Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423/109/06/MK
z 24 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423/109/06/MK
Data
2006.10.24
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
akcja promocyjna
reklama
reprezentacja
sprzedaż premiowa
sprzedaż produktów
Pytanie podatnika
Czy akcja motywacyjna skierowana do pracowników sprzedawców hurtowych i detalicznych produktów Spółki ma charakter wsparcia sprzedaży i nie mieści się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym jest kosztem uzyskania przychodów w całości.
P O S T A N O W I E N I E
osób zajmujących się bezpośrednio sprzedażą tych produktów, sprzedawców i przedstawicieli handlowych, osób zajmujących się zarządzeniem i organizacją sprzedaży, tj. między innymi, kierowników, dyrektorów i przedstawicieli ds. kluczowych klientów, regionalnych kierowników sprzedaży hurtowej oraz dyrektorów ds. sprzedaży hurtowej. Akcja motywacyjna polega na premiowaniu sprzedaży określonych w regulaminie sprzedaży premiowej, który będzie zawierał między innymi następujące regulacje: 1.sprzedaż premiowa będzie sektorowana wg następujących kryteriów: kryterium regionalne w oparciu o analizę sprzedaży w poszczególnych regionach Polski, kryterium podmiotowe w oparciu o charakter prowadzonej działalności - sprzedawcy hurtowi, sprzedawcy detaliczni, kryterium podmiotowe w oparciu o grupowanie sieciowe sprzedawców hurtowych i sprzedawców detalicznych, kryterium branżowe w oparciu o przynależność do branży handlowej, wykonującej usługi budowlane, produkujące wyroby z użyciem surowców będącymi produktami Spółki, kryterium asortymentowe w oparciu o wskazywanie produktu lub grupy produktów w określonym przedziale czasu, kryterium skuteczności sprzedaży w oparciu o wartość sprzedaży monitorowanej w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych. W każdym przypadku spełnienia warunków określonych w regulaminie sprzedaży premiowej, przekładające się bezpośrednio na wartość sprzedaży, uczestnik będzie otrzymywał: nagrodę pieniężną, nagrodę rzeczową. W związku z organizacją powyższej akcji Spółka będzie ponosiła następujące koszty: koszty organizacji akcji informującej uczestników o prowadzonej sprzedaży premiowej, koszty nagród pieniężnych i rzeczowych, koszty obsługi biurowej i ewidencyjnej prowadzonej akcji. Zdaniem Spółki, wszystkie koszty związane z akcją motywacyjną skierowaną do pracowników kontrahentów Spółki powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Zgodnie z powyższymi uregulowaniami podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą lub inną działalnością zarobkową, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie: wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Zatem zasadniczo każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu, poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop, stanowi koszt uzyskania przychodów. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęć "reklama" i "reprezentacja" należy odnieść się do definicji słownikowych. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996r. tom 3 (str. 37 i 45) reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965 (str. 901 i 902) reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp. W świetle powyższych definicji słownikowych "reklamy" za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta. Natomiast "reprezentacja" zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zorganizowanie akcji motywacyjnej dla pracowników kontrahentów Spółki, ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, a co za tym idzie zwiększenie uzyskiwanych przychodów. Poniesione przez Spółkę na ten cel wydatki w postaci nagród pieniężnych, rzeczowych oraz organizacji akcji promocyjnej uzależnione są od wielkości sprzedaży przez kontrahentów produktów Spółki. W ocenie tut. organu podatkowego ponoszone przez spółkę wydatki na rzecz sprzedawców, stanowiące wymierną zachętę do zintensyfikowania handlu wyrobami tej Spółki, zmierzają do zwiększenia przychodów i pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami. Zatem koszty uzyskania przychodów związane z w/w akcją motywacyjną nie będą podlegały ograniczeniom zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop dotyczącym reklamy i reprezentacji i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie klauzuli generalnej wynikającej z w/w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.