Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1045/12-2/AG
z 29 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest komandytariuszem spółki komandytowej (dalej: Spółka).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 8 listopada 2006 r. (dalej: Zezwolenie), wydanego przez Zarząd Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA na podstawie art. 16 ust. 1, 2, 3, 6 i art. 17 ust. 1 Ustawy o SSE.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie należącym do SSE w Podstrefie, zlokalizowanej na obszarze województwa (…).

Spółka otrzymała Zezwolenie zgodnie z ofertą złożoną do przetargu (dalej: Oferta) z dnia 3 listopada 2006 r. Oferta została przygotowana zgodnie z wytycznymi zawartymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Przetargu (dalej: SIWP), zatwierdzonymi przez Zarząd Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA dnia 11 października 2006 r. oraz w oparciu o powołane w SIWP przepisy:

  • ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie dopuszczalnej pomocy regionalnej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 186, poz. 1544).

Ww. przepisy określały maksymalną intensywność pomocy publicznej dla województwa w wysokości 50%.

Integralną część Oferty stanowił m.in. biznesplan oraz szacunkowe wyliczenie wielkości pomocy publicznej.

Zgodnie z wyliczeniem załączonym do Oferty, przewidywana wielkość pomocy publicznej została oszacowana na kwotę 79.146.400,00 zł. Kwota ta została wyliczona jako iloczyn przewidywanej kwoty kwalifikowanych kosztów inwestycyjnych w wysokości 158.292.800,00 zł oraz współczynnika maksymalnej intensywności pomocy regionalnej 50%.

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w dniu 7 listopada 2006 r. W protokole przetargu komisja przetargowa ustaliła, że Oferta spełnia wymogi SIWP, a Spółka może uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE na warunkach przedstawionych w Ofercie.

Zgodnie z opinią komisji przetargowej w Zezwoleniu, Spółka została uprawniona do prowadzenia na terenie SSE produkcyjnej, handlowej i usługowej działalności gospodarczej w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  • meble (36.1),
  • usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów (63.1),
  • wyroby metalowe gotowe pozostałe (27.8),
  • wyroby włókiennicze pozostałe (17.5) z wyjątkiem procesów formowania teksturowania włókien syntetycznych i przędzy z włókien ciągłych powstałych na bazie poliestru, poliamidu, akrylu lub polipropylenu, niezależnie od ich końcowego zastosowania.

W ramach Zezwolenia Spółka została zobowiązana do:

  • poniesienia na terenie SSE wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 6 Rozporządzenia SSE 2006 w wysokości co najmniej 158.292.800,00 zł w terminie do dnia 31.12.2009 r., z czego co najmniej 76.100.000,00 zł do dnia 31.12.2007 r. oraz co najmniej 82.192.900,00 zł do dnia 31.12.2009 r.,
  • zatrudnienia na terenie SSE łącznie co najmniej 300 osób w terminie do dnia 31.12.2009 r., utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31.12.2014 r., z czego 150 osób do dnia 31.12.2007 r., utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31.12.2013 r.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 1 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U.UE.L.01.10.33 ze zm.) oraz w rozumieniu załącznika nr 1 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz.U.UE.L.2008.214.3).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawczyni, jako wspólnikowi w Spółce osobowej prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie Zezwolenia z dnia 8 listopada 2006 r. przysługuje prawo do zastosowania 50% współczynnika maksymalnej intensywność pomocy publicznej na potrzeby wyliczenia dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a w zw. z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT oraz w zw. z art. 12, art. 16 ust. 1 do 3, art. 17 ust. 1 ustawy o SSE; § 3 ust. 1, § 4 ust. 1 Rozporządzenia SSE 2006; § 2 Rozporządzenia Zmieniającego; § 8 Rozporządzenia ogólnego 2008 oraz § 1 i 3 Pierwotnej Mapy Pomocy Regionalnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stanowisko, że Wnioskodawczyni, jako wspólnikowi w Spółce osobowej, prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie Zezwolenia z dnia 8 listopada 2006 r., przysługuje prawo do zastosowania 50% współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej na potrzeby wyliczenia dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a w zw. z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT oraz w zw. z art. 12, art. 16 ust. 1 do 3, art. 17 ust. 1 ustawy o SSE; § 3 ust. 1, § 4 ust. 1 Rozporządzenia SSE 2006; § 2 Rozporządzenia Zmieniającego SSE; § 8 Rozporządzenia ogólnego 2008 oraz § 1 i 3 Pierwotnej Mapy Pomocy Regionalnej.

Za prawidłowością stanowiska Wnioskodawczyni przemawia przedstawione niżej uzasadnienie.

Uzasadnienie

Wnioskodawczyni jest komandytariuszem w Spółce.

Wnioskodawczyni określa swoje przychody, koszty podatkowe oraz ulgi podatkowe zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 8 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o PIT proporcjonalnie do przysługującego Wnioskodawczyni udziału w zysku Spółki.

Stosownie bowiem do art. 8 ust. 1 Ustawy o PIT, cyt:

„Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe."

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 Ustawy o PIT, cyt:

„Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną”.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o Zezwolenie na terenie SSE.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni przysługuje prawo do rozpoznania proporcjonalnie do przysługującego Wnioskodawczyni udziału w zysku Spółki zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 63a Ustawy o PIT.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 63a Ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) są:

„dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami."

Stosownie do cytowanego powyżej przepisu prawo do ulgi podatkowej z tytułu inwestycji na terenie SSE jest ograniczone do dostępnej puli pomocy publicznej jaką dany przedsiębiorca może uzyskać w związku z danym projektem inwestycyjnym.

Dostępną pulę pomocy publicznej ustala się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy oraz kosztów kwalifikowanych (w przypadku Spółki - kosztów nowej inwestycji).

Kwestie związane z określeniem maksymalnego dopuszczalnego poziomu pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie zezwoleń, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE regulują:

  1. przepisy Ustawy o pomocy publicznej oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydawanych na podstawie Ustawy o pomocy publicznej, oraz
  2. przepisy Ustawy o SSE oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydawanych na podstawie Ustawy o SSE jako przepisy szczególne.

Właściwy reżim prawny dla przedsiębiorcy strefowego określa się wg daty udzielenia zezwolenia strefowego (patrz przykładowo przytoczone interpretacje in fine niniejszego wniosku).

Przepisy ustawy o pomocy publicznej oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o pomocy publicznej.

Przepisy ustawy o pomocy publicznej oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych odnoszą się do wszystkich form pomocy publicznej i w stosunku do przepisów strefowych mają charakter ogólny.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy o pomocy publicznej:

„Pomoc regionalna, o której mowa w art. 87 ust. 3 lit. a oraz lit. c Traktatu WE, może być udzielana w zakresie wynikającym z mapy pomocy regionalnej."

W dniu uzyskania przez Spółkę Zezwolenia obowiązywała wydana na podstawie delegacji zawartej w art. 10 ust. 2 Ustawy o pomocy publicznej Pierwotna Mapa Pomocy Regionalnej.

Stosownie do § 1 Pierwotnej Mapy Pomocy Regionalnej:

„Rozporządzenie określa obszary kraju, na których jest dopuszczalne udzielanie pomocy regionalnej, maksymalne wielkości pomocy dla tych obszarów, a także rodzaje działalności gospodarczej, dla których udzielanie pomocy nie jest dozwolone, oraz rodzaje działalności gospodarczej, dla których maksymalne wielkości pomocy są inne niż maksymalne wielkości pomocy dla obszarów kraju, wraz ze wskazaniem tych wielkości."

Zgodnie z § 3 Pierwotnej Mapy Pomocy Regionalnej:

„Maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji netto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 oraz § 5 i 6, wynosi:

  1. 50% - na obszarach należących do podregionów niewymienionych w pkt 2 i 3;
  2. 40% - na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30;
  3. 30% - na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42."

Na podstawie przytoczonego wyżej § 3 Pierwotnej Mapy Pomocy Regionalnej maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla Spółki wynosi 50%, Spółka nie jest bowiem zlokalizowana na obszarach objętych numerami statystycznymi 4, 17, 30 i 42. Spółka prowadzi bowiem działalność w Podstrefie, która oznaczona jest numerem statystycznym 40 (…).

W dniu 1 stycznia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie z 13.10.2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. 2006 Nr 190, poz. 1402; dalej: Nowa Mapa Pomocy Regionalnej).

Stosownie do § 3 Nowej Mapy Pomocy Regionalnej, cyt.:

„Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1 oraz § 5, wynosi:

  1. 50% - na obszarach należących do województw: (…);
  2. 2) 40% - na obszarach należących do województw: (…), a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa (…);
  3. 3) 30% - na obszarze należącym do (…) oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa (…)."

Zgodnie z Nową Mapą Pomocy Regionalnej od 1 stycznia 2007 r. maksymalny wskaźnik intensywność pomocy publicznej dla województwa został obniżony do 40%.

Nowa Mapa Pomocy Regionalnej nie zawiera przepisów przejściowych.

Nowa Mapa Pomocy Regionalnej została wprowadzona jako implementacja Wytycznych w Sprawie Krajowej Pomocy Regionalnej na lata 2007-2013 z dnia 4 marca 2006 r. (dalej: Wytyczne w spr. Krajowej Pomocy Regionalnej 2007-2013) oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1628/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej z 24 października 2006 r. (dalej - Rozporządzenie Komisji 2006).

Zgodnie z Wytycznymi w spr. Krajowej Pomocy Regionalnej 2007-2013, cyt.:

„63. Wielosektorowe zasady ramowe z 2002 stracą zatem moc obowiązującą w stosunku do pomocy przyznanej lub zgłoszonej po dniu 31 grudnia 2006 r. i zostaną zastąpione niniejszymi wytycznymi.

(...)

105. Komisja zamierza stosować niniejsze wytyczne w stosunku do wszelkiej pomocy regionalnej, która zostanie przyznana pO dniu 31 grudnia 2006 r. Pomoc regionalna, która została już przyznana lub która zostanie przyznana przed 2007 r., będzie podlegać ocenie według Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej z 1998 r."

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Komisji 2006, cyt:

„Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Rozporządzenie stosuje się do programów pomocy, które wchodzą w życie lub zostają uruchomione pO dniu 31 grudnia 2006 r."

Wytyczne w spr. Krajowej Pomocy Regionalnej 2007 - 2013 nie zawierają definicji „dnia przyznania pomocy", również przepisy Rozporządzenia Komisji 2006 nie zawierają legalnej definicji „dnia wejścia w życie/uruchomienia programów pomocy".

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE zezwolenie jest podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z Ustawą o SSE - za dzień „przyznania" pomocy publicznej w rozumieniu Wytycznych w spr. Krajowej Pomocy Regionalnej 2007 - 2013 oraz dzień „wejścia w życie/uruchomienia programów pomocy" w rozumieniu Rozporządzenia Komisji 2006 uznaje się dzień uzyskania przez przedsiębiorcę stosownego zezwolenia strefowego.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w:

  • uzasadnieniu do ustawy z dnia 30 maja 2008 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 2008.118.746):

„Ad. art. 3 projektu

Z uwagi na to, że zgodnie z art. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej dniem udzielenia pomocy publicznej przedsiębiorcom działającym na terenie strefy jest dzień udzielenia zezwolenia, przedsiębiorca otrzymuje pomoc publiczną na zasadach obowiązujących w tym dniu."

  • Koncepcji rozwoju specjalnych stref ekonomicznych 2009 r., przyjętej przez Radę Ministrów dnia 27 stycznia 2009 r. (…)

„Przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenia po 1 stycznia 2001 r. obowiązują przepisy o udzielaniu pomocy regionalnej z dnia udzielenia zezwolenia, ponieważ jest to data przyznania pomocy."

  • przepisie art. 4 ust. 4 Rozporządzenia Komisji 2006 w zw. z § 9 ust. 1 Rozporządzenia SSE2006 oraz § 7 ust. 1 Rozporządzenia ogólnego 2008.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 Rozporządzenia Komisji 2006, cyt.:

„Wysokość kwalifikowanych kosztów inwestycji jest dyskontowana do wartości w chwili przyznania pomocy."

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia SSE2006 oraz § 7 ust. 1 Rozporządzenia ogólnego 2008, cyt.:

„koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia".

W kontekście powyższego Nowa Mapa Pomocy Regionalnej ma zastosowanie do programów pomocowych przyznanych po 1 stycznia 2007 r., nie odnosi się zatem do sytuacji Spółki, która otrzymała Zezwolenie w dniu 8 listopada 2006 r.

Wnioski:

Wnioskodawczyni będącej wspólnikiem Spółki osobowej przysługuje maksymalna intensywność pomocy regionalnej w wysokości 50%, bowiem:

  • na dzień otrzymania Zezwolenia obowiązywała Pierwotna Mapa Pomocy Regionalnej przewidująca 50% wskaźnik maksymalnej pomocy publicznej dla województwa (…), gdzie Wnioskodawczyni za pośrednictwem Spółki prowadzi działalność gospodarczą objętą Zezwoleniem,
  • późniejsza zmiana mapy pomocy regionalnej obniżająca maksymalny wskaźnik intensywności pomocy publicznej do 40% nie znajduje zastosowania w odniesieniu do pomocy publicznej przyznanej przed wejściem w życie Nowej Mapy Pomocy Regionalnej, tj. przed 1 stycznia 2007 r.

Przepisy ustawy o see oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o SSE.

Przepisy ustawy o SSE oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o SSE są przepisami szczególnymi w odniesieniu do przepisów Ustawy o pomocy publicznej oraz przepisów rozporządzeń wykonawczych wydawanych na podstawie Ustawy SSE.

Stosownie do art. 4 ust. 4 pkt 5 ustawy o SSE, w brzmieniu na dzień uzyskania Zezwolenia, wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE określa rozporządzenie wykonawcze w sprawie ustanowienia strefy.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o SSE w brzmieniu na dzień uzyskania Zezwolenia, Rada Ministrów określając dopuszczalną wielkość pomocy publicznej w poszczególnych strefach uwzględnia następujące kryteria:

  1. poziom bezrobocia w regionie oddziaływania strefy,
  2. poziom produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca regionu, w którym usytuowana jest strefa,
  3. skalę problemów regionu, związanych z koniecznością restrukturyzacji dawnych okręgów przemysłowych, strukturalną recesją oraz degradacją społeczną w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia, tj. na 8 listopada 2006 r. obowiązującym Spółkę rozporządzeniem wykonawczym, regulującym wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na obszarze SSE było Rozporządzenie SSE 2006, które weszło w życie 7 listopada 2006 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia SSE 2006:

„Z wyłączeniem przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291), maksymalna intensywność pomocy regionalnej określona w § 3 ust 1, z zastrzeżeniem ust. 2-4, wynosi:

  1. 30% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm. 6);
  2. 40% - w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do podregionów oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30, o których mowa w rozporządzeniu wymienionym w pkt 1;
  3. 50% - w przypadku inwestycji realizowanych na pozostałych obszarach."

W oparciu o wskazany powyżej przepis, Spółce przysługuje w zakresie Zezwolenia maksymalna intensywność pomocy regionalnej w wysokości 50%, ponieważ:

  • Spółka nie należy do przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291),
  • Spółka nie realizuje inwestycji na obszarach podregionów 4, 17, 22, 30 ani 42, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.).

W trakcie realizacji inwestycji strefowej i wykorzystania ulgi podatkowej w oparciu o Zezwolenie nastąpiła zmiana rozporządzeń wykonawczych w zakresie maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

Dnia 24 lutego 2007 r. weszło w życie Rozporządzenie Zmieniające SSE, na mocy którego § 4 ust. 1 Rozporządzenia SSE 2006 otrzymał następujące brzmienie:

„Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi:

  1. 50% - na obszarach należących do województw: (…);
  2. 40% - na obszarach należących do województw: (…), a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa (…);
  3. 3) 30% - na obszarze należącym do (…) oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa (…)."

Powyższa zmiana spowodowała obniżenie wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej w przypadku inwestycji strefowych realizowanych na obszarze województwa do 40%.

W § 2 Rozporządzenia Zmieniającego SSE 2007 zawarte zostały jednoznaczne przepisy przejściowe, zgodnie z którymi:

„Do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej”.

Dnia 30 grudnia 2008 r. weszło w życie Rozporządzenie ogólne 2008, które zastąpiło Rozporządzenie SSE 2006 w zakresie dotyczącym maksymalnej wielkości pomocy publicznej udzielane przedsiębiorcom.

W § 4 ust. 1 Rozporządzenia ogólnego 2008 zostały powtórzone zasady dotyczące ustalania maksymalnej intensywności pomocy publicznej znowelizowane w Rozporządzeniu Zmieniającym SSE 2007, które potwierdziły, że dla obszaru województwa obowiązuje 40% wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

Jednocześnie w § 8 Rozporządzenia ogólnego 2008 zawarte zostały jednoznaczne przepisy przejściowe, zgodnie z którymi:

„Do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej."

Wnioski:

Wnioskodawczyni jako wspólnikowi Spółki przysługuje maksymalna intensywność pomocy regionalnej w wysokości 50% w oparciu o szczególne przepisy ustawy o SSE oraz przepisy strefowych rozporządzeń wykonawczych, bowiem:

  • zgodnie z SSE 2006 w brzmieniu na dzień udzielenia Spółce Zezwolenia Spółce przysługuje 50% wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej,
  • późniejsze nowelizacje obniżające wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla województwa do 40% przewidywały jednoznaczne przepisy przejściowe gwarantujące Spółce ochronę praw nabytych i zachowanie cyt. „dotychczasowych warunków udzielania pomocy regionalnej."

Poza przytoczoną powyżej argumentacją, o prawidłowości stanowiska, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do zastosowania 50% współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej przemawiają również konstytucyjne zasady: ochrony praw nabytych oraz niedziałania prawa wstecz, wyrażone w art. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 Nr 78, poz. 483) - dalej: Konstytucja RP.

Stosownie do art. 2 Konstytucji RP, cyt:

„Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej."

Przepis art. 2 Konstytucji RP zawierający klauzulę demokratycznego państwa prawnego inkorporuje podstawowe i szczególnie chronione cechy ustrojowe Rzeczpospolitej Polskiej jak m.in. zasadę niedziałania prawa wstecz oraz zasadę ochrony praw nabytych.

Zgodnie z zasadą demokratycznego państwa, przedsiębiorcy, którzy przystąpili do przetargu na uzyskanie zezwolenia strefowego i opracowali kalkulacje opłacalności inwestycji strefowej w oparciu o wskaźniki obowiązujące na dzień składania oferty oraz otrzymali zgodnie z biznesplanem i złożoną ofertą zezwolenie strefowe w oparciu o wskaźniki obowiązujące na dzień otrzymania zezwolenia strefowego - mają prawo do rozliczania pomocy publicznej wg warunków udzielania pomocy publicznej obowiązujące na dzień otrzymania zezwolenia strefowego.

Stanowisko takie jednoznacznie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2012 r., nr ILPB3/423-532/11-2/MM, w której stwierdził iż, cyt:

„(...) z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia, tj. 02 lutego 2006 r. w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2250 ze zm.), tj. obowiązującego na dzień wydania zezwolenia.

Należy podkreślić, iż - jak wskazuje Wnioskodawca - nie znajdują zastosowania przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 211, poz. 1555 ze zm.) w brzmieniu sprzed dnia 24 lutego 2007 r., gdyż przepisy te weszły w życie dnia 08 grudnia 2006 r. i nie mogą mieć zastosowania do zdarzeń i ich oceny mających miejsce przed tą datą, a więc otrzymanego przez Spółkę zezwolenia z dnia 2 lutego 2006 r. Naruszałoby to bowiem zasadę niedziałania prawa wstecz i zarazem ochronę praw nabytych przez Spółkę w związku z otrzymanym zezwoleniem.

Reasumując powyższe, w przypadku Wnioskodawcy prowadzącego działalność na podstawie zezwolenia z dnia 2 lutego 2006 r. na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w kontekście powołanych wyżej przepisów w zakresie warunków korzystania ze zwolnienia zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2250 ze zm.), w brzmieniu na dzień wydania zezwolenia."

Analogiczne stanowisko, iż dla oceny warunków udzielania pomocy publicznej należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień uzyskania zezwolenia strefowego, potwierdza Minister Finansów w licznych wydawanych za pośrednictwem właściwych dyrektorów izb skarbowych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 stycznia 2012 r., nr IPTPB3/423-248/11-5/GG:
    „Z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę Zezwolenia w przedmiotowej sprawie (tj. 5 maja 2005 r.) zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej".
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 stycznia 2012 r., nr ITPB1/415-1053b/11/MR:
    „Z uwagi na termin otrzymania przedmiotowego zezwolenia w przedstawionej we wniosku sprawie zastosowanie znajdą również przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2184 ze zm.), obowiązującego do dnia 24 lutego 2007 r."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 lipca 2011 r., nr ILPB3/423-187/11-2/MM:
    „W myśl § 8 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.
    W związku z powyższym, do Wnioskodawcy, który prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o zezwolenie z dnia 26 czerwca 2006 r. ma zastosowanie Rozporządzenie Racy Ministrów w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dnia 14 września 2004 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 2211)."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 czerwca 2011 r., nr IPTPB3/423-23/11-2/KJ, w interpretacji organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:
    „Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 14 września 2004 r. pytanie Spółki powinno zostać przeanalizowane w aspekcie przepisów w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania zezwolenia."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 grudnia 2008 r., nr IBPB1/415-754/08/AB, w interpretacji organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:
    „W związku z tym, iż wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie tej specjalnej strefy ekonomicznej dnia 5 grudnia 2006 r., przepisami wykonawczymi, mającymi zastosowanie na gruncie przedmiotowej sprawy, dla Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice" jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2253 ze zm.)."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 stycznia 2009 r., nr IBPBI/1/415-877/08/KB:
    „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca otrzymał Zezwolenie na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej 20 marca 2006 r. a zatem przed wejściem w życie ww. rozporządzenia. Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w odniesieniu do wnioskodawcy zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie k. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 220, poz. 2232 ze zm.)."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 kwietnia 2011 r., nr ILPB3/423-45/11-2/MM:
    „Biorąc pod uwagę fakt, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 7 lipca 2004 r. pytanie Spółki powinno zostać przeanalizowane w aspekcie przepisów w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania zezwolenia."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 czerwca 2010 r., nr ILPB3/423-209/10-6/MM:
    „Z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia w przedmiotowej sprawie (tj. 10.07.2006) zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 215, poz. 2183 ze zm.)."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2011 r., nr IBPBI/2/423-221/11/SD, we wniosku o interpretację podatnik przedstawił następujący stan faktyczny, cyt:
    „W okresie, w którym Spółka rozpoczynała działalność obowiązywało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz 2251 ze zm., dalej „rozporządzenie 2004").
    Rozporządzenie to zostało następnie zastąpione przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm., dalej „rozporządzenie 2006"), a to z kolei zastąpiło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z Nr 232, poz. 1548 ze zm., dalej „rozporządzenie 2008"),".
    We wniosku o interpretację podatnik zadał następujące pytanie, cyt.:
    „Przepisy którego z wymienionych w opisie stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) rozporządzeń (2004, 2006 i 2008) powinien stosować Wnioskodawca, aby w sposób prawidłowy ustalić intensywność pomocy publicznej?".
    W interpretacji organ podatkowy stwierdził, cyt.:
    „Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:
    - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550) oraz
    - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).
    Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r., do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.
    W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej."
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 maja 2012 r., nr IBPBI/2/423-170/12/AP, we wniosku o interpretację podatnik przedstawił następujący stan faktyczny, cyt:
    „Spółka posiada następujące zezwolenia (dalej: „Zezwolenia"):
    1. Zezwolenie „A" z dnia 11 marca 2003 r.
    2. Zezwolenie „B" z dnia 01 grudnia 2011 r.
    3. Zezwolenie „C" z dnia 26 stycznia 2012 r."
    We wniosku o interpretację podatnik zadał następujące pytanie, cyt:
    „Na jaki dzień zgodnie z § 7 ust 1 Rozporządzenia, Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną?"
    W interpretacji organ podatkowy stwierdził, cyt:
    „Zatem wartość dostępnej pomocy Spółka obliczy jako:
    • - sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „A" zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „A" z dnia 11 marca 2003 r., powiększoną o
    • - sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „B" zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „B" z dnia 1 grudnia 2011 r., powiększoną o
    • - sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia „C" zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia „C" z dnia 26 stycznia 2012 r.,
    • z uwzględnieniem w każdym przypadku wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy dla danego regionu obowiązującej w dniu wydania zezwolenia."

Z uwagi na fakt, iż w sprawie dotyczącej określenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej w odniesieniu do Zezwolenia zastosowanie znajdują:

  • przepisy Ustawy o SSE oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydawanych na podstawie Ustawy o SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia oraz
  • przepisy Ustawy o pomocy publicznej oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych wydawanych na podstawie Ustawy o pomocy publicznej w brzmieniu obowiązującym na dzień uzyskania przez Spółkę Zezwolenia
  • maksymalna intensywność pomocy publicznej przysługująca Wnioskodawczyni wynosi 50%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do licznie powołanych przez Wnioskodawczynię pism urzędowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj