Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-392/07-2/IZ
z 21 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-392/07-2/IZ
Data
2008.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
abonament radiowo-telewizyjny
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podatnik
zadania


Istota interpretacji
Podatnik wykonując zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej nie jest traktowany jako podatnik podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2007r. data wpływu ( 24.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, zamieszkałych w internacie użytkowników odbiorników telewizyjnych kosztami opłat za abonament RTV- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.10.2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamieszkałych w internacie użytkowników odbiorników telewizyjnych kosztami opłat za abonament RTV.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005r. nr 41, poz. 398 ze zm.) Podatnik wykonuje powierzone jej przez Ministra Obrony Narodowej zadania zlecone w zakresie gospodarki mieszkaniowej, internatowej i hotelowej, w szczególności dotyczące tworzenia warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu zasobów mieszkaniowych, internatowych i hotelowych. Jednym z ustawowych zadań Podatnika jest realizacja prawa żołnierzy do zakwaterowania stałego bądź tymczasowego. Na zakwaterowanie tymczasowe przeznaczone są internaty, kwatery internatowe oraz kwatery zastępcze. W niektórych internatach Strony na życzenie osób uprawnionych do tymczasowego zakwaterowania udostępniane są odbiorniki telewizyjne, zarejestrowane na Agencję. Przy czym Podatnik dokonuje opłat abonamentu RTV na podstawie książeczki abonamentowej, a następnie obciąża tymi kosztami (bez doliczania marży czy prowizji) poszczególne osoby korzystające z odbiorników telewizyjnych.

Zasady ustalania odpłatności za internat zostały określone w art. 53 ww. ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2004r. w sprawie zakwaterowania tymczasowego i odpłatności za to zakwaterowanie (Dz. U. z 2005r. nr 4, poz. 19 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisami stawkę opłat za korzystanie z miejsca w internacie określa dyrektor oddziału regionalnego na podstawie kalkulacji kosztów utrzymania 1 m kw. powierzchni użytkowej miejsca w internacie. Wzór kalkulacji stanowi załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia, który wyszczególnia rodzaje kosztów, jakie uwzględniane są przy ustalaniu odpłatności za pobyt. Powyższa kalkulacja nie obejmuje kosztów opłacanego przez Stronę abonamentu radiowo-telewizyjnego od odbiorników, z których indywidualnie korzystają żołnierze zakwaterowani w internacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obciążenie zamieszkałych w internacie użytkowników odbiorników telewizyjnych kosztami opłat za abonament RTV podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób ustalania ceny, jak i sama cena świadczonej usługi należy do sfery zobowiązań cywilnoprawnych i kształtowana jest umownie zgodnie z Kodeksem cywilnym oraz ustawą z dnia 5 lipca 2001r. o cenach. W przypadku Podatnika do określenia ceny za świadczoną usługę zakwaterowania internatowego mają zastosowanie przepisy szczególne, wynikające z ustawy z dnia 22 czerwca 1995.r o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2004r. w sprawie zakwaterowania tymczasowego i odpłatności za to zakwaterowanie, które zobowiązują Stronę do ustalania ceny w oparciu o kalkulację uwzględniającą ściśle określone koszty. W kategorii tych kosztów nie mieści się opłata za abonament RTV. Abonament za używanie odbiornika telewizyjnego stanowi opłatę, której nie można zakwalifikować do dostawy towarów ani świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w powyższym przypadku obciążenie żołnierzy zamieszkujących w internacie kosztami opłaty abonamentowej (bez doliczania jakiejkolwiek marży lub prowizji) za korzystanie z odbiornika telewizyjnego ma charakter przeniesienia kosztów, które nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług, a tym samym czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Strona wykonuje powierzone jej przez Ministra Obrony Narodowej zadania zlecone w zakresie gospodarki mieszkaniowej, internatowej i hotelowej, w szczególności dotyczące tworzenia warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu zasobów mieszkaniowych, internatowych i hotelowych.

Oznacza to, iż świadcząc usługi zakwaterowania dla żołnierzy Wnioskodawca nie jest traktowany jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż opłata za korzystanie z miejsca w internacie ustalana jest na podstawie art. 53 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2004r. w sprawie zakwaterowania tymczasowego i odpłatności za to zakwaterowanie. Przepisy te nie uwzględniają kosztów opłacanego przez Stronę abonamentu radiowo-telewizyjnego od odbiorników, z których indywidualnie korzystają żołnierze.

Analizując stan faktyczny przedstawiony przez Stronę uznać należy, iż opłata za abonament radiowo-telewizyjny, którym Podatnik obciążą żołnierzy (nie doliczając dodatkowej marzy, ani prowizji) stanowi element kalkulacyjny opłaty za internat, pomimo, iż powołane przez Stronę przepisy nie uwzględniają takiej opłaty.

Mając na względzie fakt, iż Strona, w zakresie w jakim realizuje zadania wynikające z ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskie mieści się w dyspozycji art. 15 ust. 6 ww. ustawy, to również opłata abonamentowa jako element kalkulacyjny opłaty za internat nie będzie obciążona podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność

są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj