Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-606/12-6/UNR
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-606/12-6/UNR
Data
2012.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
gmina
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
roboty budowlane
stawki podatku
wpłata
zaliczka


Istota interpretacji
Czy w momencie przekazania przez Gminę mieszkańcowi na własność przydomowej oczyszczalni ścieków, wartość oczyszczalni przeważająca wpłatę dokonaną uprzednio przez mieszkańca podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? jeżeli tak, to w jaki sposób i jaką stawką?



Wniosek ORD-IN 536 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania mieszkańcom na własność przydomowych oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia czy wpłaty mieszkańców w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz stawki podatku VAT,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego od wpłat mieszkańców,
  • prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „….”,
  • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania wpłaty przez mieszkańca,
  • opodatkowania przekazania mieszkańcom na własność przydomowych oczyszczalni ścieków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz dopłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Gmina zawiera umowy z mieszkańcami na realizację inwestycji pn. „.....” w ramach działania 3.3 PROW w latach 2012 - 2013 i wykonanie na terenie działki mieszkańca Gminy przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym i zgłoszeniem robót. Realizacja inwestycji stanowi świadczenie na rzecz mieszkańców usług administracji publicznej w zakresie działalności komunalnej. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym mieści się w zakresie zadań własnych Gminy.

Właściciel nieruchomości upoważnia Wójta Gminy do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w ramach realizacji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Zgodnie z umową mieszkaniec poniesie koszty w wysokości nie większej niż 3 000,00 zł. brutto za indywidualną przydomową oczyszczalnię ścieków, montowaną w gospodarstwie mieszkańca.

Warunkiem rozpoczęcia realizacji inwestycji jest wpłata przez mieszkańca zaliczki w kwocie 1 000,00 zł. Pozostała kwota tj. 2 000 zł zostanie zapłacona przed montażem oczyszczalni.

Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, a Gmina użyczy jej mieszkańcowi na 5 lat. Po upływie 5 lat okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością mieszkańca - zostanie mu nieodpłatnie przekazana.

Gmina nie świadczy powyższych usług na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Nie ma również żadnych zobowiązań do świadczeń wzajemnych wobec mieszkańców w związku z przyjmowaniem wskazanych wpłat.

W piśmie z dnia 21 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejesrtowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Program z którego pochodzą środki współfinansujące zakupy w ramach realizacji projektu to Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Obszarów Wiejskich 2007 – 2013. Projekt realizowany jest w latach 2012 i 2013. Faktury będą wystawione na „Gminę”. Zobowiązanie do zapłaty wynika z umowy zawartej pomiędzy mieszkańcem, a Gminą. Mieszkaniec, który podpisał umowę i wpłacił określoną kwotę będzie miał wybudowaną oczyszczalnię. Od dokonania wpłat uzależnione jest wybudowanie oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji nie będą podlegały żadnym dalszym opłatom, Gmina nie będzie ponosić żadnych nakładów finansowych po zakończeniu inwestycji – czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Użyczenie przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi nie będzie miało charakteru odpłatnego. Usługi, za które Wnioskodawca pobiera wskazane we wniosku wpłaty od mieszkańców należą do PKWiU – 37.00.1 – Usługi związane ze ściekami 37.00.11. Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowią budowle, według PKOB symbol 557, według PKWiU – Obiekty tj. Oczyszczalnie, sieć kanalizacyjna, zbiorniki: 42.21.23.0. Przydomowe oczyszczalnie ścieków stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.(Oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 5.)

Czy w momencie przekazania przez Gminę mieszkańcowi na własność przydomowej oczyszczalni ścieków, wartość oczyszczalni przeważająca wpłatę dokonaną uprzednio przez mieszkańca podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... jeżeli tak, to w jaki sposób i jaką stawką...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość oczyszczalni przewyższająca kwotę wpłaty dokonanej przez mieszkańca nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przekazanie oczyszczalni jest bowiem czynnością nieodpłatną.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów na terytorium kraju, ale wyłącznie taka, która ma charakter odpłatny. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Można więc przyjąć założenie, że przekazanie oczyszczalni na własność stanowi dostawę. Jak jednak wynika z umów zawieranych przez poszczególnych mieszkańców z Gminą, przeniesienie własności oczyszczalni ma nastąpić nieodpłatnie, dlatego nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z tym, że oczyszczalnie przekazywane są mieszkańcom nieodpłatnie, także wartość przewyższająca dokonaną przez mieszkańca wpłatę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, zajęcie stanowiska w aspekcie sposobu i stawki opodatkowania staje się bezcelowe.

Powyższe twierdzenia zostały sformułowane o podobne stanowiska przyjęte m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji podatkowej z dnia 31.07.2012 r., IPTPP1/443-389/12-5/MH, a także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach podatkowych z dnia 08.10.2011 r. oraz z dnia 30.11.2009 r., IPPP3/443-823/09-5/C5. Wskazane interpretacje dotyczyły analogicznych stanów faktycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina zawiera umowy z mieszkańcami na realizację inwestycji pn. „.....” i wykonanie na terenie działki mieszkańca Gminy przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym i zgłoszeniem robót. Inwestycja realizowana jest w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich 2007 – 2013. Projekt realizowany jest w latach 2012 i 2013. Właściciel nieruchomości upoważnia Wójta Gminy do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w ramach realizacji budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Zgodnie z umową mieszkaniec poniesie koszty w wysokości nie większej niż 3 000,00 zł. brutto za indywidualną przydomową oczyszczalnię ścieków, montowaną w gospodarstwie mieszkańca. Warunkiem rozpoczęcia realizacji inwestycji jest wpłata przez mieszkańca zaliczki w kwocie 1 000,00 zł. Pozostała kwota tj. 2 000 zł zostanie zapłacona przed montażem oczyszczalni. Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, a Gmina użyczy jej mieszkańcowi na 5 lat. Po upływie 5 lat okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością mieszkańca - zostanie mu nieodpłatnie przekazana. Faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Zobowiązanie do zapłaty wynika z umowy zawartej pomiędzy mieszkańcem, a Gminą. Mieszkaniec, który podpisał umowę i wpłacił określoną kwotę będzie miał wybudowaną oczyszczalnię. Od dokonania wpłat uzależnione jest wybudowanie oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji nie będą podlegały żadnym dalszym opłatom, Gmina nie będzie ponosić żadnych nakładów finansowych po zakończeniu inwestycji. Użyczenie przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi nie będzie miało charakteru odpłatnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w momencie przekazania oczyszczalni właścicielowi nieruchomości, wartość tej oczyszczalni przewyższająca kwotę wpłaconą przez mieszkańca będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W interpretacji IPTPP1/443-606/12-4/UNR tut. Organ wskazał, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W powyższej interpretacji określono również, że ww. czynności opodatkowane są 23% stawką podatku VAT. Nie sposób się więc zgodzić z Wnioskodawcą, że przekazanie oczyszczalni będzie czynnością nieodpłatną.

Jak wynika z powołanego w treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Wobec powyższego wskazać należy, iż w przypadku Wnioskodawcy wpłaty dokonane przez mieszkańca, zapłacone przed przekazaniem przedmiotowej oczyszczalni w wysokości 3.000 zł., będą stanowiły kwotę należną za wybudowanie przydomowej oczyszczalni. Pozostała wartość oczyszczalni w kwocie przewyższającej wymagany udział mieszkańca w wysokości 3.000 zł. nie jest kwotą należną, albowiem poszczególni mieszkańcy – jak wskazał Wnioskodawca – są zobowiązani do wpłaty tylko takiej kwoty. Przekazanie po 5 latach oczyszczalni na rzecz mieszkańców przez Gminę nie będzie rodziło obowiązku wpłat dodatkowych kwot przez mieszkańców, zatem pozostała wartość oczyszczalni (przewyższająca 3.000 zł.) nie będzie obrotem w myśl art. 29 ust. 1 i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy, z uwagi na to, iż w momencie przekazania oczyszczalni właścicielowi nieruchomości, wartość tej oczyszczalni przewyższająca kwotę wpłaconą przez mieszkańca nie będzie stanowiła obrotu w myśl art. 29 ust. 1, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w którym stwierdził, iż w momencie przekazania oczyszczalni, jej wartość przewyższająca wpłatę dokonaną przez mieszkańca nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze względu na to, iż przekazanie będzie nieodpłatne, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Tak więc strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Należy podkreślić, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów cywilnoprawnych, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie i tut. Organ nie jest nimi związany.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania mieszkańcom na własność przydomowych oczyszczalni ścieków.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
    • określenia czy wpłaty mieszkańców w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz stawki podatku VAT,
    • momentu powstania obowiązku podatkowego od wpłat mieszkańców,
    • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania wpłaty przez mieszkańca - został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-606/12-4/UNR;
  • zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „….” został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-606/12-5/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj