Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-459/12-2/AJ
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spośród zatrudnionych przez Wnioskodawcę (zwana dalej - spółką) pracowników dwoje pracowników (zwanych dalej – podatnikami) pełni funkcję członków zarządu. Obowiązki pracownicze tych osób nie są związane z pełnieniem funkcji członków zarządu. Pełnienie obowiązków członków zarządu wynika z regulacji prawnych kodeksu spółek handlowych i nie jest związane obowiązkami pracowniczymi uregulowanymi kodeksem pracy.

Stosunki prawne łączące tych podatników ze spółką zostały zawarte zgodnie z zasadami przewidzianymi w odpowiednich przepisach prawa. Podatnicy otrzymują od spółki wynagrodzenie ze stosunków pracy, a ponadto na podstawie statutu spółki, uchwał walnego zgromadzenie akcjonariuszy oraz rady nadzorczej spółki podatnicy ci otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia obowiązków członków zarządu.

Spółka jest dla podatników płatnikiem zaliczek na podatek z tytułu wynagrodzeń ze stosunku pracy (zgodnie z art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwanej dalej UPDOF) oraz zaliczek na podatek z tytułu wynagrodzeń wypłacanych podatnikom z uwagi na pełnienie obowiązków członków zarządu (zgodnie z art. 41 UPDOF). Wynagrodzenie podatników wyłącznie ze stosunku pracy w spółce kształtuje się w wysokości uzasadniającej przez cały rok pobór zaliczek na podatek od wynagrodzenia ze stosunku pracy wg procentu wynikającego z pierwszego przedziału skali podatkowej – tj. 18% dochodu. Wysokość wynagrodzenia z tytułu pełnienia obowiązków członków zarządu w spółce wskazuje na to, że podatnicy w rozliczeniu rocznym będą zobowiązani do naliczenia podatku w wymiarze 32% od dochodów przekraczających kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Tak więc łączne dochody z tych dwóch tytułów skutkować będą przekroczeniem pierwszego przedziału skali podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółka w opisanym stanie faktycznym naliczając i pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od wynagrodzeń podatników ze stosunków pracy (zgodnie z art. 31 i 32 UPDOF), ustalając procent dochodu, od którego naliczana jest zaliczka na podatek (18% czy też 32% - zgodnie z art. 32 ust.1 UPDOF) jest zobowiązana uwzględnić wysokość dochodów wynikających z wypłacanych tym podatnikom wynagrodzeń, niezwiązanych ze stosunkami pracy - tj. wynagrodzeń z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym spółka naliczając i pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od wynagrodzeń podatników ze stosunków pracy (zgodnie z art. 31 i 32 ust.1 UPDOF), ustalając procent dochodu, od którego naliczana jest zaliczka na podatek (18% czy też 32% - zgodnie z art. 32 ust. 1 UPDOF) nie uwzględnia wysokości wypłacanych tym podatnikom wynagrodzeń niezwiązanych ze stosunkami pracy - tj. wynagrodzeń z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu.

Tym samym przyjmując, że wynagrodzenie ze stosunku pracy kształtuje się w wysokości uzasadniającej przez cały rok pobór zaliczek na podatek od wynagrodzenia z stosunku pracy wg procentu wynikającego z pierwszego przedziału skali podatkowej - tj. 18% dochodu, zaliczki na podatek z tytułu wynagrodzenie ze stosunku pracy powinny być naliczane i pobierane przez cały rok w wysokości 18% dochodu. Fakt wypłacania podatnikom przez spółkę wynagrodzeń (uzyskiwania dochodów przez podatników) z tytułu pełnienia obowiązków członków zarządu nie ma znaczenia z punktu widzenia naliczania i pobierania przez spółkę jako płatnika zaliczki na podatek z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy. Tym samym dla ustalenia wysokości zaliczki na podatek zgodnie z art. 32 ust.1 UPDOF nie ma znaczenia wysokość dochodów podatników uzyskanych od spółki z uwagi na wypłacane podatnikom wynagrodzenia z tytułu pełnienia obowiązków członków zarządu tej spółki.

Powyższe stanowisko znajduje wprost poparcie w treści przepisów art. 31 i 32 ust. 1 UPDOF, które dotyczą pobierania zaliczek na podatek z tytułu wynagrodzeń ze stosunków pracy i tylko tych dochodów. W przepisach tych ustawodawca posługuje się wyraźnie pojęciem „zakład pracy”, które jest nierozerwalnie związane ze stosunkiem pracy i nie ma nic wspólnego ze stosunkiem łączącym spółkę z jej członkiem zarządu. Tak więc naliczając zaliczkę na podatek od wynagrodzeń należy brać pod uwagę wyłącznie dochody wynikające z wynagrodzeń ze stosunków pracy i nie uwzględnia się dochodów z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu jako niezwiązanych ze stosunkiem pracy i będących innym źródłem przychodów - zgodnie z UPDOF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 1 - stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pkt 2 - działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się również przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ustawy). Wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy.

Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z powyższego wynika, że ustawodawca zaliczył przychody ze stosunku pracy oraz z działalności wykonywanej osobiście do odrębnych źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie odrębne przepisy dotyczące poboru zaliczek. Tym samym przy poborze miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy płatnik nie może łączyć przychodów uzyskanych przez członka zarządu z tytułu stosunku pracy, z przychodami określonymi w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zobowiązany jest ustalić prawidłowy tytuł poboru tych zaliczek uwzględniając źródła przychodów.

Spośród zatrudnionych przez Zainteresowanego pracowników dwoje pracowników pełni funkcję członków zarządu. Obowiązki pracownicze tych osób nie są związane z pełnieniem funkcji członków zarządu. Pełnienie obowiązków członków zarządu wynika z regulacji prawnych kodeksu spółek handlowych i nie jest związane obowiązkami pracowniczymi uregulowanymi kodeksem pracy.

Pracownicy otrzymują od spółki wynagrodzenie ze stosunków pracy, a ponadto na podstawie statutu spółki, uchwał walnego zgromadzenie akcjonariuszy oraz rady nadzorczej spółki podatnicy ci otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia obowiązków członków zarządu.

W przypadku dochodów podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczek według art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z jego treścią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Art. 41 ust. 1a, stanowi, że zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z kolei zaś zgodnie z treścią art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 32 ust. 1 – 1c ww. ustawy zaliczki od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę są obliczane z zastosowaniem stawki procentowej określonej dla właściwego przedziału skali podatkowej.

W przypadku ustalenia dla danej osoby fizycznej zarówno wynagrodzeń z tytułu stosunku pracy jak i z tytułu pełnienia funkcji w organach osoby prawnej (tut. członka zarządu) należy mieć na uwadze, iż wynagrodzenia te powinny być ustalane z tytułu wykonywania odrębnych w swej istocie zadań z obu tytułów, co powinno wynikać z dokumentów będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Zatem jeżeli w istocie wypłacone przez Zainteresowanego wynagrodzenie, obejmujące różne obowiązki, będzie wypłacane odrębnie ze stosunku pracy i z tytułu pełnionej funkcji, to zasady opodatkowania tych wynagrodzeń uzależnione będą od zasad opodatkowania właściwych dla danego źródła przychodu.

Tym samym wynagrodzenie wypłacone wyłącznie z tytułu pełnionych funkcji członka zarządu zaliczane będzie do źródła przychodu - działalność wykonywana osobiście, natomiast wynagrodzenie wypłacane w ramach obowiązków wynikających z umowy o pracę do źródła przychodu – stosunek pracy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych powyżej uregulowań prawnych należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia za pełnienie funkcji w zarządzie osoby prawnej na podstawie powołania pobierane będą w wysokości 18% należności, a zaliczki od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę będą obliczane z zastosowaniem stawki procentowej określonej dla właściwego przedziału skali podatkowej.

W świetle powołanych wyżej przepisów dochody uzyskane przez pracownika ze stosunku pracy oraz z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu należą do różnych źródeł przychodu i z tego względu nie podlegają łączeniu. A zatem naliczając i pobierając zaliczkę na podatek dochodowy od wynagrodzeń podatników ze stosunku pracy, ustalając procent dochodu, od którego naliczana jest zaliczka na podatek Zainteresowany nie ma obowiązku uwzględniać wysokości dochodów wynikających z wypłacanych tym podatnikom wynagrodzeń niezwiązanych ze stosunkiem pracy, tj. wynagrodzeń z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj