Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/166/07/AG
z 9 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/166/07/AG
Data
2007.08.09



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
artykuł
koszty uzyskania przychodów
maszyny
piwo
reklama
sprzedaż
targi
wyroby cukiernicze
żywność


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r. - wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu, przeznaczonych do prezentacji maszyn podczas targów i pokazów.


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r. - wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu, przeznaczonych do prezentacji maszyn podczas targów i pokazówuznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 23.05.2007r. (data wpływu 24.05.2007r.) Sp. z o.o. zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu - na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007r. wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu, przeznaczonych do prezentacji maszyn podczas targów i pokazów.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i serwisu maszyn gastronomicznych, takich jak:
* ekspresy i młynki do kawy,
* maszyny do produkcji lodów,
* witryny do ekspozycji lodów, ciast i innych wyrobów cukierniczych,
* dozowniki do rozlewania alkoholu,
* dystrybutory i schładzarki do piwa oraz napojów gazowanych (np. Coca Cola),
* maszyny do produkcji pralin.
Spółka bierze udział w targach branży gastronomicznej (m.in. Euro-Gastro w Warszawie, Stacja Paliw w Warszawie, Baltpiek w Gdańsku) oraz wielokrotnie organizuje pokazy urządzeń.Wśród wielu kosztów związanych z organizacją targów i pokazów Spółka ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych, piwa i alkoholu (zarówno do pokazu dozowników, jak i do sporządzania w trakcie pokazów deserów lodowych) niezbędnych do pokazania potencjalnym klientom działania sprzedawanych przez Spółkę maszyn.
W związku z powyższym jednostka zwraca się z pytaniem, czy wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu, przeznaczonych do prezentacji maszyn podczas targów i pokazów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) ? Zdaniem wnioskodawcy opisane wyżej wydatki są wydatkami ponoszonymi na reklamę towarów sprzedawanych przez jednostkę, a w związku z tym stanowią koszt uzyskania przychodów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Podatnik może więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszelkie wydatki, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz nie zostały ujęte w negatywnym katalogu kosztów.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia "reprezentacja", należy stosować wykładnię językową. Według słownika języka polskiego (PWN, W-wa 1981r.) pojęcie "reprezentacja" oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. W praktyce podatkowej utrwalił się pogląd, iż reprezentacją są działania polegające na oficjalnych kontaktach handlowych z innymi podmiotami, podczas których przyjmuje się delegacje lub kontrahentów, uczestniczy w przyjęciach związanych z pobytem delegacji lub kontrahentów. Są to więc działania, które mają na celu zaprezentowanie firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych klientów.
Według definicji utrwalonej w orzecznictwie - reprezentacja, to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy np. wystrój firmy, logo. W związku z powyższym, do wydatków poniesionych na reprezentację zalicza się m.in. koszty związane z:
1. przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji i kontrahentów zagranicznych oraz koszty uczestnictwa gospodarzy (przedstawicieli podatnika) w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów,
2. poczęstunkiem gości podatnika,
3. zakupem kwiatów w celu wręczenia ich gościom,
4. zakupem kawy, herbaty, alkoholu w celu podejmowania kontrahentów,
5. zakupem upominków dla kontrahentów, nagród rzeczowych w celu reprezentacji.

W związku z powyższym wydatki związane z zakupem artykułów spożywczych, piwa i alkoholu (zarówno do pokazu dozowników, jak i do sporządzania w trakcie pokazów deserów lodowych) nie są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy - czyli wydatkami na reprezentację, ponieważ nie mają na celu zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny dla obecnych i przyszłych kontrahentów.
Tutejszy organ podatkowy stwierdza, że zakup wskazanych we wniosku produktów, przeznaczonych do prezentacji maszyn podczas targów i pokazów organizowanych dla potencjalnych klientów Spółki, czyli na konkretne potrzeby i we wskazanych przez jednostkę konkretnych sytuacjach może być uznany za wydatki o charakterze reklamowym, które są niezbędne zarówno do prawidłowego korzystania z maszyn i urządzeń sprzedawanych przez Spółkę, jak i do prawidłowej demonstracji ich działania i możliwości.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2007r. jest prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj