Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-673a/08/KM
z 28 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-673a/08/KM
Data
2008.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
sprzedaż premiowa
zużycie towarów


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów (wyrobów własnych i firm zewnętrznych, nagród prezentów) w celach reklamowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów (wyrobów własnych i firm zewnętrznych, nagród, prezentów) w celach reklamowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów (wyrobów własnych i firm zewnętrznych, nagród, prezentów) w celach reklamowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jedną z największych firm drobiarskich, specjalizującą się w produkcji oraz w sprzedaży hurtowej i detalicznej mięsa indyczego i jego przetworów.


W związku z działalnością gospodarczą i jej rozwojem wydaje nieodpłatnie towary należące do przedsiębiorstwa na rzecz swoich obecnych i potencjalnych kontrahentów oraz klientów. Czynności takie są ściśle związane z działalnością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej, wzmocnienie wizerunku spółki. Przedmiotowe wydania, odbywają się w ramach działań marketingowych (reklamowych, reprezentacyjnych) polegają m.in. na:


  1. przekazaniu, w ramach organizowanych konkursów i akcji promocyjnych towarów-nagród, z tytułu nabycia których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  2. przekazaniu, w ramach tzw. sprzedaży premiowej, oznaczonych towarów (gratisów), produkcji własnej, jak i firm zewnętrznych, z tytułu wytworzenia bądź zakupu których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  3. przekazaniu swoim kontrahentom prezentów (upominków), z tytułu nabycia których spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń;
  4. zużyciu własnych wyrobów (główne wędlin), w ramach prowadzonych akcji promocyjnych-działań reklamowych, polegających na degustacji w placówkach handlowych wyrobów spółki przez osoby trzecie. Z tytułu wytworzenia zużywanych wyrobów spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i spółka dokonuje odliczeń.


W dniu 1 grudnia 2006 r. Spółka otrzymała pisemną interpretację z dnia 29 listopada 2006 r. w formie postanowienia wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w zakresie opodatkowania przekazywanych w ramach reprezentacji i reklamy klientom spółki nagród z tytułu udziału w konkursach i akcjach promocyjnych, w której stwierdzono, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, jako dostawa towarów, nieodpłatne przekazanie nagrody, bez względu, czy przekazanie jest, czy też nie jest związane z prowadzoną działalnością, jeśli nagroda taka nie stanowi prezentu o małej wartości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


  1. Czy od dnia 1 czerwca 2005 roku przekazanie i zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa spółki w przypadkach opisanych wyżej tj. w sytuacjach, gdy dane przekazanie bądź zużycie dokonywane jest na cele związane z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem, jeżeli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych czynności stanowi dostawę i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
  2. ...
  3. W jaki sposób należy skorygować - zdaniem Wnioskodawcy - niesłusznie wystawione po dniu 1 czerwca 2005 r., w trybie art. 106 ust. 7 ustawy tytułem dokonanych nieodpłatnych wydań towarów na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, faktury wewnętrzne, które następnie zostały ujęte w składanych deklaracjach VAT-7 i jaki będzie właściwy okres podatkowy do rozliczenia dokonanych korekt nienależnego podatku
  4. ...


Zdaniem Wnioskodawcy od dnia 1 czerwca 2005 r. we wskazanych sytuacjach przekazanie, bądź zużycie przez spółkę towarów należących do jej przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, przy których nabyciu bądź wytworzeniu przysługiwało spółce prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony nie stanowi dostawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


    jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Przepisu ust. 2, w myśl art. 7 ust. 3 ustawy, nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.


Jak wynika z przytoczonych przepisów, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przemawia za tym:


  • wskazanie w art. 7 ust. 2 ustawy celu przekazania „na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedslębiorstwem", co oznacza zawężenie zakresu czynności przekazania do niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem;
  • zmiana z dniem 1 czerwca 2005 r. brzmienia art. 7 ust. 3 ustawy; usunięty został zapis "jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem", bez znaczenia pozostaje rodzaj przekazywanego towaru należącego do przedsiębiorstwa.


Z powyższego wynika, iż od dnia 1 czerwca 2005 r. nie podlega opodatkowaniu przekazanie bez wynagrodzenia wszelkich towarów na cele związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa, a decydującym kryterium jest charakter nieodpłatnego przekazania towarów tzn. czy konkretna czynność przekazania/zużycia danego towaru związana jest z działalnością przedsiębiorstwa czy też nie. W sytuacji, gdy istnieje taki związek dana czynność jest wyłączona spod regulacji ustawy o VAT, jako niepodlegającą opodatkowaniu. W sytuacji gdy taki związek nie zachodzi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto dodatkową przesłanką wyłączającą z opodatkowania „czynności z pkt 4” jest rozróżnienie przez ustawodawcę pojęć przekazania i zużycia. Zużycie towarów bowiem, podlega opodatkowaniu tym podatkiem wyłącznie na rzecz podmiotów wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy. Przy czym, zauważa się, iż nawet jeśli przyjmiemy, że przez pojęcie przekazania rozumie się również pojęcie zużycia to sam fakt określenia celu czynności przekazania/zużycia jako związanego z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem jest kryterium decydującym o nieopodatkowywaniu danej czynności.

Ponadto Spółka zauważa, iż dokonywanie prowspólnotowej wykładni przywołanych przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy w oparciu o art. 5(6) VI Dyrektywy (obecnie art. 16 Dyrektywy 2006/112/we), które prowadzi do stwierdzenia, iż nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jako dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest niedopuszczalne. Wykładnia językowa art. 7 ust. 2 i 3 ustawy jednoznacznie bowiem wskazuje, iż opodatkowaniu podlega wyłącznie przekazanie przez podatnika towarów na cele niezwiązane z jego przedsiębiorstwem. Przepisy krajowe są w tej materii korzystniejsze od prawa wspólnotowego - stąd też posłużenie się wykładnią prowspółnotową przepisów krajowych - art. 7 ust. 2 i 3 ustawy jest niedozwolone, jako pozostające w sprzeczności z literalnym brzmieniem cytowanych regulacji krajowych.

Przytoczone argumenty wskazywane są również w orzeczeniach sądów (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 152/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1444/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 października 2007 r., sygn akt III SA/Wa 1255/07; wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. sygn akt III SA/Wa 984/07; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 875/07 oraz wyrok NSA z dnia 13 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 600/07).

Reasumując, z uwagi na obowiązujące przepisy, w sytuacjach będących przedmiotem zapytania, przekazania/ zużycia produktów nie stanowią przekazania bez wynagrodzenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, ponieważ są realizowane w ramach przedsiębiorstwa, bowiem działania takie, których beneficjentami są zarówno klienci, jak i obecni i przyszli kontrahenci, mają na celu wzrost wartości dokonywanych przez nich zakupów. Zatem są podejmowane w celu związanym z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, iż przy wydaniu towarów na cele związane z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem nie mamy do czynienia z dostawą towarów i czynności takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy wyeliminować z obrotu prawnego błędnie wystawione faktury wewnętrzne, jako wystawione nieprawidłowo.

Zdaniem Spółki wystawione faktury wewnętrzne dotyczące czynności wydania zostały wprowadzone do obrotu prawnego. Przemawia za tym fakt, iż zostały ujęte w rejestrze sprzedaży oraz uwzględnione w deklaracji vat-7. Zatem prawidłowym postępowaniem będzie wystawienie faktur korygujących do wystawionych faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem. Na fakturze korygującej winna znaleźć się adnotacja, iż czynność której dotyczy wewnętrzna faktura (faktura pierwotna) nie podlega opodatkowaniu. Faktury (korekty) będą stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione. W taki też sposób zostanie wyeliminowany podatek należny od czynności niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem VAT. Przemawia za tym przepis § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku (...) (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.)

Zauważa się, iż stanowisko spółki znajduje oparcie w orzecznictwie m.in. wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lutego 2008 r., (sygn. akt III SA/Wa 1940/07).

Reasumując, zdaniem Spółki należy wystawić faktury korygujące do faktur wewnętrznych, wystawionych po dniu 31 maja 2005 r., a dokumentujących nieodpłatne wydanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem i obniżyć podatek należny z tego tytułu w rozliczeniu (deklaracji vat-7) za miesiąc, w którym te faktury korekty zostały wystawione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W art. 7 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę towarów rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 cyt. ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W celu dokonania prawidłowej analizy treści normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest uwzględnienie brzmienia ust. 3 tego artykułu, będącego przepisem szczególnym w stosunku do uregulowania art. 7 ust. 2 tej ustawy. Przede wszystkim zauważyć należy, że określone w ust. 3 wyłączenia od zakresu zastosowania przepisu ust. 2, dotyczą towarów, których zbycie co do zasady jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jeśli zatem na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów określonych w tym przepisie, których wydanie niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem – podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w konsekwencji należy wnioskować, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę do opodatkowania również nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zauważyć należy także, iż unormowanie zawarte w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług nawiązuje do treści art. 5 ust. 6 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r. VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), zgodnie z którym wykorzystanie przez podatnika dóbr tworzących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych jego lub jego pracowników, lub też nieodpłatne ich przekazanie, albo, ogólnie rzecz biorąc, użycie ich dla celów innych niż prowadzona przez niego działalność, jeśli podatek od wartości dodanej od powyższych dóbr lub ich części podlegałby w całości lub części odliczeniu, będzie traktowane jako dostawa za wynagrodzeniem. Postanowienie to nie obejmuje jednakże powyższych czynności zrealizowanych dla celów działalności przedsiębiorstwa, stanowiących prezenty o małej wartości i próbki.


Z regulacji tej wynika, że za dostawę towarów uważa się również wykorzystanie towarów stanowiących majątek przedsiębiorstwa:


  1. do celów prywatnych podatnika,
  2. do celów prywatnych pracowników podatnika,
  3. nieodpłatne ich zbycie,
  4. użycie ich do celów innych niż prowadzona przez podatnika działalność.


Wskazane czynności tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu nie wynika zatem, aby warunkiem uznania nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę było przeznaczenie ich na cele całkowicie nie związane z przedsiębiorstwem. Także nieodpłatne przekazanie (zbycie) towarów na cele wiążące się z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie uznane za odpłatną dostawę towarów.

Również w świetle regulacji obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92), będącej odpowiednikiem VI Dyrektywy, tego rodzaju nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu. Z treści art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej wynika bowiem, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów. Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.

Analiza powołanych wyżej przepisów (art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.) pozwala stwierdzić, że swoją dyspozycją obejmują one każde nieodpłatne zbycie towarów, zarówno do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza, jak i do celów tej działalności.

W związku z powyższym, aby zachować prowspólnotową wykładnię przepisów krajowych, należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celami Dyrektyw (VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach organizowanych konkursów i akcji promocyjnych nieodpłatnie przekazuje towary w postaci nagród oraz zużywa wyroby własne (głównie wędliny) do degustacji w placówkach handlowych. Ponadto przekazuje swoim kontrahentom prezenty (upominki), a w ramach tzw. sprzedaży premiowej przekazuje oznaczone towary (gratisy) produkcji własnej, jak i firm zewnętrznych. Przedmiotowe czynności odbywają się w ramach działań marketingowych i są ściśle związane z działalnością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, mają bowiem na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej i wzmocnienie wizerunku spółki.

Wnioskodawca jako element stanu faktycznego wskazał, że skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. towarów oraz od zakupów służących wytworzeniu wyrobów zużytych w trakcie degustacji. Istnienie prawa do odliczenia tego podatku w opisanej sytuacji nie było przedmiotem zapytania, nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska, zatem jego istnienie nie podlegało ocenie. Rozpatrując złożony wniosek przyjęto, że Wnioskodawca miał takie prawo.

Wskazać należy, iż stosownie do dyspozycji przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazaniem przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem są wszelkie inne niż wymienione w pkt 1 przekazania towarów bez wynagrodzenia, a więc zarówno przekazanie jak i zużycie, przy czym – na co wskazuje użyty w przepisie zwrot „w szczególności” – katalog podmiotów, na rzecz których nastąpić może nieodpłatne przekazanie jest otwarty.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu bądź wytworzeniu towarów i wyrobów, które nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, to ich nieodpłatnie przekazanie kontrahentom i klientom bądź zużycie w celach degustacyjnych, w tym także w ramach organizowanych konkursów, czy akcji promocyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy.

Końcowo należy stwierdzić, iż powołane wyroki sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Są one rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Odnosząc się natomiast do drugiego pytania dotyczącego skorygowania wystawionych tytułem dokonanych nieodpłatnych wydań towarów na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, faktur wewnętrznych (z należnym podatkiem), które następnie zostały ujęte w składanych deklaracjach VAT-7 stwierdzić należy, iż wobec przedstawionego stanu faktycznego oraz zajętego przez tut. organ stanowiska w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w celach reklamowych, brak jest podstaw do dokonania przedmiotowej korekty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj