Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-129/08-4/EN
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-129/08-4/EN
Data
2008.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
konkursy
konkursy
materiały reklamowe
materiały reklamowe
nagrody
nagrody
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nagród oraz ich opodatkowanie podczas akcji promocyjnych.



Wniosek ORD-IN 642 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 8 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją różnego rodzaju gatunków piwa (dalej: Produkt), których dostawa stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto organizuje promocje handlowe (dalej: Akcje), mające na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów, zarówno wśród obecnych jak i potencjalnych odbiorców. Promocje te kierowane są zarówno do kontrahentów Spółki, pośredników, przedstawicieli handlowych, jak i ostatecznych odbiorców tj. finalnych konsumentów. W ramach takich promocji Wnioskodawca organizuje konkursy oraz akcje promocyjne, których końcowym efektem jest wręczenie wyznaczonej nagrody rzeczowej w formie gadżetów (dalej: Materiały), takich jak:

  • koszulki,
  • kubki,
  • sprzęt RTV itp.

Przedmiotowe przekazanie, nie wiąże się z żadną odpłatnością ze strony odbiorców na rzecz Spółki. Należy zaznaczyć, iż przekazywane w ten sposób Materiały najczęściej oznaczone są znakiem firmowym (logo) Spółki. Zainteresowany nadmienia, iż wartość jednostkowa przekazywanych w celach promocyjnych towarów jest zróżnicowana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwota podatku VAT naliczonego przy nabyciu Materiałów obniża kwotę podatku należnego w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na związek przekazywanych towarów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (tj. z przychodem generowanym przez dostawy Produktów), Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu Materiałów, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z następującej argumentacji:

  • działalność prowadzona przez Spółkę polega na produkcji i sprzedaży wytwarzanych Produktów, których dostawy stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT. W celu zwiększenia zasięgu i skuteczności sprzedaży tych Produktów, Spółka podejmowała określone działania i organizowała Akcje, w ramach których m.in. przekazywała nieodpłatnie Materiały swoim kontrahentom. Wydanie Materiałów w ramach prowadzonych przez Spółkę Akcji ma na celu budowanie dobrej marki przedsiębiorstwa Spółki, a więc jest integralnym elementem prowadzenia tego przedsiębiorstwa.

Tym samym, nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę Materiałów w ramach prowadzonych Akcji jest bezpośrednio związane z podstawową działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Z uwagi na powyższe – tj. przekazanie Materiałów celem intensyfikacji sprzedaży Produktów stanowiącej czynność opodatkowaną podatkiem VAT – Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych Materiałów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl zapisu art. 88 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W ust. 3 pkt 3 powołanego wyżej artykułu zastrzeżono jednak, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku, gdy zakupione materiały (towary) przeznaczone na nagrody w konkursach i akcjach promocyjnych służą zwiększeniu sprzedaży opodatkowanej (istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną), to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu przysługuje, pod warunkiem, że wydatki na ich nabycie stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wyjątek od tej zasady przewidziany został w art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy. W przypadku bowiem, gdy nieodpłatne przekazanie towarów zostanie przez Spółkę opodatkowane, to przysługuje jej – na podstawie tego przepisu – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, mimo że wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktycznych stwierdzić należy, że Zainteresowany może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi – i taki związek w przedmiotowej sprawie ma miejsce oraz, co do zasady, gdy wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.


Należy jednak zauważyć, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W zakresie pytania czy nieodpłatne przekazanie przez Zainteresowanego Materiałów w ramach prowadzonych Akcji promocyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 8 maja 2008 r. nr ILPP2/443-129/08-3/EN.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj