Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-28/07-4/GD
z 10 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-28/07-4/GD
Data
2007.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
olej opałowy
paliwo silnikowe
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Czy produkcja mieszanek bitumicznych musi odbywać się w składzie podatkowym?



Wniosek ORD-IN 309 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X w P przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2007r. (data wpływu 25.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym zakresem prowadzonej działalności przez X w P jest budowa, przebudowa, modernizacja, remonty dróg kołowych sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji działalności (PKD) pod numerem 4523A. W ramach działalności odbywa się produkcja mieszanek bitumicznych na bazie asfaltów, oznaczonych symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00, ujętych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym i zaliczanych – w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym – do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Co do zasady produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinny odbywać się w składzie podatkowym. Na dzień dzisiejszy w/w produkcja odbywa się w należącym do X w P., składzie podatkowym o numerze akcyzowym PL zlokalizowanym w P, PL zlokalizowanym w S prowadzonych na podstawie zezwolenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie (445000-PA-9107-8/04/BC) w dniu 23.08.2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkcja mieszanek bitumicznych musi odbywać się w składzie podatkowym...

Zdaniem wnioskodawcy: Po dokonanej analizie przepisów w tym przedmiocie X w P uważa, ze produkcja mieszanek bitumicznych nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Zgodnie z definicją składu podatkowego zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunki.

Także art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony.

Ustosunkowując się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym mieszanek bitumicznych należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, 849 ze zm. ) , w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 § 2b ust. 1 .

W załączniku do w/w rozporządzenia, w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono również m. in. mieszanki bitumiczne oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00.

W związku z faktem, że w stosunku do w/w wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanek bitumicznych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe , opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, co ma miejsce w przypadku Spółki, X stoi na stanowisku, ze produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm. ) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 19 załącznika nr 2 do przedmiotowej ustawy o podatku akcyzowym ujęte są: mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie, naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, na smole mineralnej lub mineralnym paku smołowym (np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy) o symbolu PKWiU 26.82.13, symbolu CN 2715 00 00.

W myśl art. 2 pkt 12 skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Na podstawie art. 30 ust. 2 w/w ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z zapisem art. 26. ust.1 pkt 1 pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm. ) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W poz. 23 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia ujęte są mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie, naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, na smole mineralnej lub mineralnym paku smołowym ( np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy ) o symbolu PKWiU 26.82.13, symbolu CN 2715 00 00.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami mieszanki bitumiczne na bazie asfaltów, oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00 są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Produkcja, przetwarzanie oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w tym mieszanek bitumicznych na bazie asfaltu (PKWiU 26.82.13, CN 2715 00 00) winna odbywać się w składzie podatkowym. W przypadku gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane, które ujęte są w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm. ), wykorzystywane są do celów innych niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z uwagi na to, że w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanek bitumicznych (PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 ) wówczas gdy wyroby są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj