Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/BF-I/4117-14/11/06/AP
z 2 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/BF-I/4117-14/11/06/AP
Data
2006.08.02



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odsetki
odsetki od zaliczek
zwrot
zwrot nadpłaty
zwrot odsetek


Pytanie podatnika
Czy zwrot niesłusznie pobranych odsetek od zaliczek na podatek dochodowy oraz zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. podlega opodatkowaniu?


DECYZJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 10 marca 2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 28 lutego 2006 r. nr US40/DF1/415-9/III/2006 w sprawie pisemnej informacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

orzeka

odmówić zmiany lub uchylenia postanowienia pierwszej instancji.


UZASADNIENIE

Pan R. S., pismem z dnia 04 grudnia 2005 r., uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2006 r., wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania odsetek od bezprawnie pobranych odsetek oraz naliczenia kosztów uzyskania przychodu od tych odsetek.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podatnik otrzymał zwrot niesłusznie pobranych odsetek od zaliczek na podatek dochodowy oraz zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r.

Zdaniem Pana R. S. otrzymanego zwrotu nadpłaty podatku nie należy wykazywać po stronie przychodów za 2005 r., nie należy również wykazywać po stronie przychodów otrzymanych odsetek zarówno od zwróconej nadpłaty jak i odsetek od bezprawnie naliczonych odsetek. W przypadku natomiast konieczności wykazania powyższego jako przychodu, zdaniem podatnika, będzie posiadał on prawo naliczenia kosztów uzyskania w pełnej wysokości tj. w kwocie 2.300,94 zł.

Postanowieniem z dnia 28 lutego 2006 r. nr US40/DF1/415-9/III/2006 Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola uznał stanowisko strony za prawidłowe w sprawie zwolnienie z opodatkowania zwrotu niesłusznie pobranych odsetek od zaliczek oraz odsetek od nadpłaty stwierdzając jednocześnie, że zwrot nadpłaty nie stanowi źródła przychodu w związku z czym kwestia kosztów uzyskania przychodu jest bezprzedmiotowa.

Na powyższe postanowienie Pan R. S. złożył zażalenie, w którym zarzucił organowi podatkowemu:

  • celowe, przewlekłe załatwianie sprawy pomimo przedłożenia pełnego udokumentowania;
  • braki w postępowaniu polegające na:
    - braku odpowiedzi co do sposobu rozliczenia lub nie odszkodowania oraz sposobu naliczenia kosztów tzw. "13"-pochodnej wynagrodzenia,
    - braku jasno sformułowanego i uzasadnionego prawnie stanowiska, co do kosztów uzyskania wyrokiem sądowym zaległej renty, a nie kosztów jej bieżącego otrzymywania,
    - braku odpowiedzi co do korekty kosztów uzyskania za lata 2001-2003 w związku z przebywaniem poza miejscem stałego zameldowania oraz pozostałych poruszonych spraw w korespondencji toczącej się od 04.10.2005 r.,
  • brak wnikliwości Urzędu Skarbowego polegający na działaniu na szkodę podatnika tj. nie zwrócenie uwagi na rozliczenie w PIT-36/2004 odliczenia remontowej ulgi pomimo kilkakrotnej korekty.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z zarzutami zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego jest oprocentowanie otrzymane w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowanie różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów.

Natomiast w świetle art. 10 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot nadpłaty podatku nie stanowi źródła przychodu.

Mając na uwadze powyższe przepisy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że udzielona w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania odsetek od bezprawnie pobranych odsetek oraz naliczenia kosztów uzyskania przychodu od tych odsetek jest zgodna z prawem i zawiera odpowiedź na pytanie postawione w piśmie z dnia 04 grudnia 2005 r.

Odnośnie postawionych w złożonym zażaleniu zarzutów Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż nie wszystkie one dotyczą postanowienia z dnia 28 lutego 2006 r. nr US40/DF/415-9/III/2006. I tak zarzut odnośnie braku wnikliwości Urzędu Skarbowego polegający na działaniu na szkodę podatnika, Dyrektor Izby Skarbowej, uznaje za bezzasadny ponieważ dotyczy on zeznania za 2004 r. PIT-36 i dokonanych w nim odliczeń z tytułu ulgi remontowej, co nie było przedmiotem wydanego i zaskarżonego przez Pana R. S. postanowienia.

Zawarte natomiast w zażaleniu stwierdzenie, iż podatnik nie otrzymał odpowiedzi w zaskarżonym postanowieniu na stawiane pytania, Dyrektor Izby Skarbowej uznaje za bezpodstawne. Postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 28 lutego 2006 r. nr US40/DF/415-9/III/2006 zawierało odpowiedź na pytania zawarte we wniosku z dnia 04 grudnia 2005 r., natomiast zawarte w uzupełnieniu z dnia 17 styczni 2006 r. do w/w wniosku nowe pytania dotyczące sposobu rozliczenia odszkodowania, naliczenia kosztów tzw. "13-pochodnej wynagrodzenia, naliczenia kosztów uzyskania renty zasądzonej wyrokiem sądowym oraz kosztów uzyskania przychodów w związku z przebywaniem poza miejscem stałego zameldowania, zostały potraktowane jako wnioski o interpretację przepisów prawa podatkowego, odnośnie których prowadzone będzie odrębne postępowanie przez organ podatkowy pierwszej instancji.

Co do zarzutu przewlekłego załatwiania sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż w świetle art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy wydaje postanowienie w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Wniosek podatnika o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 04 grudnia 2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola w dniu 07 grudnia 2005 r., natomiast odpowiedź udzielona została w dniu 28 lutego 2006 r. zatem 3-miesięczny termin został zachowany, a zatem zarzut ten również należy uznać za bezpodstawny.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, że w piśmie z dnia 05 czerwca 2006 r., będącym odpowiedzią na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 maja 2006 r. nr 1401/FA/4117-14a/11/25/AP wyznaczającym termin do wypowiedzenia się w odnośnie zebranego w niniejszej sprawie materiału dowodowego, podatnik stwierdza bezzasadnie, bez uprzedniego zapoznania się z aktami sprawy, że Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola nie przesłał do Izby Skarbowej kompletu pism, bowiem wezwanie dotyczy tylko jednej decyzji, a Pan R. S. składał zażalenia także na inne decyzje w dniach 07.03.2006 r., 27.03.2006 r., 07.05,.2006 r.

Przesłane akta sprawy dotyczą wniosku z dnia 04 grudnia 2005 r. i zawierają materiał dowodowy w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, powołane natomiast inne sprawy podatkowe (wymiarowe) prowadzone w sprawie podatnika nie mają związku z żądaną przez Pana R. S. interpretacją przepisów podatkowych.

Natomiast zarzut niekompletności akt bez ich uprzedniego obejrzenia jest nieuzasadniony i niesprawiedliwy wobec Naczelnika Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj