prawnych, właściwy w tym zakresie jest przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na mocy art. 4 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, strefa taka jest ustanawiana w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, wydawanego na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki uzgodniony z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego. Rozporządzenie określa wielkość i warunki udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy.
Specjalna strefa ekonomiczna, na terenie której działalność gospodarczą prowadzi Wnioskodawca, została ustanowiona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 ze zm.), wydanym na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.
Obecnie szczegółowe zasady funkcjonowania tej strefy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), wydane na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 w/w ustawy.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej, pomoc udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Przez nową inwestycję należy rozumieć między innymi inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa (§ 3 ust. 4 rozporządzenia). W przypadku tego rodzaju przedsięwzięcia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów jego realizacji przysługuje przedsiębiorcy, zgodnie z treścią § 5 ust. 1 rozporządzenia, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

W stanie faktycznym, przedstawionym przez Wnioskodawcę, mamy do czynienia z pomocą regionalną na nową inwestycję na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W związku z jej realizacją, wnioskodawca zamierza dokonać zakupu używanych środków trwałych.
Zgodnie z brzmieniem przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się między innymi, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, koszty inwestycji, będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów. Zakup środków trwałych podlega dyspozycji wskazanego przepisu.
Należy jednak zaznaczyć, że na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 171), zmieniającego rozporządzenie w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej z dniem 23 lutego 2007 r., w § 6 dodano ustęp 8, stanowiący, że środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni powinny być nowe. Oznacza to, że koszty zakupu używanych środków trwałych nie zostaną zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą. Rozporządzenie zmieniające przewiduje jednak w § 2, że do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem jego wejścia w życie, czyli przed dniem 23 lutego 2007 r., stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Zezwolenie, z którym związane jest rozpoczęcie nowej inwestycji, Spółka uzyskała w dniu 1 października 2004 r. Kwalifikacja kosztów poniesionych na zakup środków trwałych w celu realizacji tego przedsięwzięcia powinna być dokonywana w oparciu o przepisy dotyczące warunków udzielania pomocy regionalnej w brzmieniu sprzed nowelizacji.
Reasumując, Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji w postaci ceny nabycia używanych środków trwałych, jeśli inwestycja ta realizowana jest w oparciu o zezwolenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zostało wydane Spółce przed dniem 23 lutego 2007 roku, a ponadto spełniła pozostałe wymogi przewidziane odpowiednimi przepisami rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj