Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423/85/06/JB
z 11 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423/85/06/JB
Data
2006.08.11



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
dokumentowanie wydatków
konkursy
nagroda pieniężna
nagrody w konkursach
reklama publiczna
sponsoring


Pytanie podatnika
Czy przysługuje Spółce prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwot wydatkowanych na fundowane nagrody pieniężne dla zwycieżców konkursu w zamian za promowanie i reklamowanie usług Spółki przez organizatora konkursu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kwot wydatkowanych na fundowane nagrody pieniężne dla zwycięzców Konkursu w zamian za promowanie i reklamowanie usług Spółki przez organizatora Konkursu.Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła porozumienie o współpracy i sponsoringu z Firmą, która jest organizatorem Konkursu. W zamian za ufundowane przez Spółkę nagrody dla zwycięzców konkursu, Firma ta zobowiązała się do promowania i reklamowania usług świadczonych przez Spółkę, w tym szczególności do umieszczania banerów reklamowych podczas wręczania nagród, w miejscach organizowania szkoleń zarządców nieruchomości, informowania we wszystkich mediach reklamowych wykorzystywanych podczas promowania konkursu o fundatorze nagród, umieszczania logo Spółki w materiałach informacyjnych o Konkursie (ulotki, plakaty reklamowe, billboardy), umieszczania logo sponsora na stronach internetowych Konkursu oraz na słupach reklamowych. Spółka nie otrzymała od organizatora faktury za usługi promocyjno - reklamowe, ale przekazane kwoty na wypłatę nagród pieniężnych zaliczyła do kosztów uzyskania przychodu. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy przysługuje jej prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kwot wydatkowanych na fundowane nagrody pieniężne dla zwycięzców Konkursu w zamian za promowanie i reklamowanie usług Spółki przez organizatora Konkursu. Zdaniem Spółki sponsorowanie konkursu poprzez fundowanie uczestnikom tego Konkursu nagród pieniężnych, w zamian za promowanie i reklamowanie w środkach masowego przekazu i publicznie w inny sposób, usług świadczonych przez Spółkę może być zaliczone w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółki, niewątpliwie opisana w zawartym porozumieniu reklama ma charakter nielimitowany.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza co następuje: Sponsoring jest formą finansowania przez przedsiębiorstwo (sponsora) działań podejmowanych przez sponsorowanego.Umowa sponsoringu jest umową dwustronnie zobowiązującą, przynoszącą korzyści obu stronom umowy. W jej następstwie sponsor ma zapewnioną m. in. reklamę o charakterze publicznym, sam natomiast zobowiązuje się do finansowania działań sponsorowanego bądź przez spełnienie jednorazowego świadczenia, bądź przez ciągłe (okresowe) świadczenia pieniężne lub rzeczowe. W zamian za określone świadczenia finansowe sponsor może np. ogłaszać się i reklamować w miejscach gdzie organizowane są sponsorowane przez niego imprezy. Z zasady uczestnikami takich imprez są osoby, których kręgu, a tym bardziej tożsamości i dokładnej liczby nie da się wcześniej ustalić.

Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r, Nr 54,poz.654 ze zm), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art.16 ust.1. Możliwe jest zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów takich wydatków, które spełniają następujące warunki:-zostały faktycznie poniesione przez podatnika,-ich poniesienie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi z tego tytułu przychodami,-nie zostały wymienione w przepisach zwierających katalog wyłączeń (art.16 ust.1),-zostały odpowiednio udokumentowane.Celowość danego wydatku wyraża się w tym, że między kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.Poza wykazaniem związku, o którym mowa powyżej, podatnik winien również prawidłowo udokumentować fakt poniesienia wydatku, co wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z w/w art. 9 ust. 1, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (....). Na podstawie art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z treści przepisu wynika, że reklama w środkach masowego przekazu jest ze swej istoty publiczna, a poza tym może być prowadzona także publicznie w inny sposób niż w środkach masowego przekazu. W konsekwencji limit w wysokości 0,25 % przychodu dotyczy reklamy prowadzonej niepublicznie, czyli reklamy o ograniczonym zasięgu. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reklamy. Przez pojęcie "reklama" należy rozumieć rozpowszechnianie pochlebnych wiadomości o osobie lub rzeczy, w tym informacji w różnych formach o usługach, towarach, ich producentach, usługodawcach, sprzedawcach, miejscach, możliwościach nabycia, a także propagowanie określonych towarów, zwykle za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, stanowiące zachętę do nabycia towarów lub korzystania z usług. Reklama ma charakter publiczny, gdy dotyczy ogółu ludzi i jest powszechnie dostępna, czyli gdy odbywa się w miejscach dostępnych dla wszystkich. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartej umowy o współpracy i sponsoringu pomiędzy Spółką a organizatorem Konkursu, organizator zobowiązał się do promowania i reklamowania usług świadczonych przez Spółkę w zamian za uzyskane od niej określone świadczenia finansowe. W szczególności zobowiązał się do umieszczania banerów reklamowych Spółki podczas wręczania nagród, w miejscach organizowanych szkoleń dla zarządców nieruchomości, informowania o Spółce we wszystkich mediach reklamowych wykorzystywanych podczas promowania Konkursu jako fundatorze nagród, umieszczania logo Spółki w materiałach informacyjnych o Konkursie (ulotki, plakaty reklamowe, billboardy), umieszczanie logo sponsora na stronach internetowych Konkursu oraz na plakatach reklamowych. Niewątpliwie, powyższe działania, mające na celu reklamowanie usług Spółki, mają charakter reklamy publicznej, nie ma więc do nich zastosowania ograniczenie określone w cytowanym art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, świadczenia finansowe, które Spółka zobowiązana jest uiścić na rzecz organizatora Konkursu mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów Spółki w myśl art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną udokumentowane w sposób zgodny z odrębnymi przepisami, pozwalający na jednoznaczne stwierdzenie przez kogo i z jakiego tytułu zostały poniesione.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj