Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
DF 3101-17/2117/2007
z 18 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF 3101-17/2117/2007
Data
2007.09.18



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości


Pytanie podatnika
1. Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłany później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?


Pisemna interpretacja przepisów Prawa podatkowego

Burmistrz ... działając na podstawie:
- art. 14a § 1-4 w związku z art. 14b oraz 14c, 14d ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60);
- art. 6 ust. 9 pkt 1, art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.),
- po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2007 r. w indywidualnej sprawie ... Sp. z u.o. W ... u intrpretację ca do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego,
postanawia uznać, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, stanowisko ... Sp. z o.o. w ... dotyczące zastosowania przepisów podatkowych jest niewłaściwe w obowiązującym stanie prawnym.

Uzasadnienie

W dniu 3 lipca 2007 r. (data sporządzenia 25.07.2007 r.) do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek ... Sp. z o.o. w ... o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowanego prawa podatkowego w zakresie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), w którym zwrócono się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłany później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:
Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko podatnika w sprawie:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część „w formularzach zawarte będą dane podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wypełnione powyżej przepisy nie przewidują bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

W odpowiedzi na pytanie pierwsze:
Przywołując art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, obowiązane są składać w terminie do 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotu opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzony na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, w terminie do 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przepisach podatkowych brak jest definicji deklaracji podatkowej. Według PWN tom 7 str. 36 deklaracja podatkowa to przewidziane prawem oświadczenia (najczęściej w przypadkach, kiedy wysokość zobowiązania podatkowego ustala podatnik lub płatnik), zeznania (na podstawie których wymiaru podatku dokonuje organ podatkowy), wykazy i informacje, do których składania zobowiązani są podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Deklaracje podatkowe zawierają dane potrzebne do stwierdzenia istnienia obowiązku podatkowego lub ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego i stanowią dowód w postępowaniu podatkowym, mogą też być przedmiotem czynności sprawdzających organu podatkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych. W formularzach zawarte są dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Z przytoczonego przepisu prawnego jasno wynika, że jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji jest Rada Gminy jako organ stanowiący tej jednostki.

Potwierdzenia tego faktu należy szukać w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), gdzie w art. 41 ust. 1 w/w ustawy stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały.

Zatem jedynie uchwała może być aktem, w którym Rada Gminy określa obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości. Każdy inny wzór deklaracji, czy to uchwalony przez organ stanowiący innej gminy, czy też wykonany samodzielnie przez podatnika nie jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, w związku z tym nie może służyć do dokonania prawidłowego wymiaru podatku ani do innych czynności, do których z mocy prawa zobowiązany jest organ podatkowy.

Ustawodawca w cytowanych przepisach posługuje się zwrotem „Rada Gminy określa w drodze uchwały wzór ..." w związku z tym gdyby organ podatkowy brał pod uwagę inne niż określone w uchwale Rady Gminy wzory deklaracji nie wypełniłby dyspozycji art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Uznać można byłoby zatem, iż ten przepis prawny stałby się wówczas zbyteczny.

Odpowiadając na drugie pytanie podatnika, organ podatkowy wyjaśnia:

Istnieje możliwość podania większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych w deklaracji na podatek od nieruchomości pod warunkiem, iż w obowiązującym na terenie gminy wzorze będzie odpowiednia do tego rubryka zatytułowana np. „inne informacje".

Jeżeli podatnik usilnie chce podać np.: nr KRS, czy też wysokość miesięcznych rat podatku, może to uczynić w piśmie przewodnim skierowanym do organu podatkowego wraz z deklaracją. Jeżeli podatnik złoży inną deklaracje niż druk wynikający z uchwalonego wzoru przez właściwą Radę Gminy, organ podatkowy uzna deklaracje za niebyłą, czyli nie wywoła żadnych skutków prawnych.

W odpowiedzi na ostatnią podnoszoną przez podatnika kwestię dotyczącą sankcji, jakie grożą podatnikowi za złożenie deklaracji podatkowej za nieodpowiednim wzorze, organ podatkowy wyjaśnia:

Zgodnie z przyjętą przez organ podatkowy wykładnią, art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, za nie złożenie deklaracji podatkowej, (według organu podatkowego deklaracja podatkowa złożona na nieodpowiednim druku jest deklaracją niebyłą) grożą sankcje przewidziane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. kodeks karny-skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 756 ze zm.).

Na podstawie art. 54 § 1 w/w ustawy podatnik, który nie składa deklaracji podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie.

Wnioskodawca twierdzi, że w art. 274 § 1 i 2 lub w art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa brak jest konsekwencji prawnych za złożenie formularza, o którym mowa w trzecim zapytaniu. Organ podatkowy w takim wypadku stosuje art. 274a ustawy Ordynacja podatkowa, z którego wynika, że może żądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyny nie złożenia deklaracji sporządzonej na druku formularza wg ustalonego przez Radę Gminy wzoru oraz wezwać do jej złożenia.

Zgodnie bowiem z przytoczonymi wyżej wywodami do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu wg ustalonego wzoru, a obowiązku tego podatnik nie dokona składając deklarację podatkowa na innym formularzu.

Stanowisko organu podatkowego:

Burmistrz ... uznaje co następuje:
1. Wyrażenie „sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru", użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt i ustawy z dnia 12 stycznia 19-91 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy, oznacza formularz deklaracji zgodnie z układem graficznym określonym przez Radę Miejską - Uchwałą Nr III/ 19/02 z dnia 19.02.2002 r.
2. Złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Miejską nie spełnia wymogów przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
3. Przepisy prawa podatkowego oraz przepisy prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie deklaracji na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Miejską w ....

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany dotyczących jej przepisów,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Burmistrza ... w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj