Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-28/06/PK
z 19 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-28/06/PK
Data
2006.05.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
płatnik
pobór podatku
promocja
sprzedaż
sprzedaż premiowa
świadczenie
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy w przypadku przekazywania prezentów pracownikom kontrahentów można zastosować zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż hurtową części komputerowych i oprogramowania na terenie Polski. Odbiorcami towarów są osoby prawne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (dalej: Odbiorcy). W ramach uatrakcyjniania sprzedaży Spółka organizuje akcje promocyjne. W ramach tej akcji przekazuje prezenty pracownikom Odbiorców, którzy to pracownicy są odpowiedzialni za dokonywanie zamówień w imieniu swoich pracodawców. Te akcje promocyjne mają na celu skłonienie tych osób do częstszego dokonywania zakupów w imieniu swoich pracodawców.

Spółka stoi na stanowisku iż świadczenia te stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i w związku z tym jeśli jednorazowo nie przekraczają kwoty 760zł to korzystają ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.).

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przedmiotowe świadczenia, stanowią w związku z tym przychody w rozumieniu Ustawy. Ponieważ nie ma możliwości zakwalifikowania przedmiotowych przychodów do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy, to należy je zakwalifikować jako inne źródła określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy wolna od podatku jest m.in. wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Jak Spółka słusznie zauważa, przepisy podatkowe nie zawierają definicji sprzedaży premiowej. Jednakże w takiej sytuacji wskazane jest w pierwszej kolejności stosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest "nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś". W związku z tym należy stwierdzić iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu. Należy zauważyć iż w przedmiotowym stanie faktycznym podmiotem dokonującym zakupu jest Odbiorca, a podmiotem otrzymującym świadczenie jest jego pracownik. Z tego względu nie można uznać iż osoba otrzymująca świadczenie otrzymuje je w wyniku dokonania nabycia, gdyż osoba ta niczego od Spółki nie nabywa.

Spółka w swoim wniosku stwierdza, iż sprzedaż premiowa ma za zadanie uatrakcyjnić zakup innego towaru lub dokonanie innej transakcji. Zdaniem Spółki akcje promocyjne spełniają to kryterium, gdyż oferowanie prezentu ma za zadanie zachęcenie do dokonywania większych zamówień lub zwiększenia ich częstotliwości. Jednakże zdaniem Naczelnika tut. Urzędu jest to twierdzenie błędne, gdyż oferowanie prezentu ma za zadanie spowodowanie, iż osoba, która ten prezent otrzymuje, będzie wykonywać swoje obowiązki służbowe wynikające z umów o pracę zawartych z Odbiorcami w pożądany przez Spółkę sposób. W związku z tym należy uznać, iż przedmiotowe świadczenia nie są nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C.

Reasumując, przedmiotowe świadczenia nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową i nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. pkt 68 Ustawy, a z tytułu ich przekazywania osobom fizycznym na Spółce ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj