Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-292/07-4/IK
z 17 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-292/07-4/IK
Data
2007.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
klasyfikacje
podatek akcyzowy
spółki
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Produkt sklasyfikowany w ramach kodu ........ do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).Produkt Y jest sklasyfikowany w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze CN, a taka klasyfikacja służy do celów poboru akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Produkt Y sklasyfikowany w ramach kodu ......... jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym



Wniosek ORD-IN 841 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 roku (data wpływu 19 września 2007 roku) uzupełnionym pismem z dnia 02 listopada 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym produktu Y sklasyfikowanego w ramach kodu ........... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym produktu Y sklasyfikowanego w ramach kodu ............

X Sp. z o.o. zamierza rozpocząć działalność w zakresie dystrybucji produktu chemicznego,Y klasyfikowanego w ramach kodu

...... Y (........) to organiczny związek chemiczny należący do węglowodorów cyklicznych. Y powstaje w produktach rafinacji ropy naftowej. Stosowny jest m.in. do produkcji żywic syntetycznych, klejów oraz materiału izolacyjnego do lodówek. Wnioskodawca planuje nabywać powyższy produkt od dostawcy z Unii Europejskiej, a następnie odsprzedawać go na terenie Polski firmie branży chemicznej. Klient Wnioskodawcy, wykorzystywać będzie wskazany produkt jako środek spieniający poliuretan lub polistyren. Proces ten ma zastosowanie w produkcji warstw izolacyjnych do lodówek, jak również w produkcji rur preizolowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkt Y, sklasyfikowane w ramach kodu ........., podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt Y sklasyfikowany w ramach kodu ........, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Wyroby te dzielą się na dwie grupy: wyroby akcyzowe zharmonizowane, do których zalicza się wyłącznie paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, a także wyroby niezharmonizowane. Szczegółowe określenie zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w ramach załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym następuje poprzez odesłanie do znaku klasyfikacji statystycznej danego wyrobu. Potwierdzenia odnośnie konieczności identyfikacji wyrobów akcyzowych za pomocą klasyfikacji statystycznych dostarcza art. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym dla celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikacje wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast w imporcie dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Dodatkowo, należy wskazać, iż Y nie spełnia również warunków wymienionych w art. 62 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. nie jest on oferowany na sprzedaż lub oferowany jako paliwo silnikowe albo jako dodatek domieszka do paliw silnikowych. Jak zostało bowiem wskazane w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku Y będzie sprzedawany firmom, które będą wykorzystywać go jako środek spieniający poliureten lub polistyren, mający zastosowanie przy produkcji lodówek oraz rur preizolowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę, wyrób jakim jest Y, mieszczący się w ramach kodu .........., nie jest w świetle ustawy o podatku akcyzowym, wyrobem akcyzowym.

Na mocy art. 2 Traktatu Akcesyjnego (umowa międzynarodowa) z 16 kwietnia 2003 r. (Dz.U. nr 90, poz. 864) Polska, jako Państwo Członkowskie, związana jest w sposób bezpośredni postanowieniami Traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje Wspólnot Europejskich. Z kolei art. 249 (189) Traktatu Rzymskiego (Dz.U. z 2004 r., nr 90, poz. 864/2) stanowi, iż wydawane przez Parlament Europejski, działający razem z Radą, Radę oraz Komisję Dyrektywy, wiążą każde Państwo Członkowskie, do którego są skierowane, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty. Jednakże, pozostawiają one organom krajowym swobodę wyboru formy i środków realizacji nakreślonych celów.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit (c) Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283, 31/10/2003 P. 0051 — 0070; dalej: Dyrektywa Energetyczna), opodatkowaniu podatkiem akcyzowym objęte są m.in. produkty mieszczące się w ramach kodu .............. Przepis powyższy czytać należy jednak łącznie z art. 2 ust. 4 oraz z art. 20 tejże Dyrektywy.

Treść art. 2 ust. 4 lit b) tiret pierwszy Dyrektywy Energetycznej, wskazuje, iż postanowienia Dyrektywy Energetycznej nie znajdują zastosowania do produktów energetycznych (w tym węglowodorów cyklicznych), stosowanych do celów innych niż jako paliwa silnikowe lub grzewcze. Przepis ten wyklucza więc jednoznacznie z zakresu opodatkowania podatkiem akcyzowym m.in. Y, który nie jest wykorzystywany, ani oferowany na sprzedaż jako paliwo silnikowe, ani jako paliwo grzewcze. Taki zapis Dyrektywy Energetycznej, w kontekście braku uregulowania opodatkowania akcyzą przedmiotowych produktów energetycznych w jakimkolwiek innym akcie prawa wspólnotowego prowadzi do wniosku, że produkty energetyczne (w tym Y) stosowane do celów innych niż jako paliwa

silnikowe lub grzewcze, są wyłączone z katalogu towarów objętych zharmonizowanym obowiązkiem akcyzowym.

Powyższe potwierdza art. 20 Dyrektywy Energetycznej, w ramach którego wymienione zostały produkty energetyczne podlegające przepisom dyrektywy 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (dalej Dyrektywa Horyzontalna). Przepis ten jednoznacznie stwierdza, że w zakresie wyrobów sklasyfikowanych w ramach kodu ....... (węglowodory cykliczne) procedury dotyczące kontroli i przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mają zastosowanie wyłącznie do produktów klasyfikowanych w ramach kodów ............... Przepis ten jednoznacznie pomija wyrób chemiczny jakim jest Y, objęty kodem ..........

Podkreślić w tym miejscu należy, iż Dyrektywa Horyzontalna ustala zasady obrotu produktami objętymi akcyzą (tj. wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi w rozumieniu polskiej ustawy o podatku akcyzowym) i sposób pobierania akcyzy w stosunku do towarów unijnych lub importowanych do UE z krajów trzecich. Dyrektywa Horyzontalna zawiera przepisy regulujące cały system przemieszczania tych towarów ramach tzw. Procedury zawieszenia poboru akcyzy. Dyrektywa ta została uzupełniona dyrektywami szczegółowymi dotyczącymi opodatkowania poszczególnych wyrobów akcyzowych. Dyrektywa Horyzontalna wraz z dyrektywami szczegółowymi, tworzą spójny system regulacji w zakresie akcyzy na poziomie Unii Europejskiej.

W świetle powyższego, podkreślić należy, iż art. 20 Dyrektywy Energetycznej nie wymienia Y oznaczonego kodem ........ jako produktu, który podlegałby przepisom Dyrektywy Horyzontalnej dotyczącym kontroli i przemieszczania wyrobów akcyzowych, wymieniając za to enumeratywnie inne produkty należące do węglowodorów cyklicznych. Oznacza to, iż w odniesieniu do węglowodorów cyklicznych sklasyfikowanych w ramach kodu ........., państwa członkowskie nie są uprawnione, co do zasady, do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwej dla wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. To zaś oznacza, iż w świetle przepisów wspólnotowych, Y nie może być uznany za produkt akcyzowy zharmonizowany.

Reasumując, łączna analiza art. 2 oraz art. 20 Dyrektywy Energetycznej, która odsyła wprost do Dyrektywy Horyzontalnej, pozwala uznać, iż węglowodór cykliczny jakim jest Y sklasyfikowany w ramach kodu ......... nie jest produktem akcyzowym, tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie, określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Załącznik ten zawiera wykaz wszystkich wyrobów, uznawanych zgodnie z ustawą za wyroby akcyzowe, uszeregowanych według kodów PKWiU lub CN. W poz. 6 tego załącznika wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU i kod CN pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są:

  • paliwa silnikowe,


  • oleje opałowe i gaz,


  • napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy;


Do paliw silnikowych i olejów opałowych, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się:

  • wyroby wymienione w poz. 1 – 12 załącznika nr 2 do ustawy,


  • pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.


Natomiast maksymalne stawki podatku akcyzowego m.in. dla paliw silnikowych zostały określone w ustawie o podatku akcyzowym (art. 65 ust. 1).

Korzystając z delegacji ustawowych Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), na mocy którego obniżył m.in. stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy oraz warunki ich stosowania. Zgodnie z § 2 ust.1 ww. rozporządzenia stawki akcyzy obniża się do wysokości określonej w:

  • załączniku nr 1 do rozporządzenia – dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;


  • załączniku nr 2 do rozporządzenia – dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.


W poz. 6 pkt 2 załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia – tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych - wskazano, iż stawka podatku akcyzowego dla węglowodorów cyklicznych pozostałych – kod CN 2902 19 80 wynosi 1.882,00 zł/1.000 l.

W myśl § 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opalowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1.

W załączniku do ww. rozporządzenia – wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy – w poz. 15 wymieniono węglowodory cykliczne pozostałe – kod CN 2902 19 80.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie również w przepisach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. L 283 z 31 października 2003 r., str. 51). Zgodnie z art. 1 ww. dyrektywy Państwa Członkowskie nakładają podatki na produkty energetyczne i energię elektryczną zgodnie z niniejsza dyrektywą.

W myśl art. 2 ust. 1 lit. c ww. dyrektywy, dla celów niniejszej dyrektywy pojęcie „produkty energetyczne” stosuje się do produktów objętych kodami CN 2901 i 2902.

Z opisanego we wniosku przez Spółkę, zdarzenia przyszłego wynika, że produkt Y jest organicznym związkiem chemicznym należącym do węglowodorów cyklicznych. Jest sklasyfikowany w ramach kodu ..........

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Produkt Y jest sklasyfikowany w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze CN, a taka klasyfikacja służy do celów poboru akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym. W związku z powyższym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz postawionym przez Spółkę zapytaniem należy stwierdzić, iż produkt Y sklasyfikowany w ramach kodu .......... jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj