Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-398/08-4/GD
z 28 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-398/08-4/GD
Data
2008.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
akcyza
podatek akcyzowy
samochód
samochód osobowy
świadectwo homologacji
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Istota interpretacji
Czy samochód będący przedmiotem zapytania podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?



Wniosek ORD-IN 316 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21.02.2008r. (data wpływu 03.03.2008r.), uzupełniony w dniu 17.04.2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2008r wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie w dniu 17.04.2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X sp. z o.o. nabyła od niemieckiego producenta samochody typ 461 i oznaczeniu handlowym xx CDI, i sprzedała samochody w kraju partnerowi sieci dealerskiej do dalszej odsprzedaży, jako samochody posiadające bazową wersję wojskową dla polskich sił zbrojnych. Samochody nie są homologowane na terenie Polski, posiadają homologację wydaną w kraju producenta. Samochody podlegają specjalnej procedurze rejestracyjnej przeprowadzanej przez MON. Z homologacji w kraju producenta i faktur zakupu wynika, że samochody nie są samochodami osobowymi. X klasyfikuje samochody wg PKWiU 34.10 i CN 87042131 i nie nalicza akcyzy ani przy nabyciu, ani przy sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy postępowanie X Sp. z o.o. tj. nienaliczanie akcyzy przy nabyciu i przy sprzedaży samochodów xxCDI jest prawidłowe...

Zdaniem wnioskodawcy.

X Sp. z o.o. uważa swoje stanowisko (postępowanie), przedstawione w opisie stanu faktycznego za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy. Wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do w/w ustawy ( art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowy, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy, stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Zgodnie z poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym samochody osobowe to pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, oznaczone symbolem PKWiU 34.10.2 i kodem CN 8703.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy - przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikami akcyzy od samochodów są:

  1. podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
  2. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od samochodów powstaje:

  • w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu (art. 80 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy);
  • w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Będący przedmiotem zapytania samochód typ 461 (oznaczenie handlowe xx CDI) został zaliczony przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 34.10 i kodu CN 87042131. Zdaniem Spółki przedmiotowy samochód nie jest samochodem osobowym.

Będący przedmiotem zapytania samochód marki typ 461 (oznaczenie handlowe xxCDI), zaliczony przez Wnioskodawcę do kodu CN 87042131 i grupy PKWiU 34.10 – nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu art. 2 pkt 1, podlegającym przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę, stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 21.02.2008r. należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowy, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Zgodnie z powołanym wyżej przepisem ustawy o podatku akcyzowym w celu określenia zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak również regulacjom dotyczącym obrotu tymi wyrobami, ustawodawca odwołuje się do odpowiednich klasyfikacji statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz Scalonej Nomenklatury Handlu Zagranicznego (CN). Obowiązek dokonania prawidłowej klasyfikacji ciąży na producencie, wyrobów akcyzowych jak również na dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych jak i na ich importerze, tutejszy organ podatkowy nie jest uprawniony do weryfikacji poprawności klasyfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że nie podlegają analizie i weryfikacji załączone do wniosku dokumenty. Podatnik jest obowiązany do przedstawienia wyczerpującego opisu stanu faktycznego wyłącznie we wniosku. Załączniki mogą mieć jedynie charakter posiłkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj