Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423-36/06/KK
z 25 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423-36/06/KK
Data
2006.06.25



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
alkohol
reklama


Pytanie podatnika
Czy wydatki przeznaczone na kampanię społeczną mającą na celu uświadomienie ludzi o negatywnych skutkach prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27.02.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 01.03.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki przeznaczone na kampanię społeczną mającą na celu uświadomienie ludzi o negatywnych skutkach prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

znać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest dystrybutorem luksusowych marek alkoholi wytwarzanych przez koncern. Zgodnie z globalną polityką koncernu, Strona prowadzi w Polsce kampanie społeczne, których celem jest budowanie pozytywnych postaw wśród młodych osób spożywających alkohol. Kampanie społeczne realizowane pod hasłem "Wyższa forma inteligencji - po imprezie nie prowadzę" skierowane są do osób między 18 a 24 rokiem życia, często uczestniczących w różnego rodzaju imprezach i spotkaniach towarzyskich.

Zasadniczym celem kampanii jest przekonanie młodych ludzi, aby nie prowadzili samochodu po spożyciu alkoholu. Kampania polega na emisji spotów reklamowych w radiu i telewizji, dystrybucji ulotek i plakatów, publikacji reklam, ogłoszeń w czasopismach młodzieżowych, a także zamieszczania informacji w internecie (w specjalnym serwisie www.nocnajazda.pl oraz na stronach partnerów medialnych Spółki). Informacje o organizowanych przez Stronę kampaniach zamieszczane są w artykułach prasowych oraz w serwisach informacyjnych ogólnopolskich stacji radiowych. W większości przypadków na plakatach, ulotkach i ogłoszeniach dotyczących kampanii znajduje się logo Spółki, a w przypadku spotów radiowych podawana jest informacja, że organizatorem kampanii jest "dystrybutor alkoholi firma X".Spółka stoi na stanowisku, że wydatki na organizowaną przez nią kampanię stanowić będą koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Strony, stanowisko to potwierdza treść art. 16 ust. 1 wspomnianej ustawy, który nie wymienia tego typu kampanii w katalogu wydatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Spółka stwierdza, że prowadzenie tego typu kampanii jest wymogiem stawianym przez koncern, koniecznym do prowadzenia tego typu działalności w ramach koncernu. Ponadto organizacja takowego przedsięwzięcia buduje pozytywny wizerunek Spółki, jako firmy świadomej zagrożeń związanych ze spożywaniem alkoholu. Postrzeganie Spółki jako odpowiedzialnego dystrybutora skutkuje w jej ocenie, wzrostem wiarygodności jako potencjalnego partnera handlowego, co w konsekwencji przekładać się może na wzrost przychodów Spółki. Ponadto prowadzenie akcji mających na celu uświadamianie konsumentów o negatywnych skutkach picia alkoholu jest światowym standardem w tej branży, a zaprzestanie takiej działalności spowodowałoby pogorszenie wizerunku Spółki, a w konsekwencji spadek jej wartości. Zdaniem Strony prowadzona przez nią kampania nie zniechęca konsumentów do zakupu jej produktów. Ma jedynie na celu wyrobienie przekonania wśród młodych ludzi, że nie należy prowadzić samochodu pod wpływem alkoholu.Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie poglądem warunkami koniecznymi do zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych są przede wszystkim: związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wpływ wydatku na uzyskiwane przychody. Strona prowadzi działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych. Prowadzenie akcji uświadamiających społeczeństwo z pewnością ma wpływ na wizerunek firmy, a ponieważ zakres tych akcji wiąże się ze specyfiką prowadzonej działalności gospodarczej, nie można odmówić tego typu kampaniom związków z prowadzoną przez Stronę działalnością gospodarczą. Jeśli chodzi o wpływ na przychody, to należy tu zwrócić uwagę w szczególności na praktykę firm działających w tej branży. Spółka podkreśla, że prowadzone przez nią działania są powszechną praktyką stosowaną przez duże koncerny zajmujące się handlem i produkcją alkoholi. Dlatego też nie jest możliwe, aby Strona zrezygnowała z tego typu działań, ponieważ osłabiłoby to jej pozycję na rynku. Spółka słusznie zauważa, że dzięki takim akcjom podnosi się wiarygodność przedsiębiorstwa jako odpowiedzialnego partnera w kontaktach handlowych, dbającego o zdrowie potencjalnych konsumentów. Z uwagi na powyższe tego typu kampanię należy uznać, jako specyficzny rodzaj działalności marketingowej Spółki, mający na celu podniesienie zaufania konsumentów do Spółki. W związku z tym, w ocenie organu, całość kosztów przedmiotowej kampanii Strona może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym, zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest prawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj