Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze
PP/443-185/05
z 22 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-185/05
Data
2005.11.22



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
gmina
pas drogowy
stawki podatku
zajęcie pasa drogowego


Pytanie podatnika
W jaki sposób należy obciążać Inwestora kosztami z tytułu zajęcia pasa drogowego?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dn. 14.01.2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 20.10.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności zawarła umowę z Gminą Miejską ... reprezentowaną przez Zarząd Gospodarki Komunalnej na wykonanie zadania: „Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami w ul. ... - ...w ...”. Na podstawie umowy koszty związane z uzyskaniem zezwolenia Prezydenta Miasta ... na czasowe zajęcie pasa drogowego ponosi Inwestor. W związku z tym, iż Prezydent Miasta ... powyższą opłatą obciąża bezpośrednio Spółkę, refakturuje ona poniesione z powyższego tytułu koszty na Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (Inwestora) zgodnie z umową łączącą obie strony.
Pozwolenie na zajęcie pasa drogowego wydawane jest Spółce w formie decyzji administracyjnej przez Prezydenta Miasta ....
Spółka zwróciła się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem:
W jaki sposób należy obciążać Inwestora kosztami z tytułu zajęcia pasa drogoweg?

Zdaniem Spółki, czynność refakturowania kosztów za zajęcie pasa drogowego przez Wykonawcę na Inwestora nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług i powinna być dokumentowana notą księgową.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika oraz mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa Organ podatkowy tut. Urzędu informuje:
Wśród prawnych form działania administracji publicznej wyróżnia się czynności administracji podejmowane na podstawie prawa prywatnego (w tym prawa cywilnego), dostępne administracji oraz czynności administracyjne prawa publicznego, którymi są akty generalne (rozporządzenia, uchwały, zarządzenia organów gmin) i indywidualne akty administracyjne, zastrzeżone wyłącznie dla danego organu działającego w ramach przyznanych mu kompetencji.
Wprowadzenie obowiązku uiszczenia opłat drogowych, ustalenie ich wysokości oraz ich pobór są czynnościami administracyjnymi prawa publicznego. Administrowanie (zarządzanie) drogami publicznymi przez wyznaczone do tego organu ma swoje umocowanie w przepisach ustawy o drogach publicznych.
Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.), sprawy związane z planowaniem, budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, należą do organów administracji rządowej lub jednostek samorządu terytorialnego, będących zarządcami dróg. Zarządcami dróg w zależności od ich kategorii są Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zarząd województwa, zarząd powiatu, wójt (burmistrz, prezydent miasta), a w miastach na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych jest prezydent miasta.
Zarządca dróg może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem dróg a utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub gminy. Jeżeli taka jednostka nie zostanie utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca (art. 21 cyt. wyżej ustawy).
Stosownie do postanowień art. 40 ust. 1 i ust. 11 ustawy o drogach publicznych, zajęcie pasa drogowego wymaga zezwolenia zarządcy udzielonego w drodze decyzji administracyjnej, który też przy udzielaniu zezwolenia nalicza i pobiera w drodze decyzji administracyjnej opłaty za zajęcie pasa drogowego.
Z powyższego wynika, że zarówno udzielenie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego jak i naliczenie opłat za jego zajęcie, stanowią czynności urzędowe wykonywane przez organy administracji publicznej w drodze decyzji administracyjnej.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie uznaje się za podatnika: organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że czynności wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań są co do zasady wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ponadto należy dodać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują refakturowania (przenoszenia kosztów), jednak w praktyce przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:
– przedmiotem refakturowania są usługi, z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura,
– sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego,
– podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosuje zwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,
– w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności.
Zatem należy stwierdzić, iż refakturowanie usług oznacza fakturowanie usługi świadczonej przez podatnika podatku od towarów i usług przy pomocy osoby trzeciej, a potwierdzenie tejczynności następuje, w oparciu o dokument podstawowy jakim jest faktura.
Zarządca dróg wydając zezwolenie na zajęcie pasa drogowego i pobierając za niego opłatęnie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, a czynność dokumentowana jest decyzją administracyjną.
W związku z tym, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, czynność przeniesienia kosztów opłaty za zajęcie pasa drogowego przez Spółkę na Inwestora, nie stanowi przedmiotu opodatkowania i może być dokumentowana za pomocą noty księgowej.
W oparciu o powyższe unormowania zauważa się jak niżej:
Czynność „przenoszenia kosztów” zajęcia pasa drogowego przez Spółkę na na Inwestora nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, gdyż nie mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 5 w/w ustawy o VAT i powinna być dokumentowana notą księgową.

Powyższa interpretacja:
• dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
• nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej;
• w dacie wydania przedmiotowego postanowienia, w stosunku do Firmy nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj