Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4061-193/07
z 26 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4061-193/07
Data
2007.09.26



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
konkursy
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
Czy wskazane we wniosku wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów?


W dniu 2 lipca 2007r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji i sprzedaży sprzętu oświetleniowego. Sprzedaż produktów Spółki dokonywana jest przez wieloszczeblową sieć dystrybutorów. W ramach prowadzonej działalności Wnioskująca podejmuje różnego rodzaju działania motywujące dystrybutorów (i ich pracowników) do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki, przykładowo:

    1. konkurs dla elektroinstalatorów, organizowany w ramach akcji promocyjnej w okresie od 18 września 2006r. do 19 maja 2007r.
    2. konkurs dla sprzedawców hurtowni, organizowany w ramach akcji promocyjnej w okresie od 18 września 2006r. do 31 marca 2007r.
    3. konkurs dla sprzedawców detalicznych w okresie od 18 września 2006r. do 31 marca 2007r.
    4. akcja motywująca skierowana do dystrybutorów w okresie od 26 stycznia do 28 lutego 2007 r.

Spółka ponosi także wydatki na akcje promocyjne skierowane do odbiorców indywidualnych, przykładowo:

    1. loterię promocyjną dla klientów indywidualnych „X wygraj dom” w okresie od 18 września 2006r. do 4 czerwca 2007r.
    2. konkurs dla klientów indywidualnych organizowany w ramach akcji promocyjnej w okresie od 18 września 2006r. do 4 czerwca 2007r.

Dodatkowo Wnioskująca organizuje (także w 2007r.) spotkania z kontrahentami (dystrybutorami), które służą przekazywaniu wiedzy na temat produktów oraz motywowania ich do efektywnej sprzedaży produktów Spółki. W ramach akcji motywacyjnych na spotkaniach przeprowadzane są konkursy (konkurencje), których zwycięzcy nagradzani są drobnymi upominkami np. w postaci bonów towarowych. Ponadto, przedstawiciele najlepszych dystrybutorów zapraszani są na specjalne spotkania podsumowujące dany okres sprzedaży, podczas których omawiane są także plany sprzedaży na następne okresy. W ramach nagrody za osiągnięte wyniki osoby takie zapraszane są do udziału np. w programie kulturalnym. Udział w takim spotkaniu jest wyróżnieniem i podkreśleniem znaczenia, jakie dany dystrybutor (grupa najlepszych) ma dla Spółki.

W związku z powyższym zrodziła się wątpliwość w zakresie stwierdzenia, czy wskazane powyżej wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone na wymienione powyżej akcje promocyjne stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości zgodnie z art. 15 ust. 1, w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te związane są ze sprzedażą produktów i generowaniem przychodów Spółki. Celem ich ponoszenia jest zapewnienie wzrostu przychodów Wnioskodawcy przez zmotywowanie dystrybutorów towarów Spółki (w tym pracowników firm dystrybucyjnych) do jak największej aktywności w oferowaniu produktów Wnioskującej, zaś w przypadku akcji skierowanych do odbiorców indywidualnych, do jak największych zakupów tychże produktów.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z treści tego przepisu wynika, że o zaliczeniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje istnienie związku przyczynowo–skutkowego polegającego na tym, iż poniesiony wydatek ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W opisanej wyżej sytuacji bezsprzecznie istnieje związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami a możliwością uzyskania dzięki nim przychodów (zwiększeniem ich). Z punktu widzenia podmiotu gospodarczego, wydatki te są racjonalne i całkowicie uzasadnione. Poniesienie bowiem wydatków na akcje promocyjne generuje dodatkowe przychody, których Spółka nie osiągnęłaby bez poniesienia tych wydatków. Akcje promocyjne pełnią funkcję motywacyjną, stymulującą do dokonywania większych zakupów. Należy podkreślić, że celem akcji promocyjnych było zwiększenie sprzedaży określonych produktów poprzez bezpośrednie oddziaływanie (motywowanie) odbiorców, a nie reklama tych produktów. Osiągnięcia handlowe dystrybutorów przekładają się bezpośrednio na wyniki sprzedaży Spółki. Poprzez nagradzanie odbiorców towarów Wnioskująca zwiększa poziom swoich obrotów, a co za tym idzie przychodów osiąganych ze sprzedaży.

Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (...).

Powyższe oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też na zachowanie źródła pozyskiwania przychodu. Wydatki ponoszone przez podatnika muszą być celowe, to znaczy ponoszone być muszą dla uzyskania (zwiększenia) przychodów podatkowych, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zdefiniowanie celu osiągnięcia przychodu nie jest traktowane jedynie w kategoriach formalnych, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 nie wymaga wykazania, że konkretny przychód jest skutkiem poniesienia określonego kosztu. Najwłaściwsza i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

    – przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
    – potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

Tutejszy organ podatkowy pragnie przy tym wskazać, iż zaliczając określony wydatek w poczet kosztów uzyskania przychodów, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych odnosi ewidentną korzyść, zatem obowiązany jest do wykazania związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (zachowaniem, zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej. Zaznaczyć należy, iż organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody winny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo–skutkowego, o którym stanowi się w przywołanym przepisie art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy wynika, że Spółka w ramach akcji promocyjnych dla klientów indywidualnych, elektroinstalatorów, sprzedawców i właścicieli hurtowni oraz sprzedawców detalicznych, którzy dokonali zakupu produktów, pakietów marki X objętych promocją, sprzedaży określonej w regulaminie ilości produktów tej firmy lub sprzedaży w ilości przekraczającej określoną w regulaminie promocji kwotę, organizuje konkursy, loterie w wyniku czego laureaci otrzymują określone nagrody rzeczowe. Dodatkowo, Spółka organizuje spotkania z dystrybutorami, a także przedstawicielami najlepszych dystrybutorów, na których to spotkaniach również organizuje konkursy, których zwycięzcy nagradzani są bonami i towarami, a przedstawiciele najlepszych dystrybutorów zapraszani są do udziału w programach kulturalnych. Spółka podejmuje opisane powyżej działania marketingowe w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów motywując dystrybutorów i ich pracowników, a także kieruje te działania do odbiorców indywidualnych, celem zwiększenia przez nich zakupów.

Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa, stwierdzić należy, iż wymienione przez Spółkę działania mają na celu zwiększenie osiąganego przychodu, ponieważ organizowanie konkursów w ramach promocji jest środkiem zmierzającym do wzrostu sprzedaży produktów Wnioskodawcy. Tym samym istnieje związek przyczynowo–skutkowy pomiędzy ponoszonymi kosztami a przychodami Spółki. Wydatki tego rodzaju stanowią zachętę do podnoszenia efektywności sprzedaży produktów Wnioskującej, będą więc stanowiły koszt uzyskania przychodów Spółki. Związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia wyższego przychodu, w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, jest spełniony, gdyż organizowanie promocji, a w konsekwencji ponoszenie wydatków na nagrody oraz wydatków związanych z organizacją konkursów służy uzyskaniu przychodów, a więc wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów.

Reasumując, tutejszy organ podatkowy pragnie wskazać – zważywszy na argumentację przedstawioną we wniosku Podatnika – iż przedmiotowe wydatki uznać należy za koszty uzyskania przychodów, Wnioskująca wykazała bowiem związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a uzyskiwanymi przez Wnioskującą przychodami (zachowaniem, zabezpieczeniem źródła przychodów).

Jednocześnie, organ podatkowy wskazuje, iż w przedmiotowej interpretacji ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego zawartych w piśmie Wnioskodawcy. Regulacje art. 14a–14d ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj