Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-73b/07/UK/MK
z 2 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-73b/07/UK/MK
Data
2007.10.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
dotacja
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku, gdy podatek naliczony od zakupów nie może zostać odliczony od podatku należnego, to Stowarzyszenie będzie uprawnione do otrzymania zwrotu zapłaconego podatku VAT naliczonego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa–Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27.06.2007r. (wpływ do tut. urzędu 03.07.2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 08.08.2007r. (wpływ do tut. urzędu 14.08.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej zwrotu zapłaconego podatku VAT

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w w/w wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) w w/w pismach przedstawia następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest ogólnopolską organizacją branżową. Do jego zadań statutowych należy m. in. podejmowanie działań mających na celu promocję branży mięsno-wędliniarskiej. Stowarzyszenie zawarło umowę z Agencją , której przedmiotem jest 2-letnia promocja wołowiny, cielęciny, wieprzowiny oraz przetworów spożywczych w krajach trzecich, tj. w Chinach, Japonii i na Ukrainie (dalej program).

Program ten współfinansowany jest ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz budżetu krajowego, przy czym wkład finansowy UE wynosi 50%, a budżetu krajowego 30% kwoty wydatków kwalifikowanych w ramach programu. Pozostała część środków niezbędnych do realizacji programu stanowi wkład własny stowarzyszenia, faktycznie finansowany przez przedstawicieli branży – uczestników programu. Program ten ma charakter non profit - w związku z jego realizacją Podatnik nie uzyskuje wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Założeniem programu jest promocja oraz zwiększenie eksportu mięsa i jego przetworów pochodzących z Unii Europejskiej na rynkach pozawspólnotowych, w szczególności na Ukrainie, w Chinach i Japonii. W tym celu w krajach tych ma zostać przeprowadzona kampania promująca wspólnotowe mięso i zachęcająca importerów do zakupu wspólnotowego mięsa wołowego, wieprzowego, cielęciny oraz przetworów pochodzących z tych mięs. W ramach programu nie mogą być podejmowane żadne działania, które by promowały poszczególnych uczestników programu. Celem programu jest bowiem wyłącznie promocja całego rynku i branży.

Program przewiduje przeprowadzenie różnorodnych działań promocyjnych, w szczególności poprzez: promocję w kanałach internetowych i w prasie, reklamę outdoor, uczestnictwo w targach, publikacje katalogów i materiałów promocyjnych, marketing bezpośredni.

Ze względu na ograniczenia nałożone przez Komisję Europejską program nie będzie realizowany bezpośrednio przez Stowarzyszenie, lecz przez odrębny podmiot (dalej „wdrażający program”), w oparciu o umowę zawartą z tym podmiotem przez Stowarzyszenie. Podmiot ten podejmując działania wchodzące w zakres programu będzie dokonywał zakupów w interesie stowarzyszenia, lecz w imieniu własnym. W konsekwencji wszelkie usługi zakupione w związku z realizacją programu w krajach trzecich przez wdrażającego program będą następnie refakturowane na Stowarzyszenie z właściwą krajową stawką VAT. Refaktury te będą stanowić podstawę ostatecznego rozliczenia przez Agencję Rynku Rolnego środków otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu krajowego na realizację programu. Jak stanowi umowa zawarta z Agencją Rynku Rolnego podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym w rozumieniu programu i nie podlega sfinansowaniu z wkładu finansowego UE oraz wkładu pochodzącego z budżetu krajowego.

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT, jednakże ze względu na specyfikę swojej działalności ( wykonywanie czynności statutowych w stosunku do swoich członków) w odniesieniu do części czynności korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie w ramach swej działalności świadczy też usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Są to głównie usługi szkoleniowe organizowane dla przedsiębiorców z branży mięsno-wędliniarskiej. Korzystając zatem z wiedzy i doświadczenia zdobytego w trakcie realizacji programu Stowarzyszenie zamierza zorganizować cykl odpłatnych szkoleń dla przedstawicieli branży, na których przedstawione zostaną zasady oraz sposób prowadzenia działalności na rynkach państw trzecich, w których realizowano program, zasady prowadzenia negocjacji z przedstawicielami z tych krajów,  zasugerowane też zostaną pewne rozwiązania co do doboru optymalnego poziomu wartości sprzedaży na tych rynkach w zakresie różnorodnego asortymentu mięsno-wędliniarskiego.

Przedstawiając powyższy stan faktyczny Stowarzyszenie zwraca się z zapytaniem, czy w przypadku, gdy podatek naliczony od zakupów nie może zostać odliczony od podatku należnego, to Stowarzyszenie będzie uprawnione do otrzymania zwrotu zapłaconego podatku VAT naliczonego.

Podatnik zaznacza, iż nabycie towarów i usług nie zostało sfinansowane ze środków wskazanych w § 6 ust 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zm.).

Jednocześnie Strona w piśmie z dnia 08.08.2007r. wyjaśnia m.in., iż:a)spełnia warunki, o których mowa w pkt 1,2 § 25 ust 1 w/w rozporządzenia;b)warunek o którym mowa w pkt 3 § 25 ust 1 w/w rozporządzenia nie dotyczy przedmiotowej sprawy, gdyż Stowarzyszenie nie poniosło do tej pory jakichkolwiek kosztów w związku z realizacją Programu i nie otrzymało jakiejkolwiek faktury; w przypadku jednak faktycznego rozpoczęcia Stowarzyszenie będzie spełniać warunek określony w tym przepisie;c)nie spełnia warunku, o którym mowa w pkt 5 § 25 ust 1 w/w rozporządzenia, gdyż środki z Unii Europejskiej będą pochodzić z innych źródeł niż wskazane w § 6 ust 3 i 4 rozporządzenia.

Zdaniem wnioskodawcy Podatnik może ubiegać się o zwrot podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją programu niezależnie od tego, czy został on sfinansowany ze środków UE, budżetu krajowego, czy też wkładem własnym. Powyższe uprawnienie, zdaniem Strony, przysługuje na podstawie § 25 ust 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Organ podatkowy stwierdza, co niżej:

Zgodnie z § 6 ust 3 Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zm.) za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1)Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE) w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a tekże środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej2)kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Ponadto na podstawie § 6 ust 3 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1)umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
2)jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocyz wyłączeniem środków pochodzących z budżetu państwa Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatków ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zm.) ustawodawca wskazał cyt. „Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może zostać zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu”.

Stosownie do § 25 ust 2 w/w rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust 3 i 4. Powyższy przepis ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, gdyż zgodnie z oświadczeniem podatnika środki z Unii Europejskiej będą pochodzić z innych źródeł niż wskazane w w/cyt. § 6 ust 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednakże należy zwrócić uwagę, iż § 25 ust 2 jest zawarty w rozdziale 12 rozporządzenia, co oznacza, iż zgodnie z w/cyt. brzmieniem rozdziału 12 rozporządzenia - zakup musi być finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zatem na podstawie w/w przepisu zwrot podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim podatnik dokonał zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (w przypadku braku wyłączeń o których mowa w § 24 w/w rozporządzenia), natomiast nie przysługuje w zakresie zakupów finansowanych z budżetu krajowego czy z funduszy własnych.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż nie ocenia wniesionych przez Podatnika załączników.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj