Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-171-238/06/RM
z 21 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-171-238/06/RM
Data
2006.07.21



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
cel wydatku
darowizna
ekwiwalentność
karty
koszty uzyskania przychodów
nabywca
nagroda rzeczowa
premia
przekazanie nieodpłatne
rejestracja
reklama
reklama publiczna
sprzedaż premiowa
świadczenia
warunek
wydanie
zakup
zwiększenie


Pytanie podatnika
Czy koszty kuponów gry T-L o wartości 1,40 zł, przekazywanych nieodpłatnie nabywcom kuponów gry T-M w celu uatrakcyjnienia sprzedaży, są kosztami reklamy nielimitowanej czy limitowanej, czy kosztami działalności poniesionymi w celu zwiększenia przychodu i zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są kosztami uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18 maja 2006 r. (data wpływu 18 maja 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie trzeciego pytania dotyczącego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup kuponów premiowych.

U Z A S A D N I E N I E

Spółka zamierza dokonywać nieodpłatnych przekazań kuponów gry T-L, które będzie dokonywane przy okazji sprzedaży kuponów gry T-M i będzie miało na celu uatrakcyjnienie sprzedaży. Każdy gracz, który w danym tygodniu zagra przynajmniej jeden kupon zakładów T-M, będzie mógł w tym samym tygodniu otrzymać nieodpłatnie jeden kupon gry T-L. Niezależnie od faktycznej ilości zagrań w danym tygodniu, każdy gracz będzie mógł otrzymać kupon promocyjny tylko raz w tygodniu, a będzie identyfikowany na podstawie posiadanej karty lojalnościowej. Wartość przekazywanego kuponu T-L wynosi 1,40 zł.

W związku z powyższym Podatnik wystąpił z pytaniem, czy koszty kuponów przekazanych nieodpłatnie stanowią koszty reklamy nielimitowanej czy też podlegającej limitowi, a może stanowią koszty działalności poniesione w celu zwiększenia przychodu i na zasadzie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają zaliczeniu w koszty uzyskania przychodu?

Zdaniem Spółki wręczenie nieodpłatne kuponów w formie gratisu nie stanowi darowizny. Jest czynnością ekwiwalentną dążącą do zwiększenia sprzedaży. Kupony są rozdawane osobom, które wcześniej zagrały w grę T-M, a ponieważ ustalono limit na jeden kupon gratisowy w ciągu tygodnia dla każdego grającego, musi on być zarejestrowany. Wnioskodawca uważa, że ekwiwalentność świadczeń występuje. Istotą darowizny natomiast jest jednostronność świadczenia, przysporzenie majątku drugiej stronie bez uzyskania jakiejkolwiek korzyści.

W ocenie Spółki nieodpłatne przekazanie kuponów zarejestrowanemu graczowi po zagraniu przez niego w T-M należy uznać jako przypadek sprzedaży premiowej. Wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup kuponów premiowych (przekazanych następnie nieodpłatnie) i innych kosztów z tym związanych, nie stanowią wydatków ponoszonych na reklamę. Nie ma potrzeby rozważać, czy wydatki te są limitowane czy nie. Są poniesione w celu osiągnięcia przychodu, nie są zawarte w katalogu negatywnym (art. 16 ust. 1 ustawy), stąd jako koszty celowe poniesione są z zamiarem uzyskania przychodu, a więc są kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe wyjaśnia, co następuje:

Podstawowym przepisem, w oparciu o który ustala się koszty uzyskania przychodu, jest art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki, o których tutaj mowa, muszą wiązać się z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodu nie uważa się kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z treści przytoczonego przez Spółkę wniosku wynika, że nieodpłatne przekazania kuponów gry T-L, dokonywane przy okazji sprzedaży kuponów T-M, będzie miało charakter sprzedaży premiowej.

Termin "sprzedaż premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach prawa podatkowego, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wskazuje, że pod pojęciem tym kryją się czynności mające na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wydawana jest nagroda.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że nieodpłatne przekazanie kuponów gry T-L, ma na celu uatrakcyjnienie sprzedaży kuponów T-M. Ponadto gracz aby otrzymać kupon gry T-L musi być zarejestrowany, zatem musi spełniać określone warunki, aby otrzymać w/w kupon. Nieodpłatne przekazywanie kuponów nie może być tutaj utożsamiane z reklamą, gdyż reklamę należy rozumieć jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś lub czegoś.

Sprzedaż premiowa prowadzona przez Spółkę ma w tym przypadku charakter działań promocyjnych, nie noszących cech reklamy mającej na celu rozpowszechnianie informacji o oferowanych towarach, ich zaletach czy możliwościach nabycia.

Mając na uwadze powyższe, nieodpłatne wydawanie kuponów T-L w związku ze sprzedażą kuponów T-M nie stanowi reklamy publicznej, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.

W kwestii pytań Wnioskodawcy dotyczących opodatkowania podatkiem od gier przekazania kuponów, oraz skutków nieodpłatnego przekazania kuponów w zakresie podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne postanowienia.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj