Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443-44/07/GW
z 19 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443-44/07/GW
Data
2007.07.19



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
kurs waluty
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
miejsce świadczenia usług
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podstawa opodatkowania
pośrednictwo
waluta obca
wynagrodzenie prowizyjne


Pytanie podatnika
1. Czy w przypadku gdy Spółka kupuje towar od Strony Umowy, a następnie realizuje inwestycję dla podmiotu polskiego, prowizję, przysługującą Spółce z tytułu w/w umowy przedstawicielstwa, jako bezpośrednio związaną z dostawą towarów, należy traktować jako należność za usługę pośrednictwa dokonywaną w imieniu i na rzecz Strony Umowy będącej dostawcą towarów z Unii? W związku z tym czy miejscem świadczenia usługi i jej opodatkowania, w przypadku gdy Strona Umowy podała Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT w innym kraju członkowskim, jest terytorium kraju, który nadał Stronie Umowy ten numer. Jak powinna wyglądać faktura za prowizję? W którym miejscu deklaracji podatkowej transakcja ta powinna być wykazana?
2. Czy w przypadku gdy inwestor polski, nie będący Spółką, kupuje towar od Strony Umowy, prowizję, przysługująca Spółce z tyt. w.w. umowy przedstawicielstwa, jako bezpośrednio związana z dostawą towarów, należy traktować jako należność za usługę pośrednictwa dokonywaną w imieniu i na rzecz Strony Umowy, będącej dostawcą towarów z Unii? W związku z tym czy miejscem świadczenia usługi i jej opodatkowania, w przypadku gdy Strona Umowy podała Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w innym kraju członkowskim, jest terytorium kraju, który nadał Stronie Umowy ten numer. Jaka powinna wyglądać faktura za prowizję? W którym miejscu deklaracji podatkowej transakcja ta powinna być wykazana?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 23.04.2007r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c, art. 28 ust. 6, art. 106 ust. 2 i 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej rozliczania wynagrodzenia prowizyjnego otrzymywanego od kontrahenta, w sytuacji gdy nabywającym towary jest Spółka. W pozostałej części stanowisko Spółki jest prawidłowe.

UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zajmuje się sprzedażą wysokozaawansowanych technologicznie systemów rur dla ciepłownictwa, przemysłu i transportu paliw oraz jest producentem muf elektrycznie zgrzewanych, służących do izolowania preizolowanych rurociągów ciepłowniczych. Spółka dokonuje wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Spółka zawarła z podmiotem unijnym, zwanym dalej Stroną Umowy, umowę na przedstawicielstwo wyłącznie na terenie Polski. Strona umowy jest producentem rur do transportu pary technologicznej. Za każde zlecenie, zrealizowane na terenie Polski, Spółce przysługuje wynagrodzenie prowizyjne, w wysokości określonej w umowie, niezależnie czy zakupu od Strony Umowy dokonuje Spółka czy też inny podmiot gospodarczy z terenu Polski.

Pytanie Wnioskodawcy:1. Czy w przypadku gdy Spółka kupuje towar od Strony Umowy, a następnie realizuje inwestycję dla podmiotu polskiego, prowizję, przysługującą Spółce z tytułu w/w umowy przedstawicielstwa, jako bezpośrednio związaną z dostawą towarów, należy traktować jako należność za usługę pośrednictwa dokonywaną w imieniu i na rzecz Strony Umowy będącej dostawcą towarów z Unii?W związku z tym czy miejscem świadczenia usługi i jej opodatkowania, w przypadku gdy Strona Umowy podała Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby VAT w innym kraju członkowskim, jest terytorium kraju, który nadał Stronie Umowy ten numer. Jak powinna wyglądać faktura za prowizję?W którym miejscu deklaracji podatkowej transakcja ta powinna być wykazana?2. Czy w przypadku gdy inwestor polski, nie będący Spółką, kupuje towar od Strony Umowy, prowizję, przysługująca Spółce z tyt. w.w. umowy przedstawicielstwa, jako bezpośrednio związana z dostawą towarów, należy traktować jako należność za usługę pośrednictwa dokonywaną w imieniu i na rzecz Strony Umowy, będącej dostawcą towarów z Unii?W związku z tym czy miejscem świadczenia usługi i jej opodatkowania, w przypadku gdy Strona Umowy podała Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w innym kraju członkowskim, jest terytorium kraju, który nadał Stronie Umowy ten numer. Jaka powinna wyglądać faktura za prowizję? W którym miejscu deklaracji podatkowej transakcja ta powinna być wykazana?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Dot. podatku VAT: Spółka stoi na stanowisku iż niezależnie czy towar od Strony Umowy kupuje Spółka czy inny podmiot gospodarczy z terenu Polski, prowizja, przysługująca Spółce z tyt. w.w. umowy przedstawicielstwa, jako bezpośrednio związana z dostawą towarów, jest traktowania jako pośrednictwo dokonywanie w imieniu i na rzecz Strony Umowy, będącej dostawcą towarów z Uni. W związku z tym (ma podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c oraz art. 28 ust 6 „upotiu") miejscem świadczenia usługi i jej opodatkowania, w przypadku gdy Strona Umowy podała Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w innym kraju członkowskim, jest terytorium kraju, który nadał Stronie Umowy ten numer. Wystawiona przez Spółkę faktura, jako rozliczająca transakcję niepodlegającą VAT w Polsce, nie zawiera stawki VAT , powinna zawierać informację dla Strony Umowy iż to ona zobowiązana jest do rozliczenia podatku VAT (od wartości dodanej). Kwota transakcji, przeliczona wg kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury, powinna być ujęta w polu 21 deklaracji VAT 7

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Ad. pyt. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 przedmiotowej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają usługi, których miejsce świadczenia znajduje się, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, na terytorium Polski. Zasady określania miejsca świadczenia usług uregulowane zostały w przepisach art. 27 i 28 ww. ustawy.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Odstępstwo od zasady opodatkowania usług w miejscu siedziby (zamieszkania) świadczącego usługę przewidziane zostało m. in. w przepisie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6. Pośrednictwo związane z dostawą towarów opodatkowane jest zatem w miejscu dokonania dostawy towarów. Miejsce dokonania dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zawarte w art. 28 ust. 5 lit c ustawy o VAT nie jest tożsame z miejscem przeznaczenia towarów. Powyższe sformułowanie oznacza miejsce dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, ustalane zgodnie z zasadami art. 22 ustawy. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o ptu miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 28 ust. 6 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W przypadku zatem, gdy Spółka świadczy w imieniu i na rzecz kontrahenta unijnego usługę pośrednictwa, i kontrahent ten podał dla tej czynności numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium tego kraju unijnego, to usługa pośrednictwa będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium tego kraju unijnego. W przedmiotowym wniosku Podatnik wskazuje, iż będzie świadczył usługi przedstawicielstwa na rzecz kontrahenta unijnego, które mają umożliwić mu dokonywanie dostaw towarów na teren Polski. Potwierdzenie dokonanej transakcji, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, udokumentowane powinno zostać fakturą VAT.

Stosownie do treści § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z póżn. zm.) wystawiona w takich przypadkach faktura powinna zawierać dane określone w § 9 cytowanego rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Na fakturze dokumentującej wykonanie ww. czynności, dla których podatnikiem jest usługobiorca, powinien być również zamieszczony numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informacja, że osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku jest nabywca usługi (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia). Faktura dokumentująca tą transakcję nie będzie zawierała zatem kwoty podatku należnego, z uwagi na to, iż zobowiązanym do naliczenia i zapłaty podatku na zasadach obowiązujących w jego kraju będzie usługobiorca.

Ponadto Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż zgodnie z treścią art. 106 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, jeżeli na fakturach wykazywane są kwoty w walutach obcych, z uwzględnieniem przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego. W § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) uregulowano sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych.

W ust. 1 i 2 § 37 cyt. rozporządzenia postanowiono, że kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza sie na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.W przypadku nie wystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio- ust. 3 § 37 ww rozporządzenia. Powołane wyżej przepisy prawa zezwalają na zastosowanie kursu wymiany ostatnio obliczonego i ogłoszonego jedynie w sytuacji gdy na dzień wystawienia faktury nie został wyliczony i ogłoszony bieżący kurs średni waluty obcej. Opodatkowaniu w Polsce podlegają te usługi, dla których miejsce świadczenia (w rozumieniu ustawy o VAT) znajduje się w kraju. Jak wynika z powyższego miejscem świadczenia omawianej usługi jest terytorium kraju członkowskiego inne niż terytorium kraju, tym samym polska Spółka nie jest podatnikiem z tytułu przedmiotowej usługi Wobec powyższego obrót z tytułu świadczenia powyższych usług należy wykazywać w części „C” deklaracji VAT-7 w poz. 21, gdzie uwzględnia się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju,

Ad. pyt. 2

W przedstawionym stanie faktycznym istnieją także sytuacje gdy zakupu od Strony Umowy dokonuje Spółka i w bezpośrednim związku z tymi dostawami przysługuje jej wynagrodzenie prowizyjne, w wysokości określonej w umowie. W takim przypadku należy stwierdzić, iż Spółka nie świadczy usługi pośrednictwa w dostawie towarów, z uwagi na to, że sama jest ich nabywcą i odbiorcą. Spółka dokonując zakupu towarów od kontrahenta unijnego, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przy spełnieniu definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów określonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Stosownie do art. 9 ust. 1 przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zgodnie z art. 31 ust. 3 przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. W myśl art. 29 ust. 4 w/w ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne za każde zlecenie w wysokości określonej w umowie Wobec powyższego należy stwierdzić, iż otrzymywane wynagrodzenie prowizyjne dotyczy konkretnych dostaw i ma bezpośredni wpływ na wartość dostaw, w związku z czym można je uznać za opust obniżający kwotę jaką nabywca obowiązany jest zapłacić z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.Biorąc powyższe pod uwagę, wypłacone przed kontrahenta unijnego wynagrodzenia zmniejszają u podatnika podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.W świetle powyższego w/w transakcje należy wykazać w części „C” deklaracji VAT-7 w poz. 32 i 33, gdzie uwzględnia się wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz w części „D2” w poz. 46 i 47 gdzie ujmuje się kwotę podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj