Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PM/436-8/06/MSM
z 1 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PM/436-8/06/MSM
Data
2006.12.01



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Płatnicy

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zapłata, pobór i zwrot podatku

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe


Słowa kluczowe
dochód jednostek samorządu terytorialnego
płatnik
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliwości, jeśli tak to w jakim trybie i za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Notariusza ... z dnia 11.09.2006 r. (data wpływu 26.09.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn, których jest Płatnikiem stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 11.09.2006 r. (data wpływu 26.09.2006 r.) Notariusz jako Płatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pobieranych podatków tj. podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn - przedstawiając następujący stan faktyczny:
Prowadzona przez Notariusza działalność gospodarcza sklasyfikowana jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod kodem 74.11.Z – działalność prawnicza. W ramach wykonywania czynności notarialnych jest Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego dotyczącymi w/w podatków Notariusz zobowiązany jest do obliczenia, poboru i wpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn z tytułu czynności dokonywanych w formie aktu notarialnego. Składając comiesięczne deklaracje podatkowe oraz wpłacając podatek na konto właściwego urzędu skarbowego Płatnik nie pobierał zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Notariusz pyta czy płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliwości, jeśli tak to w jakim trybie i za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie?

Stanowisko Płatnika:
Płatnik podaje, że zgodnie z art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zatem płatnicy i inkasenci mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia (jest to przywilej, a nie obowiązek). Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) i wynosi ono 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników i 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów. Wynagrodzenie podlega zwrotowi jeżeli płatnik i inkasent pobrał je nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej.
Jednakże, jak sam podaje, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz podatek od spadków i darowizn stanowią dochód gminy. W związku z tym, ustawodawca w art. 28 § 4 w/w ustawy nadał upoważnienie jednostkom samorządu terytorialnego do indywidualnego ustalenia wysokości tego wynagrodzenia i zgodnie z tym przepisem rada gminy, rada powiatu oraz sejmik wojewódzki może ustalać wynagrodzenie dla płatników i inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. Oznacza to więc, że jednostki samorządu terytorialnego mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia.

W opisywanym stanie faktycznym dochody z tytułu podatku PCC i podatku SD stanowią dochód Gminy Miasta Kraków. Gmina ta nie skorzystała z upoważnienia do indywidualnego ustalenia wysokości wynagrodzenia dla płatników i inkasentów, o którym mowa w art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej.
Notariusz zatem formułuje pogląd, że prawo lokalne nie może kształtować prawa ogólnego, więc nie skorzystanie z tego przywileju przez Gminę nie może odbierać płatnikom i inkasentom prawa poboru wynagrodzenia nadanego w ustawie. W związku z tym, że art. 2 § 1 Ordynacji podatkowej stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe, Płatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku nie wydania odpowiednich przepisów prawnych przez jednostki samorządu terytorialnego mają zastosowanie ogólne przepisy Ordynacji podatkowej – w tym przepisy art. 28 § 3 pkt. 1 tej ustawy. A więc – jak twierdzi – w kwestii wysokości wynagrodzenia dla płatników podatku PCC i SD winny mieć zastosowanie również przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa.
W związku z tym, że ustawa Ordynacja podatkowa oraz w/w rozporządzenie nie zawierają przepisu nakazującego potrącania należnego płatnikowi wynagrodzenia w tym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek, oraz że nie został ściśle określony końcowy termin, w którym to wynagrodzenie może zostać pobrane - stoi na stanowisku, iż wynagrodzenie można pobrać w dowolnym miesiącu, za dowolny okres.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście informuje i wyjaśnia co następuje:
Stosownie do zapisu art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) płatnikami podatku są notariusze – od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego i od darowizny dokonanej w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy nieodpłatnego zniesienie współwłasności lub ugody w tym przedmiocie.
Na podstawie w/w ustaw i stosownych do nich rozporządzeń wykonawczych – notariusze zobowiązani są do obliczenia, poboru i wpłaty pobranych podatków na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.
Na podstawie art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych jedynie na rzecz budżetu państwa.
Dochodami budżetu państwa, stosownie do art. 96 pkt. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) są podatki i opłaty, które zgodnie z odrębnymi ustawami nie stanowią dochodów jednostek samorządu terytorialnego, przychodów funduszów celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych.
W drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 28 § 3 Ordynacji podatkowej, z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa określono wysokość przysługującego na podstawie Ordynacji podatkowej płatnikom i inkasentom wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków.
Zapis art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej stanowi wyłącznie, że rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody, odpowiednio, budżetu gminy, powiatu lub województwa. A zatem wynagrodzenie to jest fakultatywne, a jego wysokość może być określana w dowolny sposób.
Zarówno podatek od czynności cywilnoprawnych jak i podatek od spadków i darowizn stanowią źródło dochodów własnych gminy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 1 lit. g) i lit. h) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.).
Jak wynika z pisma Urzędu Miasta Krakowa Wydział Podatków i Opłat z dnia 12.10.2006 r. (tu znak) oraz jak sam Notariusz podaje, na chwilę obecną Rada Miasta Krakowa nie skorzystała z delegacji ustawowej i nie podjęła uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej.

Reasumując, stanowisko wyrażone przez Płatnika nie jest prawidłowe. Nie można na podstawie powołanych przez Notariusza przepisów prawa podatkowego (art. 2 § 1 pkt.1 i art. 28 § 3 pkt. 1 Ordynacji podatkowej w związku z § 1 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa) pobierać zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu poboru podatku PCC i SD. Ordynacja podatkowa i w/w rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2002r. regulują bowiem zasady wynagradzania płatników i inkasentów z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa i nie mają w ogóle zastosowania do Płatnika pobierającego podatek stanowiący dochód jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 w/w artykułu.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj