Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-43/08-2/TK
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-43/08-2/TK
Data
2008.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy oleje fuzlowe, które powstają jako produkt uboczny przy produkcji spirytusu i są zużywane jako dodatek do oleju opałowego we własnej suszarni do suszenia zboża, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jeśli tak to według jakiej stawki?



Wniosek ORD-IN 398 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku od olejów fuzlowych zużywanych na cele opałowe – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku od olejów fuzlowych zużywanych na cele opałowe.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest producentem spirytusu. W procesie destylacyjnym powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych. W związku z brakiem możliwości innego zagospodarowania tych olejów Zainteresowany wykorzystuje je jako dodatek do oleju opałowego we własnej suszarni zboża. Zboże zużywane jest do produkcji spirytusu. Wnioskodawca od tych olejów fuzlowych płaci podatek akcyzowy w kwocie 60zł/1 000kg.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy oleje fuzlowe, które powstają jako produkt uboczny przy produkcji spirytusu i są zużywane jako dodatek do oleju opałowego we własnej suszarni do suszenia zboża, podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jeśli tak to według jakiej stawki...

Zdaniem Wnioskodawcy, oleje fuzlowe powstające jako produkt uboczny przy produkcji spirytusu i wykorzystywane dla własnych potrzeb na terenie zakładu, w którym są one produkowane nie powinny podlegać opodatkowaniu.

Zainteresowany uważa, że wyroby te nie są olejami opałowymi, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), gdyż nie są ujęte w wykazie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowiących załącznik nr 2 do tej ustawy.

Wnioskodawca nie zamierza przeznaczać ich do sprzedaży i twierdzi, że zużycie tych olejów w suszarni zboża jako dodatek do olejów opałowych nie powinno być opodatkowane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanego, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwana dalej ustawą.

W przepisach ogólnych zawartych w Dziale I ustawy, zdefiniowano znaczenie niektórych określeń.

Zgodnie z art. 2 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. wyroby akcyzowe – wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy,
  2. wyroby akcyzowe zharmonizowane – paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy,
  3. wyroby akcyzowe niezharmonizowane – wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.


Rozdział 1, 2 i 3 Działu III ustawy, to przepisy szczegółowe precyzujące jakie wyroby akcyzowe zalicza się do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

I tak w myśl art. 62 ust. 1 ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wyroby wymienione w poz. 1–12 załącznika nr 2 do ustawy,
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Stosownie do postanowień art. 62 ust. 2 ustawy, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Jak wynika z powyższego, oleje fuzlowe wykorzystywane do celów opałowych spełniają definicję zawartą w cytowanym powyżej art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym – inne wyroby służące do celów opałowych.

Przeznaczenie olejów fuzlowych do spalenia (wykorzystanie w charakterze oleju opałowego) powoduje z mocy ustawy powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego z przyporządkowaniem stawek podatku właściwych dla oleju opałowego.

Podstawowa stawka podatku akcyzowego dla olejów opałowych została określona w art. 65 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym: stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2 000 zł od 1 000 l gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1 000 l gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1 000 kg gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1 000 kg gotowego wyrobu.

W przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

  1. dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe – 2 000 zł od 1 000 l gotowego wyrobu,
  2. dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe – 1 800 zł od 1 000 kg gotowego wyrobu.


Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) obniżył stawki podatku akcyzowego dotyczące m.in. olejów opałowych.

W poz. 2 tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia wskazano, iż bez względu na symbol PKWiU oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz, których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m#179;, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem opodatkowane są stawką w kwocie 232,00 zł/1 000 l,
  2. pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe opodatkowane są stawką w kocie 60,00 zł/1 000 kg.


W wydanym w 1954 r. Słowniku Towaroznawczym – Tom III (str. 464–468) przedstawiono charakterystykę oleju fuzlowego z podaniem jego właściwości fizyko-chemicznych. Zapisano cyt.: „(…) głównym składnikiem oleju fuzlowego jest alkohol amylowy w kilku swoich odmianach izomerycznych (65-80%). (…) Przy ogrzewaniu olej fuzlowy zaczyna wrzeć w temperaturze ok. 80°C, temperatura wrzenia podnosi się stopniowo do 162°C, pali się żółtym błyszczącym płomieniem. Główny składnik oleju fuzlowego – alkohol amylowy destyluje w temperaturze 128-132°C. (…) Ciężar właściwy w temperaturze 15°C nie wyższy niż 0,840 (…)” (T. Kośwa Słownik Towaroznawczy T III, PWN Warszawa 1954 r.).

W ww. słowniku podano również skład olejów fuzlowych, z którego wynika, że nie zawierają one siarki.

Z powyższego zapisu wynika, że oleje fuzlowe spełniają parametry odnośnie destylacji i gęstości określone w cytowanej powyżej pozycji 2a tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Celem zastosowania obniżonej stawki akcyzy w wysokości 232,00 zł/1 000 l musi być spełniony, oprócz ww. parametrów, drugi warunek – zabarwienie na czerwono i oznaczenie znacznikiem. Ze względu na brak siarki nie mogą być zaklasyfikowane do grupy olejów ciężkich.

W rozporządzeniu Ministra Finansów dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) w § 1 ust. 1 pkt 1 wskazano, iż dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu podlegają oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 – wykorzystywane do celów opałowych lub do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), zwane dalej "wyrobami", podlegają znakowaniu i barwieniu, w sposób określony w ust. 4. Wobec powyższego obowiązkiem znakowania objęte są tylko oleje opałowe, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w poz. CN 2710. W związku z tym, iż oleje fuzlowe klasyfikowane są co do zasady – do pozycji CN 2303, to wymóg znakowania i barwienia określony w cytowanym powyżej rozporządzeniu do nich się nie odnosi.

Z uwagi na powyższe nie ma zastosowania stawka podatku akcyzowego określona w art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy, w wysokości 2 000 zł od 1 000 litrów gotowego wyrobu, gdyż nie został naruszony obowiązek znakowania i barwienia wyrobu, ani jego użycie niezgodnie z przeznaczeniem (np. do celów napędowych).

Z uwagi na fakt, iż oleje fuzlowe spełniają parametry destylacji, gdyż więcej niż 30% destyluje w temp. 350°C oraz ich gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, ale nie podlegają obowiązkowi zabarwienia na czerwono i oznaczania znacznikiem, winny być objęte stawką przyporządkowaną dla pozostałych olejów opałowych w wysokości 60 zł/1 000 kg – poz. 2b tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

W swoim stanowisku Zainteresowany podkreśla, że nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego od olejów fuzlowych, gdyż nie dokonuje ich odsprzedaży, ale zużywa na własne cele – dodanie do oleju opałowego we własnej suszarni zboża.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy art. 4 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy, określają, że opodatkowaniu akcyzą podlegają sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak z powyższego wynika, zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku dodanie do oleju opałowego we własnej suszarni zboża) jest w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym traktowane jako sprzedaż na terytorium kraju i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym). Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj