Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-245/12-2/BA
z 31 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem wynagrodzenia z tytułu pełnienia w Spółce Cypryjskiej funkcji dyrektora – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem wynagrodzenia z tytułu pełnienia w Spółce Cypryjskiej funkcji dyrektora.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PDOF), tym samym jest zobowiązany do rozliczania w Polsce dla celów PDOF wszystkich uzyskiwanych dochodów (przychodów) w tym dochodów (przychodów) uzyskiwanych poza granicami Polski (z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polską). W przyszłości Zainteresowany zostanie powołany na stanowisko dyrektora (członka zarządu) w spółce kapitałowej (odpowiedniku polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą i zarządem na terytorium Cypru, która podlega tam opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Cypr (dalej: Spółka cypryjska). Spółka cypryjska będzie prowadziła działalność gospodarczą. Nie będzie ona zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług (dalej VAT). Powołanie Wnioskodawcy na wyżej opisane stanowisko w Spółce cypryjskiej odbędzie się na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Zainteresowany będzie na podstawie takiej uchwały wpisany jako członek tzw. rady dyrektorów (ang. direktor) do rejestru prowadzonego zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa cypryjskiego. Obowiązki i uprawnienia Wnioskodawcy wynikające z powołania na opisane stanowisko będą określone odpowiednio w akcie założycielskim i statucie (umowie) spółki. Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem cypryjskim, Zainteresowany może działać na mocy samej uchwały walnego zgromadzenia wspólników Spółki cypryjskiej i nie jest wymagane podpisanie dodatkowej umowy (np. cywilnoprawnej lub o pracę). W związku z tym, Wnioskodawca będzie działał na podstawie samej tylko wyżej opisanej uchwały, która będzie określała zakres jego obowiązków. Jeśli chodzi o odpowiedzialność Zainteresowanego wobec osób trzecich za pełnienie w przyszłości opisanej funkcji dyrektora, to zgodnie z prawem cypryjskim dyrektorzy (Wnioskodawca) nie ponoszą odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich z tytułu obowiązków wykonywanych na mocy wspomnianej uchwały, tj. wykonywania opisanej funkcji. Z tytułu pełnienia ww. funkcji i wykonywania obowiązków z nią związanych, Zainteresowany będzie pobierał stosowne wynagrodzenie (przyznane opisaną uchwałą).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (członka zarządu) w Spółce cypryjskiej będzie podlegać opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054, dalej: uVAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje - w myśl ust. 2 powołanego artykułu – wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według zapisu art. 15 ust. 3 pkt 3 uVAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 UPDOF, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W powołanym wyżej przepisie ustawodawca wskazał m.in. przychody wymienione w art. 13 ust. 7 UPDOF, który stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 UPDOF, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści ww. art. 15 ust. 3 pkt 3 uVAT wynika zatem, iż wyłączenie od opodatkowania podatkiem wymienionych w nim czynności nie jest bezwarunkowe. Istotnym bowiem dla wyłączenia tych czynności z katalogu działalności uznawanych za samodzielną działalność gospodarczą jest łączne spełnienie warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności.

Odnośnie dwóch pierwszych wyżej wymienionych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy Spółką cypryjską a Zainteresowanym jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Wnioskodawca będzie otrzymywał dochody (przychody) będąc osobą należącą do organu stanowiącego Spółki cypryjskiej (rady dyrektorów, ang. boards of directors). Z uwagi na powyższe spełniono zostają dwie ustawowe przesłanki przemawiające za nieuznaniem przedmiotowych czynności za odpłatne świadczenie usług, tj. przychody są wymienione w art. 13 ust. 7 UPDOF oraz czynności są wykonywane odpłatnie.

Jeśli chodzi o odpowiedzialność Zainteresowanego wobec osób trzecich za pełnienie w przyszłości opisanej funkcji dyrektora, to zgodnie z prawem cypryjskim dyrektorzy (Wnioskodawca) nie ponoszą odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich z tytułu obowiązków wykonanych na mocy wspomnianej w opisie zdarzenia przyszłego uchwały, tj. wykonywania opisanej funkcji dyrektora. Dyrektorzy, w tym Zainteresowany, działają jako organ osoby prawnej, a nie podmiot od niej niezależny. W konsekwencji, za działania dyrektorów wobec osób trzecich odpowiedzialność ponosi Spółka cypryjska.

W tym miejscu jeszcze raz podkreślić należy, iż za podatnika VAT nie uznaje się osoby, która tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami, korzystając wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji i infrastruktury podmiotu, na rzecz którego będzie wykonywać czynności.

W przypadku pełnienia przez Zainteresowanego funkcji dyrektora brak jest elementu ryzyka ekonomicznego, które jest integralnie związane z każdą działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż sprawowanie w przyszłości przez Wnioskodawcę opisanej funkcji dyrektora w Spółce cypryjskiej nie będzie stanowić samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów VAT.

Tym samym, Zainteresowany jako osoba pełniąca tą funkcje i uzyskująca z tego tytułu dochody (przychody), nie będzie uznawany za podatnika VAT. W konsekwencji, wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia ww. funkcji w Spółce cypryjskiej nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podobne do powyższego stanowisko w odniesieniu do członków zarządu spółek kapitałowych z siedzibą i zarządem w Polsce powołanych wyłącznie uchwałą zostało wyrażone m.in. w interpretacji Ministra Finansów z dnia 12 maja 2010 r. (sygn. ILPP1/443-218/10-2/AK) oraz w interpretacji z dnia 27 stycznia 2011 r. (sygn. ITPP1/443-1078b/10/DM), a w odniesieniu do dyrektorów spółki kapitałowej z siedzibą i zarządem na Cyprze m.in. w interpretacji Ministra Finansów z dnia 3 marca 2011 r. (sygn. IPPP3/443-214/11-2/SM), a także w interpretacji z dnia 24 maja 2011 r. (sygn. IPPP3/443-494/11-2/JK).

Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższy opis powinien być w całości traktowany jako opis zdarzenia przyszłego.

Jak poinformował Zainteresowany, złożony wniosek dotyczy interpretacji wyłącznie polskich przepisów prawa. W szczególności, celem złożonego wniosku jest potwierdzenie polskich konsekwencji podatkowych, a interpretacja cypryjskich przepisów prawnych jest poza zakresem tego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj