Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-36/08/DG
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-36/08/DG
Data
2008.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Alkohol etylowy


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
stawki podatku
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca nabywając gotowy produkt (rozcieńczalnik) wytworzony w Polsce z alkoholu etylowego skażonego przez podmiot trzeci w oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnionych z podatku akcyzowego (Dz.U. L. 288 z 23.11.1993 str. 12 ze zm.) na terenie Łotwy, zwolniony będzie z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 517 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008r. (data wpływu 22 stycznia 2008r.) uzupełnionym pismem z 14 marca 2008r. (data wpływu 26 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego gotowego produktu w postaci rozcieńczalnika wytworzonego w Polsce z alkoholu etylowego skażonego przez podmiot trzeci na terenie Łotwy na podstawie przepisów Rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego gotowego produktu w postaci rozcieńczalnika wytworzonego w Polsce z alkoholu etylowego skażonego przez podmiot trzeci na terenie Ł. na podstawie przepisów Rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 14 marca 2008r. (data wpływu 26 marca 2008r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć od podmiotu krajowego rozcieńczalnik do produkcji którego użyto skażonego alkoholu etylowego. Podmiot ten nabywa alkohol etylowy od swojego Ł. kontrahenta, który samodzielnie dokonuje jego skażenia według procedur określonych dla Łotwy w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnionych z podatku akcyzowego (Dz. U. L 288 z 23 listopada 1993 str. 12 ze zm.).

Nabywany rozcieńczalnik klasyfikowany do symbolu PKWiU 24.30.22-79 produkowany jest w składzie podatkowym polskiego producenta. Nabywany rozcieńczalnik zakupiony ma zostać w pojemnikach 1000 litrowych i następnie w tych samych pojemnikach będzie odsprzedawany innym podmiotom. Producent sprzedający przedmiotowy rozcieńczalnik wystawia fakturę VAT dokumentującą jego sprzedaż.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca nabywając gotowy produkt (rozcieńczalnik) wytworzony w Polsce z alkoholu etylowego skażonego przez podmiot trzeci w oparciu o przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnionych z podatku akcyzowego (Dz. U. L. 288 z 23 listopada 1993 str. 12 ze zm.) na terenie Łotwy, zwolniony będzie z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż alkohol etylowy zostanie skażony według procedury określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnionych z podatku akcyzowego, Wnioskodawca nabywając rozcieńczalnik wytworzony w oparciu o ten surowiec zwolniony będzie z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z przepisem § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 2110, 2204 29 10, 2204, 2206 i 2205.

W myśl art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. U. UE L 316 z 31 października 1992r. str. 21 ze zm.) Państwa Członkowskie są zobligowane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole., które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, pod warunkiem że wymagania te zostały należycie zgłoszone i zaakceptowane zgodnie z warunkami ustalonymi w ust. 3 i 4 tego artykułu.

Zgodnie z treścią art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U. UE L 288 z 23 listopada 1993r. str. 12 ze zm.), w załączniku do tego rozporządzenia, określono substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażania alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy 92/83/EWG.

W myśl § 18 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzony do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie ww. rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego oznaczania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, ze zm.)

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a cyt. zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 38 20 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

  1. środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo
  2. ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598, ze zm.)
    - octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego albo
    - benzoesan denatorium („Bitrex”) w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to wyroby paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 28 załącznika nr 2 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby zaklasyfikowane do symbolu PKWiU ex 24.30.22-79 rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) określono stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. Wyroby o symbolu PKWiU 24.30.22-79 nie zostały wymienione w poz. od 1 do 28 ww. załącznika. Tym samym zgodnie z brzmieniem poz. 29 przedmiotowego załącznika, stosuje się do nich stawkę podatku akcyzowego w wysokości „0”.

W związku z powyższym nabywany przez Wnioskodawcę rozcieńczalnik klasyfikowany do symbolu PKWiU 24.30.22-79, w skład którego wchodzi alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skazania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, objętym „0” stawką podatku akcyzowego, a alkohol etylowy wchodzący w skład tego wyrobu korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe, podmiotem korzystającym ze zwolnienia nie jest Wnioskodawca, lecz podmiot produkujący nabywany przez Wnioskodawcę rozcieńczalnik, spełniający odpowiednie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, które zostały określone w § 18 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego oraz sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Określenie zakresu ww. czynności podlegających akcyzie, nie oznacza jednak, że akcyza jest podatkiem wielofazowym, pobieranym na każdym szczeblu obrotu.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należytej wysokości. Oznacza to, iż zakup, następnie odsprzedaż wyrobu opisanego w przedmiotowym wniosku nie będą powodowały powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym u Wnioskodawcy, z uwagi na to, że obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do tego wyrobu powstał u producenta.

Wnioskodawca zatem w przypadku nabycia rozcieńczalnika zawierającego zwolniony z akcyzy (pod ww. warunkami) alkohol, nie jest zobligowany do zapłaty podatku akcyzowego z uwagi na to, iż obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym powstał we wcześniejszej fazie obrotu tj. u sprzedawcy tego wyrobu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w § 18 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nabywając od podmiotu polskiego posiadającego status składu podatkowego rozcieńczalnik z zawartością alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem komisji nr 3199/93/WE, objętego zerową stawką podatku akcyzowego i dokonując jego dalszej odsprzedaży nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że mimo, iż Wnioskodawca nie jest obowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od nabycia przedmiotowego rozcieńczalnika, to stanowisko zawarte we wniosku należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ korzystającym ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 2a ww. rozporządzenia nie jest Wnioskodawca.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj