Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-171/08/ZG
z 25 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-171/08/ZG
Data
2008.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
procedura zawieszenia poboru akcyzy
warunki zwolnienia
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Spółka będąc właścicielem wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez inny podmiot, będzie uprawniona do sprzedaży ze skałdu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, a ponadto w przypadku dochowania warunków zwolnienia, opisana we wniosku sprzedaż wyrobów ze składu podatkowego będzie zwolniona od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.



Wniosek ORD-IN 635 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2008 roku (data wpływu 14.07.2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 24 września 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku oleju napędowego wykorzystywanego do celów żeglugi - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku oleju napędowego wykorzystywanego do celów żeglugi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza zakupić w rafinerii na terytorium Niemiec olej napędowy, prawidłowo oznaczony i zabarwiony na niebiesko, przeznaczony do celów żeglugi, w zależności od zawartości siarki objęty kodami CN 2710 19 41, CN 2710 19 lub CN 2710 19. Zakupiony olej napędowy będzie przewożony na podstawie dokumentu ADT do składu podatkowego na terytorium Polski. Spółka podpisze umowę z prowadzącym skład podatkowy o magazynowanie zakupionego oleju. Następnie olej ten będzie sprzedawany ze składu podatkowego podmiotom posiadającym jednostki pływające, po uzyskaniu od kupujących oświadczeń, że nabywane wyroby będą zużyte na własne potrzeby do celów żeglugi, a także podmiotom, które dokonywać będą odsprzedaży tych wyrobów podmiotom posiadającym jednostki pływające. Sprzedawany ze składu podatkowego na terenie kraju olej napędowy jest oznaczony symbolem PKWiU 23.20.15 z zachowaniem zasad określonych w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Sprzedaż odbywać się będzie przy spełnieniu warunków wymienionych w § 8 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Do każdej partii towaru wyprowadzanej ze składu podatkowego wystawiany będzie dokument ADT. Kupujący olej napędowy potwierdzi odbiór na karcie 3 ADT. W przypadku sprzedaży oleju napędowego podmiotom posiadającym jednostki pływające, towar przewożony będzie bezpośrednio od kupującego i dostarczany na statek lub do zbiorników innych niż na stałe zamontowanych na jednostce pływającej, z zachowaniem warunków zwartych w przepisie § 8 ust. 5 rozporządzenia. Natomiast w przypadku sprzedaży podmiotom, które będą odsprzedawać olej napędowy podmiotom posiadającym jednostki pływające, olej napędowy będzie dostarczany do miejsca wskazanego przez kupującego, zaakceptowanego przez właściwy miejscowo urząd celny.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a w związku z tym czy olej napędowy będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego...


Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż oleju napędowego prawidłowo oznaczonego i zabarwionego na niebiesko w konkretnych, przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego warunkach jest zwolniona od podatku akcyzowego, gdyż spełnione zostały wszystkie wymogi § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2006 roku (tekst jednolity z 2006 roku Dz. U. Nr 72 poz. 50 ze zm.), zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot dokonujący odsprzedaży tych wyrobów uprawnionemu nabywcy, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku.

Ponadto zgodnie z ust. 1a przytoczonego § 8, w przypadku olejów napędowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.15, objętych kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49, i olejów opałowych, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowanych w pozycji CN 2710, zwolnienie dotyczy wyłącznie sprzedaży wyrobów oznaczonych i zabarwionych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.


Wnioskodawca słusznie wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, iż w przypadku dokonywania sprzedaży wyrobów podmiotowi dokonującemu ich dalszej odsprzedaży, zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkami zawartymi w § 8 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia. Przepisy te stanowią, iż w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi zużywającemu wyroby do celów zwolnionych, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:


  1. podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele, o których mowa w ust. 1;
  2. podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
  3. sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;
  4. podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;
  5. podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;
  6. podmiot posiadający jednostkę lub jednostki pływające, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;
  7. prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 7 i 8 rozporządzenia, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.


Natomiast w przypadku dokonywania sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, ze składu podatkowego lub przez podmiot dokonujący ich sprzedaży, do zbiorników innych niż na stałe zamocowane w jednostce pływającej, zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą jest podmiot zużywający wyroby, o których mowa w ust. 1, do napędu jednostki lub jednostek pływających o długości całkowitej do 15 m i w celu zapewnienia ciągłego prowadzenia działalności gospodarczej zachodzi potrzeba korzystania przez podmioty posiadające takie jednostki z tych wyrobów, zawartych w zbiornikach innych niż na stałe zamocowane w jednostce pływającej;
  2. wydanie wyrobów, o których mowa w ust. 1, przez skład podatkowy lub podmiot dokonujący odsprzedaży nastąpi po przedstawieniu przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, upoważnienia właściwego naczelnika urzędu celnego do tankowania wyrobów, o których mowa w ust. 1, do zbiorników innych niż na stałe zamocowane w jednostce pływającej.


Zatem należy zgodzić się z twierdzeniem Spółki, iż odsprzedawany olej napędowy po spełnieniu warunków zwolnienia wynikających z § 8 ust. 1a, ust. 4 i 5 rozporządzenia będzie zwolniony od podatku akcyzowego.

Jednakże, w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, ma zamiar wyprowadzać z usługowego składu podatkowego wyroby będące jego własnością. Zatem wskazać należy, że w odniesieniu do podmiotu korzystającego ze składu podatkowego innego podmiotu (na podstawie umów prawa cywilnego) przepisy akcyzowe nie wprowadzają obowiązku posiadania statusu właściciela przechowywanych wyrobów. Tym samym sytuacja cywilnoprawna wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie ma wpływu na obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od tych wyrobów.

W kwestii zapłaty należnego podatku akcyzowego podkreślić należy, że istotą procedury zawieszenia poboru akcyzy, jest umożliwienie podatnikom niepłacenia podatku od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych powyższą procedurą do czasu, aż procedura ta ulegnie zakończeniu i nastąpi wprowadzenie wyrobów do obrotu, do szeroko rozumianej konsumpcji. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstaje dopiero w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, bez względu na to, czy zakończenie tej procedury następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, czy też z naruszeniem tych przepisów.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż zgodnie z zasadą jednokrotnego opodatkowania podatkiem akcyzowym, wyrażoną w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jeżeli do wyprowadzenia ze składu podatkowego dochodzi w ramach sprzedaży wyrobów akcyzowych przez ich właściciela, wówczas po stronie właściciela magazynowanych wyrobów akcyzowych obowiązek podatkowy powstaje w związku z ich sprzedażą, jeżeli kwota akcyzy nie zostanie określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku z czynnością wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego. Zatem podmiot prowadzący skład podatkowy będzie więc podatnikiem podatku akcyzowego obok Spółki będącej właścicielem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wobec której obowiązek podatkowy powstaje w związku ze sprzedażą tych wyrobów, w przypadku wyprowadzania ich ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym, Spółka będąc właścicielem wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez inny podmiot, będzie uprawniony do sprzedaży ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

Reasumując, stwierdza się, iż w przypadku dochowania opisanych warunków zwolnienia, opisana we wniosku sprzedaż wyrobów ze składu podatkowego będzie zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj