Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-299/12-4/HW
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-299/12-4/HW
Data
2012.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dane
faktura korygująca
korekta faktury
podwyższenie ceny


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku, gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny niebędącej wynikiem pomyłki lub błędu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku, gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny niebędącej wynikiem pomyłki lub błędu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku, gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny niebędącej wynikiem pomyłki lub błędu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X S.A., zwana dalej „Spółką”, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji opakowań szklanych dla przemysłu produkcji żywności i napojów, zwanych dalej „Produktami”. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik na potrzeby podatku do towarów i usług (dalej „VAT”).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje na rzecz klientów sprzedaży Produktów opodatkowanej VAT. Dla udokumentowania sprzedaży Spółka wystawia klientom faktury VAT.

Po sprzedaży i wystawieniu faktur VAT mogą wystąpić następujące sytuacje:

    1. zwrot Spółce w całości lub części Produktów w wyniku reklamacji ilościowej lub jakościowej złożonej przez klientów lub pomyłki Spółki co do rodzaju lub ilości wysyłanych Produktów do klientów,
    2. Spółka udziela rabatów posprzedażnych klientom w przypadku spełnienia określonych warunków dotyczących sprzedaży (np. osiągnięcie określonego pułapu wartości zakupów, dokonania płatności w określonym czasie, itp.);
    3. po dostawie towarów dochodzi do podwyższenia ceny np. w wyniku ustaleń z klientem (nie dotyczy to przypadków ewentualnych pomyłek na fakturze).

Spółka w ostatnim okresie przechodzi zmiany właścicielskie i stała się częścią Grupy Ba Vidro. Z uwagi na powyższe w Spółce trwa proces dostosowywania i ujednolicenia stosowanych procedur księgowo-podatkowych oraz dokumentów, w tym faktur. W ramach tej procedury Spółka chciałby uzyskać potwierdzenie prawidłowej treści faktur korygujących wystawianych przez Spółkę w wyżej wymienionych przypadkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy po wystawieniu faktury dochodzi do podwyższenia ceny za dostarczone towary nie będącej wynikiem pomyłki lub błędu faktura korygująca dokumentująca taką zmianę ceny może zawierać wyłącznie dane określone w § 14 ust. 2 oraz w § 14 ust. 4 w związku z § 13 ust. 8 Rozporządzenia, tj.:

    1. numer kolejny faktury korygującej;
    2. datę jej wystawienia;
    3. dane zawarte w fakturze korygowanej, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia, tj. nazwę sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, numer kolejny faktury korygowanej oraz dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury korygowanej, datę sprzedaży (jeżeli jest inna niż data wystawienia faktury korygowanej);
    4. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
    5. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
    6. kwotę podwyższenia podatku należnego; oraz
    7. wyraz „korekta” lub „faktura korygująca”...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „Ustawą VAT”, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

W świetle art. 29 ust. 4 Ustawy VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 Ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

W myśl art. 2 pkt 22 Ustawy VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powyższych przepisów podstawą opodatkowania VAT jest obrót, którym jest co do zasady kwota należna z tytułu sprzedaży. Formalną podstawą do ujęcia tego obrotu na potrzeby rozliczenia VAT jest faktura VAT, która wskazuje na wartość obrotu (wartość sprzedaży podatnika). Obrót podlega zmniejszeniu, między innymi o wartość zwróconych towarów. Zmniejszenie podstawy opodatkowania (obrotu) o wartość udzielonego rabatu, zwróconego towaru, zwróconej zaliczki (zadatku) oraz o wartości wynikające z pomyłek na fakturze co do ceny, stawki lub kwoty podatku, może nastąpić, po spełnieniu wymogów formalnych, między innymi, na podstawie faktury dokumentującej korygowane wartości wystawionej zgodnie z regulacjami Rozporządzenia wydanego na podstawie art. 106 ust. 8 Ustawy VAT.

Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży – na mocy § 5 ust. 1 Rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 13 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 Ustawy VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego,
  5. wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Zgodnie z § 14 ust. 1 Rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury, np. w wyniku ustaleń z kontrahentem.

Stosownie do § 14 ust. 2 Rozporządzenia faktura korygująca dotycząca takiego podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Zgodnie z § 14 ust. 4 Rozporządzenia przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Z treści powyższych przepisów wynika, że w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury nie będącego wynikiem pomyłki lub błędu w fakturze oryginalnej, na podstawie § 14 ust. 1 Rozporządzenia, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę korygującą.

Faktura korygująca wystawiona w przypadku podwyższenia ceny, na podstawie § 14 ust. 2 Rozporządzenia powinna zawierać co najmniej:

    1. numer kolejny faktury korygującej;
    2. datę jej wystawienia;
    3. dane, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia, zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nazwę sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, numer kolejny faktury oznaczonej jako „Faktura VAT” oraz dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, datę sprzedaży jeżeli różni się od daty wystawienia faktury);
    4. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
    5. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
    6. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Ponadto, w każdym przypadku w razie podwyższenia ceny, na podstawie § 14 ust. 4 Rozporządzenia w związku z § 13 ust. 8 Rozporządzenia, na fakturze korygującej dokumentującej podwyższenie ceny, o którym mowa w § 14 ust. 1 Rozporządzenia należy wskazać wyraz „korekta” lub „faktura korygująca”.

Należy zauważyć, iż literalne brzmienie przepisów § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia wskazuje, że faktura korygująca powinna zawierać co najmniej dane wyżej wymienione. Wobec tego zamieszczenie na fakturze korygującej danych wymaganych wyżej wymienionymi przepisami oznacza, że spełnia ona wymogi formalne i jest prawidłowo wystawiona. W szczególności § 13 ust. 2 Rozporządzenia nie daje podstaw do wywodzenia z niego obowiązku, aby w treści faktury korygującej podawane były dane pierwotne uwzględnione w poszczególnych fakturach korygowanych (tj. kwota netto, VAT, kwota brutto) oraz odpowiadające im dane ostateczne po korekcie.

W przypadku, gdy podanie tych informacji byłoby z punktu widzenia ustawodawcy niezbędne, warunek podania kwot przed i po korekcie zostałby wprost sformułowany w § 13 ust. 2 Rozporządzenia. W taki sposób właśnie ustawodawca postąpił w przypadku faktur korygujących wystawionych w następstwie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury wskazując w § 14 ust. 3 Rozporządzenia, że wystawiona w takim przypadku faktura korygująca powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości (kwoty pierwotne) oraz kwoty w wysokości prawidłowej (kwoty po korekcie).

Stanowisko powyższe zostało w szczególności potwierdzone w interpretacji podatkowej z dnia 11 października 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP1-443-1206/11-2/IGo, w której przyznano, że ,,(...) Należy się zgodzić z Wnioskodawcą, który twierdzi, że na fakturze korygującej nie jest konieczne umieszczanie np. kwoty netto, VAT, kwoty brutto. Faktura korygująca wystawiona w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do niektórych z pozycji wskazanych na fakturach dokumentujących sprzedaż dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie – tj. w przypadku Spółki za okresy kwartalne, roczne – powinna zawierać co najmniej: numer kolejny oraz datę jej wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz ich numery identyfikacji podatkowej, numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”, dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży (...)”.

Podsumowując, przepisy § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia określają minimalny i niezbędny zakres informacji (elementów), jaki powinien się znaleźć na fakturze korygującej. Oznacza to, że tych informacji może być więcej i mogą być zamieszczone również informacje (elementy) dodatkowe. Przepisy Rozporządzenia nie zabraniają uwzględniania w treści wystawianych faktur korygujących dodatkowych informacji, które nie zostały wymienione w § 13 ust. 2 i ust. 8 Rozporządzenia, jednakże uwzględnienie takich dodatkowych elementów powinno być uznane co najwyżej za prawo, a nie obowiązek podatnika.

Zgodnie z powyższą argumentacją, która ma również zastosowanie do faktur korygujących wystawionych na podstawie § 14 ust. 1 Rozporządzenia, jeżeli wszystkie wskazane powyżej elementy znajdują się na fakturze korygującej dokumentującej podwyższenie ceny to faktura taka jest kompletna i prawidłowo wystawiona w rozumieniu przepisów Rozporządzenia oraz przepisów Ustawy VAT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wystawiona faktura korygująca dokumentująca podwyższenie ceny, powinna zawierać następujące elementy:

    1. numer kolejny faktury korygującej;
    2. datę jej wystawienia;
    3. dane, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-4 Rozporządzenia, zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. nazwę sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, numer kolejny faktury korygowanej oraz dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury korygowanej, datę sprzedaży – jeżeli jest inna niż data wystawienia faktury korygowanej);
    4. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
    5. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
    6. kwotę podwyższenia podatku należnego; oraz
    7. wyraz „korekta” lub „faktura korygująca”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku, gdy po dokonaniu transakcji dochodzi do podwyższenia ceny niebędącej wynikiem pomyłki lub błędu. Wniosek w zakresie danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku udzielenia rabatu, otrzymania zwrotu towarów lub dokonania zwrotu zaliczki (zadatku) został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-299/12-2/HW. Natomiast kwestia dotycząca danych jakie winna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2012 r. nr ILPP1/443-299/12-3/HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj