Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/496/2077/06
z 4 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/496/2077/06
Data
2007.01.04



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
sprzedaż
telekomunikacja
towar
usługi


Pytanie podatnika
W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy sprzedaż karty SIM należy traktować jako sprzedaż towaru czy usługi, a w związku z tym, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży karty bezpośrednio w Biurach Obsługi Klienta oraz gdy dostawa realizowana jest za pośrednictwem poczty lub kuriera.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik jest operatorem telekomunikacyjnym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz abonentów. W związku z rosnącą konkurencją na rynku w zakresie usług telekomunikacyjnych, w celu wzrostu przychodów i utrzymania się na rynku, konieczne stało się poszerzenie oferty świadczonych usług telefonii stacjonarnej o usługi telefonii mobilnej (MVNO). W tym celu X ma zamiar wprowadzić na rynek nową usługę o roboczej nazwie „DM”. W ramach usług mobilnych będzie świadczona:
1) Usługa podstawowa Pre-Paid polegająca na:
• zakupieniu/otrzymaniu przez Abonenta karty SIM, z pewną kwotą powitalną na wykonanie połączeń w skończonym okresie czasu (np. 30 dni). Wraz z kartą SIM klient będzie mógł zakupić telefon komórkowy;
• dostarczone klientowi karty będą aktywowane po wykonaniu pierwszego połączenia lub innej usługi (np. wysłanie SMSa) z terminala mobilnego zasilonego otrzymaną kartą lub doładowaniem konta;
• otrzymana karta/konto od tego czasu jest aktywne i pozwala na korzystanie z usług operatora określonych w cenniku. Dodatkowo kartę można doładowywać przez:
- bankomaty,
- BOK/RPS (Biura Obsługi Klienta/Regionalne Punkty Sprzedaży),
- TC-Telecentrum (pod warunkiem, że jest abonentem sieci D-autoryzacja) - kwota doładowania będzie doliczona do faktury za stacjonarne usługi telekomunikacyjne i płatna w terminie wskazanym na tej fakturze,
- aparaty samoinkasujące,
- terminale kart płatniczych,
- karty zdrapki,
- przez pośrednika (firmy sprzedające „elektroniczne jednostki doładowania”, kioski);
• aktywność konta w zakresie połączeń przychodzących i wychodzących będzie różna w zależności od kwoty jaką zasilone zostało konto;
• użytkownik w czasie aktywności konta na połączenia wychodzące może wykonywać połączenia i korzystać z innych dostępnych usług do momentu wyczerpania wartości konta, jednak nie dłużej niż wynosi okres aktywności konta na połączenia wychodzące;
• w momencie wyczerpania konta lub upłynięcia okresu aktywności konta na połączenia wychodzące następuje zawieszenie świadczenia usług, a ewentualne środki pozostawione na koncie są blokowane;
• w przypadku nie zasilenia przez klienta karty/konta w określonym terminie jest ono jedynie aktywne na połączenia przychodzące, z czym dodatkowo wiąże się utrata możliwości wykonywania połączeń wychodzących i korzystania z innych usług. W tym okresie użytkownik ma dostęp do informacji zawartych na karcie SIM;
• w okresie aktywności konta jedynie na połączenia przychodzące możliwe jest wyłącznie odbieranie połączeń głosowych, SMS i MMS;
• w przypadku doładowania konta będącego w okresie aktywności jedynie na połączenia przychodzące lub w okresie maksymalnie 7 dni od daty upływu tego okresu, zablokowane środki zostają odblokowane, ustalany jest także nowy okres aktywności konta na połączenia wychodzące i przychodzące;
• odblokowanie środków lub całego konta następuje w okresie maksymalnie dwóch dni od daty zasilenia konta;
• po zasileniu i odblokowaniu konta użytkownik ma możliwość ponownego korzystania z usług oraz informacji znajdujących się na karcie SIM;
• po każdej wykonanej usłudze mającej wpływ na stan konta (np. wykonanie połączenia, doładowanie konta) wysyłane jest do klienta SMS z informacją o pozostałej kwocie do wykorzystania oraz dacie aktywności konta;
• użytkownik prepaid może poddać się dobrowolnemu procesowi rejestracji. Rejestracja odbywa się poprzez wypełnienie i przekazanie do X odpowiedniego formularza rejestracyjnego (formularz jest dołączony do każdego zestawu startowego, dostępny w BOK, www). Zarejestrowany klient będzie miał możliwość m. in. rozpatrzenia reklamacji lub dokonania zmian na koncie przez konsultanta BOK lub Telecentrum oraz dostęp do wybranych usług dodatkowych (np. biling szczegółowy, przeniesienie numeru, zmiana numeru telefonu).
2) usługa Komórkowy MIX polegająca na połączeniu usług mobilnych w modelu pre-paid z posiadaną w X ofertą telefonii stacjonarnej. Usługa polega na wykupieniu opcji taryfowej do posiadanego planu taryfowego, która skutkuje skojarzeniem posiadanej stacjonarnej usługi głosowej X z ofertą podstawową pre-paid, w wyniku czego:
• konto klienta zasilane jest stałą co miesięczną kwotą x na usługi mobilne. Do rachunku klienta naliczana jest w zamian opłata stała y (przy czym x>>y), wysokość kwot jest określona w cenniku;
• w wyniku comiesięcznych doładowań konto telefonii komórkowej jest ciągle aktywne, aż do momentu rezygnacji z opcji Komórkowy MIX, gdzie zaczynają obowiązywać zasady aktywności konta dla oferty podstawowej pre-paid,
3) opcja X Komórka polega na połączeniu usług mobilnych w modelu pre-paid z posiadaną w X ofertą telefonii stacjonarnej. Usługa polega na udostępnieniu opcji taryfowej do posiadanego planu taryfowego, która skutkuje skojarzeniem posiadanej stacjonarnej usługi głosowej X z ofertą podstawową pre-paid, w wyniku czego następuje:
• comiesięczne zasilanie wskazanego numeru telefonu kwotą stanowiącą x % z całej faktury za usługi wyświadczone abonentowi posiadającemu ww. opcję. Oznacza to, że im większą fakturę wygeneruje abonent tym większe zasilenie konta otrzyma;
• w wyniku comiesięcznych doładowań konto telefonii komórkowej jest ciągle aktywne, aż do momentu rezygnacji z opcji X Komórka, gdzie zaczynają obowiązywać zasady aktywności konta dla oferty podstawowej pre-paid,
4) Telepakiet komórkowy obejmuje usługi stacjonarne i mobilne oraz dostęp do Internetu. Telepakiet komórkowy polega na oferowaniu usług głosowych i mobilnych w modelu post-paid oraz usługi dostępu do Internetu wszystkim potencjalnym klientom indywidualnym i biznesowym. Dostęp do usługi polega na:
• udostępnieniu stacjonarnej linii telefonicznej;
• przekazaniu abonentowi przynajmniej jednej aktywnej karty SIM;
• udostępnieniu usługi dostępu do Internetu o przepływności 512 kb/s lub 1 Mb/s (do wyboru);
usługi telefonii komórkowej i mobilnej rozliczane są w modelu post-paid;
• w ramach pakietu abonent miesięcznie otrzymuje pulę minut, która jest wspólna do wykorzystania zarówno z telefonu komórkowego i stacjonarnego.
Ponadto, w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu podatkowego w sprawie określenia, jakim symbolem PKWiU oznaczone są wykonywane przez Spółkę czynności, odnośnie których Podatnik zwraca się z pytaniem dotyczącym określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług – Wnioskodawca wskazał, iż są to usługi telefonii mobilnej i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64.2.
Zdaniem Podatnika, sprzedaż karty SIM należy potraktować jak sprzedaż towaru. Obowiązek podatkowy w tym przypadku zależał będzie od wybranego sposobu realizacji dostawy oraz od podmiotu na którego rzecz dokonywana jest sprzedaż. Odnosząc się do sprzedaży bezpośredniej, np. w BOK, RPS, Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przypadku obowiązek podatkowy będzie powstawał w momencie wydania karty SIM osobie fizycznej lub rolnikowi ryczałtowemu, a w przypadku sprzedaży na rzecz podmiotu gospodarczego, obowiązek podatkowy będzie powstawał w momencie wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od daty wydania towaru (art. 19 ust. 4 ustawy). W przypadku osób fizycznych i rolników ryczałtowych należy sprzedaż zaewidencjonować na kasie fiskalnej i wręczyć nabywcy paragon, a na żądanie fakturę VAT. W przypadku podmiotów gospodarczych należy wystawić fakturę VAT dokumentującą dokonaną sprzedaż. Forma płatności nie wpływa na datę powstania obowiązku podatkowego (gotówka, przelew, karta, czek).
Zdaniem Podatnika, w sytuacji, gdy dostawa towarów realizowana jest za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej, a nabywca uiszcza należność za towar przy dostarczeniu mu tego towaru przez pocztę lub kuriera, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określają szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla „sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym” (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy). Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Sam fakt wystawienia faktury przez sprzedawcę nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. W przypadku, gdy zamawiający nie odbierze towaru, wraca on do sprzedawcy i uznaje się, że transakcja nie miała miejsca. Wówczas sprzedawca może anulować wystawioną fakturę.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku natomiast sprzedaży za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej, gdy nabywca uiszcza należność za towar przelewem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy - art. 19 ust. 2 ustawy. Przez wydanie towaru rozumie się bezpośrednie przekazanie towaru nabywcy przez sprzedawcę, jak również oddanie towaru przewoźnikowi, któremu zlecono transport towaru od dostawcy do nabywcy (art. 19 ust. 2 ustawy). Jeżeli dostawa powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później niż 7 dni od dnia wydania towarów.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wykonywane przez Podatnika czynności są usługami telefonii mobilnej i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 64.2. W konsekwencji, zdaniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, sprzedaż karty SIM nie powinna być traktowana przez Podatnika jako dostawa towaru, lecz jako jedna z czynności składających się na przedmiotową usługę. Karta SIM nie stanowi bowiem sama w sobie istoty świadczenia, lecz jest jedynie środkiem pomocniczym, umożliwiającym wykonanie usługi telekomunikacyjnej.
Odnosząc się do momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu przedmiotowego świadczenia, wskazać należy, iż zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18. Jak stanowi ust. 18 powołanego artykułu, przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek. Przy czym zdaniem tut. Organu podatkowego, za moment takiej sprzedaży może zostać uznane udostępnienie klientowi określonych jednostek umożliwiających skorzystanie z usługi, tj. np. „doładowanie konta”.
W ocenie tut. Organu podatkowego, jeżeli natomiast usługa nie jest wykonywana w systemie przedpłaconym i w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych nie został określony termin płatności, obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, tj. co do zasady z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy).
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż nieprawidłowym jest stanowisko Podatnika w myśl którego sprzedaż karty SIM należy traktować jako dostawę towarów. W konsekwencji, nieprawidłowymi są także stwierdzenia Spółki dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego, opierające się na tym założeniu. Dodać należy, iż w ocenie tut. Organu podatkowego, w przedstawionej sytuacji nie znajduje zastosowania art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Jak już bowiem wskazano, dostarczenie karty SIM nie powinno być traktowane jako samodzielne świadczenie, z którym związane byłoby powstanie obowiązku podatkowego, lecz jako jedna z czynności składających się na świadczoną przez Podatnika usługę telekomunikacyjną. Sposób realizacji dostawy karty SIM pozostaje zatem bez wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi.
Ponadto, wskazać należy, iż oceniając stanowisko Podatnika, tut. Organ podatkowy przyjął podaną przez niego klasyfikację statystyczną wykonywanych czynności. Klasyfikacji danego towaru lub usługi w PKWiU w pierwszej kolejności dokonuje bowiem producent lub importer danego towaru bądź usługi, natomiast wątpliwości i spory powstałe na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne. Oznacza to, iż organ podatkowy nie jest właściwy do samodzielnego dokonywania klasyfikacji statystycznej danego towaru lub usługi.
Jednocześnie wskazać należy, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonywana jest przez pryzmat postawionego pytania, w związku z czym, ocenie tej nie są poddawane twierdzenia Podatnika wykraczające poza zakres pytania. Mając zatem na uwadze treść pytania Podatnika, postanowienie niniejsze dotyczy wyłącznie określenia, czy sprzedaż karty SIM należy traktować jako sprzedaż towaru czy usługi, a w związku z tym, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży karty bezpośrednio w Biurach Obsługi Klienta oraz gdy dostawa realizowana jest za pośrednictwem poczty lub kuriera. Zakresem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest objęty natomiast ewentualny obowiązek prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej oraz ewentualny obowiązek wydania paragonu i wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj