Interpretacja Prezydenta Miasta Mysłowic
WPiOL.I.3110-P-37/19/07
z 17 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WPiOL.I.3110-P-37/19/07
Data
2007.09.17



Autor
Prezydent Miasta Mysłowic


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
deklaracje
formularze podatkowe



POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Mysłowice działając na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku w indywidualnej sprawie Sp. z o.o. z dnia 12.06.2007 r znak: CERP-32222-8-010

postanawia:

- udzielić pisemnej interpretacji na pytanie 1 w/w wniosku, uznając, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, jej stanowisko nie jest właściwe w obowiązującym w 2007 r. stanie prawnym,

- odmówić udzielenia pisemnej interpretacji na pytania 2 i 3 w/w wniosku, ponieważ nie dotyczą one zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 12.06.2007 r. (wpływ do urzędu w dniu 18.06.2007r.) Spółka wystąpiła z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.)., stawiając następujące pytania:

1. Czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 3 cyt. ustawy?

2. czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Rade Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt a 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na fonnu1arzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Zgodnie z art. 6 ust. 9 w/w ustawy: "osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w tenninie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku."Natomiast art. 6 ust. 13 powyższej ustawy stanowi, że: "Rada Gminy określa w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości."

Spółka stoi na stanowisku, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania, określonych przez Radę Gminy na dany rok - jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 w/w ustawy, czyli formularzem "według ustalonego wzoru". Stanowisko podatnika w tej kwestii jest nieprawidłowe. Podatnik jest zobowiązany dozłożenia deklaracji lub informacji na właściwym druku.

Art. 274 § 1 pkt 2 w. wym. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że: "W raziestwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź żewypełniają niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień, zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny z powodu których informacje zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość". Również w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych (art. 274 a § 2 Ordynacji podatkowej). W świetle powyższego przepisu, złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na niewłaściwym druku, czyli niezgodnym z wymaganiami ustalonymi przez właściwąterytorialnie Radę Gminy, może skutkować wezwaniem podatnika w wyznaczonym terminie do złożenia wyjaśnień w tej kwestii i choć to nie jest wprost powiedziane w przepisach prawnych - do złożenia deklaracji na odpowiednim formularzu.

Art. 155 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że: "Organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy." Ponadto w oparciu o art. 159 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej w wezwaniu należy wskazać termin, do którego żądanie powinno być spełnione.

W tym stanie faktycznym należało postanowić jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj